Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Decentní, jemný film, který je však až na pár světlých okamžiků obsahově prázdný a to je hlavní kámen úrazu. Forma je totiž naprosto famózně zvládnutá. Skvělé kontrastní nasvícení, geniální, krásně kolorovaná kamera (až nezvykle detailní), kostýmy, výprava a i jednoduchý hudební motiv se mi docela zamlouval. ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $11,670,971║Tržby Celosvetovo $31,466,789║ Skromný až doslova tichý film, kde sa toho moc nenahovorí ale za to zas sa to vynahradí určitým citom pre kompozíciu obrazu a o to viac to vyhovuje pokiaľ je film o maliarovi a jeho životnom objekte pretavenom do večného obrazu. Po hereckej stránke skvele zapadla do príbehu Scarlett Johansson ako slúžka Griet a taktiež nie moc zhovorčivý Colin Firth ako maliar Johannes Vermeer. Na prekvapenie to vôbec nenudí na to ako je dej jednoducho stavaní. /75%/ ()
Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council ()
Táto zaujímavo natočená dráma stojí predovšetkým na vydarenom zachytení dobovej atmsoféry a vzťahu medzi pánmi a sluhami. Vyzdvihnúť treba disciplinovaný výkon Scarlett Johanssonovej, ostro kontrastujúci so šupáckym (unudeným??) maliarom Firthom. Zdá sa, že tu po dlhšom čase zase máme jednu veľmi mladú, ale zároveň aj veľmi schopnú a talentovanú herečku, s ktorou nás čaká dobrá filmová budúcnosť. A tie jej vlasy!!! ()
Film, který vyniká zejména hereckými výkony a pečlivě budovanou hutnou atmosférou. Napětí mezi postavami je cítit z plátna v každém okamžiku a dusno, které v domě malíře panuje, jako by panovalo i před televizní obrazovkou. Ale obsahově to nemá absolutně co nabídnout, ten film je v podstatě o ničem. Krásně natočený příběh vzniku jednoho z nejslavnějších obrazl všech dob, jehož poetika mi bohužel nic moc neříká. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)
- Mezi nejvýznamnější úspěchy snímku patří nominace na Oscara v kategoriích Nejlepší výprava, kamera a kostýmy. Podobně naprázdno vyšel i na britských cenách BAFTA, kde byl nominován dokonce desetkrát. Štěstí se ale usmálo na režiséra Petra Webbera, který získal například cenu publika a Zlatého Hitchcocka na britském filmovém festivalu Dinard. (imro)
- Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve. (Morien)
Reklama