Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

k212 

všechny recenze uživatele

Dívka s perlou je jeden z největších thrillerů, které jsem kdy viděla (pokud si dobře vykládám ono záhadné anglické slovíčko). A proč tedy thrill na plné čáře - totiž ono tohle dílko dráží svojí imaginací, nevyřčeným cosi, co se vám hezky převaluje v žaludku a co buší v hrudníku ostošest. Co pohltí vaše smysly, ač to není barevná kašírovaná smršť v rychlosti zaplácnuvší vaše receptory. Na diváka je upředena smyčka v podobě vnitřního napětí umělce a jeho modelu, umělce a jeho múzy a koneckonců i všeho toho nevyřčeného kolem. Ano minimalismus slov - to je motto filmu, což by se zajisté stalo zkázou ve chvíli, kdy by měl špatné obsazení. Což nemá, protože všichni zúčastnění hrají své party opravdu výtečně. Ještě nikdy mě nedostal film, jehož předmětem je obraz a kde vlastně hraje i hlavní roli, který je navíc tak rafinovaně natočen (obzvlášť musím zdůraznit výtečné hříčky se světlem a kamerou), že mě udržel od počátku do konce přilepenou u obrazovky. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ilustrace předlohy. Obvyklá nevýhoda je zde velkou výhodou díky kameře, která si v ničem nezadá s díly starých mistrů. Oproti knize sice zamrzí vynechání popisu rutiny a zvyklostí běžného života tehdejší středostavovské rodiny, náboženských rozdílů stejně jako opomenutí dějové linie s bratrem a rodiči Griet. Naopak výrazně potěší potlačení "feelingu artové červené knihovny" a ignorace dovětku po letech. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele

Maximální hodnocení asi neodpovídá komplexní kvalitě filmu, je natolik křehký, že neosloví kazdého, jenomže vizuální stránka je tak absolutně úchvatná, že nemohu jinak. Každý jeden záběr jakoby vypadl z Vermeerova obrazu, klobouk dolů. Colin Firth je v roli malíře toužícího po klidu, kterého se mu v přeplněném domě nikdy nedostávalo, výborný. Hlučné děti, furie tchyně i furie závodní rodička, neměl to chlap jednoduché. Poklidná, příjemná, zpřízněná duše mu mohla být v takovém peklíčku zajímavou inspirací. Vermeerovo obrazy jsou překrásné, škoda že se jich dochovalo tak málo. S nadsázkou si někdy povzdechnu: dětí nadělal víc než obrazů, ale kdo ví? Kolik jich je možná ještě kdesi zamazaných, přemalovaných, ztracených či nacistickými zloději ukradených a po soukromých sklepech (například bavorských) pečlivě ukrytých... Když tam mohl být spatřen Raffael? ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vizuální stránka tohoto snímku je tak silná, že v podstatě nepotřebuje dialogy. Filmy o malířích bývají samá klišé, naštěstí tohle je spíš film o vzniku jediného obrazu a o jeho modelu. Scarlett Johansson je zárukou kvality: skvělá herečka, která si pečlivě vybírá projekty, které jsou hodné jejího talentu. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Pokud toužíte vidět zase jednou výtvarnou lahůdku, a film Vám, jako mě, v kinech unikl či jste jeho vznik vůbec nezaznamenali, pak rozhodně doporučuji .Mistrná kamera snímku ve vás vyvolá pocit, že si, z bezprostřední blízkosti, prohlížíte malířovy obrazy. Film není nijak nabitý dějem, ale o to tvůrcům snímku nešlo. Ve filmu jde především o atmosféru malířova světa. Film je tedy sérií obrazů, kde se jednotlivé záběry výtvarným laděním zcela přizpůsobují barevnosti a legendárnímu světlu Vermeerových obrazů, takže jakoby  tyto skvosty světového uměleckého pokladu před vámi na plátně přímo ožily. Pro záměrně pomalý rytmus filmu máte navíc možnost si tyto obrazy přímo vychutnat. Tedy žádný divoký střih krátkých záběrů zde nenajdete.   Film Dívka s perlou byl nominován v roce 2003 na tři Oskary, a to za kameru, kostýmy a výpravu. Nevím proč film nakonec nedosáhl ani na jedno ocenění. Zřejmě byla toho roku příliš velká konkurence. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
  • Mezi nejvýznamnější úspěchy snímku patří nominace na Oscara v kategoriích Nejlepší výprava, kamera a kostýmy. Podobně naprázdno vyšel i na britských cenách BAFTA, kde byl nominován dokonce desetkrát. Štěstí se ale usmálo na režiséra Petra Webbera, který získal například cenu publika a Zlatého Hitchcocka na britském filmovém festivalu Dinard. (imro)
  • Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama