Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Příběh jednoho obrazu. Loudavý, skromný, leč nesmírně působivý. Talentovaný pan Vermeer měl doma asi slušnej Saigon. Hysterická manželka, železná tchýně, rozmazlení fakani a slizký mecenáš. A mezi těmito mlýnskými kameny mistr a jeho bledá múza. […] Webber si skvostně pohrál s vizuálem a díky jeho citlivé režii s důrazem na detail, dokonalé kameře a vnímavým hercům vypadá výsledek, jakoby do něj kus sebe otiskli sami barokní velikáni. Už jen ta úvodní scéna krájení zeleniny. A navrch cizelovaný, tak trochu po „elfmanovsku“ poskládaný Desplatův soundtrack. Krása. Jako bych stál v galerii a zároveň vnímal pach delftského tržiště i každý sluneční paprsek dopadající skrze umyté okno na plátna v Janově ateliéru. Tam jistě vznikly hezčí kousky, žádný ale nemá tak zajímavě pohnutou historii jako „Operlená děvčica“. 80% ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Film o světle a jeho odstínech, o barvách, o dočasném souznění a možná o tajemství vzniku jednoho obrazu. Vizuální stránka a k ní hudba, tak to je nádhera - plavba po kanálech při světle loučí, procházky po starém Holandsku, jeho trzích, hospodách. Souhlasím bez výhrad s větou May „Krásně natočená nuda od začátku až do konce“. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele

Maximální hodnocení asi neodpovídá komplexní kvalitě filmu, je natolik křehký, že neosloví kazdého, jenomže vizuální stránka je tak absolutně úchvatná, že nemohu jinak. Každý jeden záběr jakoby vypadl z Vermeerova obrazu, klobouk dolů. Colin Firth je v roli malíře toužícího po klidu, kterého se mu v přeplněném domě nikdy nedostávalo, výborný. Hlučné děti, furie tchyně i furie závodní rodička, neměl to chlap jednoduché. Poklidná, příjemná, zpřízněná duše mu mohla být v takovém peklíčku zajímavou inspirací. Vermeerovo obrazy jsou překrásné, škoda že se jich dochovalo tak málo. S nadsázkou si někdy povzdechnu: dětí nadělal víc než obrazů, ale kdo ví? Kolik jich je možná ještě kdesi zamazaných, přemalovaných, ztracených či nacistickými zloději ukradených a po soukromých sklepech (například bavorských) pečlivě ukrytých... Když tam mohl být spatřen Raffael? ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Jsou filmy, v nichž příběh ustoupí do pozadí a forma jej zcela zastíní. Zde se podařilo nebývale dobře obojí propojit, takže vzniknul formálně velice zdařilý snímek, který svého diváka baví od samého začátku až do konce. Výborná práce se světlem, skvělé rámování, sympatická hudba, luxusně navržené kostýmy a výborné herecké výkony tvoří krásně kompaktní celek hodně dobrého filmu. ()

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Snímek měl oficiální premiéru 31. srpna 2003 na filmovém festivalu v Telluride, v říjnu. Do širší distribuce se měl dostat v listopadu, jenže distribuční společnost Lions Gate jej raději posunula o měsíc déle. Chtěla ho totiž co nejvíce zviditelnit v nadcházející oscarové sezóně. (imro)
  • David Morrissey hrál v několika scénách malířova přítele, ale všechny scény s ním byly nakonec vystříhány. (Karlos80)
  • Film je vyprávěný především pomocí obrazů, dialogů je poměrně málo. Což se představiteli Johannese Vermeera Colinu Firthovi zamlouvalo: "Nemluvit je dobré. Myslím, že vám to dává příležitost lépe vyjádřit, co se ve vás opravdu děje. Když musíte pracovat se slovy, která vymyslel někdo jiý, musíte se usilovně snažit, aby působila, jako že jsou vaše. Dobře napsané dialogy můžou látce hodně pomoct, ale když nejsou dobré, stávají se obrovskými překážkami. Bylo zajímavé, že dokud mi všichni nezačali říkat, jak málo se v Dívce s perlou mluví, vůbec jsem si toho nevšiml. (...) Kdykoli jsme měli příležitost, ještě jsme dialogy vyhazovali. Lidé si myslí, že je to skoro němý film. Já si myslím, že je ještě trochu moc užvaněný." (NIRO)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama