Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Bohužel, podle toho co jsem o filmu věděl jsem čekal že bude převážně o výchově mladých chlapců v církevní škole a jejich zneužívání církevními hodnostáři - což by nemohlo být dál od pravdy, tohle je tu jen jako méně důležitá vzpomínka probraná v pár krátkych flashbacích, pohříchu bez jakékoli, byť i sebemenší, příchuti kontroverze a obžaloby církve. Nicméně i jako lehce detektivní drama to není vyloženě špatné a nezajímavé, obzvlášť první polovina plná narativních hrátek a záměrného znejisťování diváka je velice dobře napsaná a zrežírovaná. Jenže queer tematika už mě poslední dobou docela nudí - a tento film na ní vyloženě bazíruje a nimrá se v gayích a jejich chování s takovým zaujetím, až to ubližuje jeho tempu (i tak je ale velmi krotký, kontroverzi se vyhýbá i v tomto ohledu). 7/10 ()
Na ,,Zlú výchovu" som sa bol dlho zvedavý a to aj bez toho, aby som nejako hlbšie poznal dej. Jednoducho povedané, (prevážne európske) sociálne zamerané snímky o výchove a dospievaní nových generácií a o konfliktoch s nimi súvisiacimi boli vždy v mojom diváckom hľadáčiku. Z prvej polovice pojednávajúcej o dospievaní a ,,formovaní" ústrednej dvojice v jezuitskej škole som bol absolútne nadšený až som mal chuť tlieskať. Neviem, či to bolo spavým útlmom z vyčerpania, ktorý na mňa prišiel a pre ktorý som musel pozeranie prerušiť, ale zvyšok filmu mi až taký výnimočný neprišiel a vo svojej podstate ma aj napriek silnému réžijnému prístupu nechal pomerne chladným. Aj napriek silnej a myslím, že aj doteraz značne kontroverznej téme som ostal nezaujatý a Almodóvarom neoslovený. Z formálnej stránky by som ocenil najmä sofistikovaný strih, hrajúci tak povediac podľa vlastných pravidiel a miestami pôsobivú hudbu. (5492. hodnotenie, 200. komentár k filmu) ()
Filmy Petra Almodóvara opravdu nejsou pro každého. Výběr hrdinů a situací, ve kterých se nalézají, je ovlivněný jeho sexuální orientací, takže homosexualita, transvestitismus a nejrůznější sexuální údchylky jsou v jeho tvorbě víc než časté. Ve Špatné výchově hrají navíc zásadní roli, je to myslím snímek hodně ovlivněný jeho osobními prožitky a představami. Osudy čtyř mužů se vzájemně proplétají a i když film má pomalejší rozjezd a divák dlouho tápe v osobních pohnutkách a chování hlavních postav, celý snímek je efektně završený a má chytrou a nosnou pointu. Kladem je vynikající herectví všech zúčastněných a především Gaela Garcíy Bernala. Špatná výchova není ani tak detektivka, jako spíš psychologické drama svým vyzněním poněkud podobné známému dramatu Woodyho Allena Matchpoint-Hra osudu. Celkový dojem: 80 %. ()
Špatná výchova opouští typický Almodóvarův svět ženských hrdinek (který si zcela vynahradí v následujícím filmu Volver) a představuje komplikovaný příběh režiséra Enriqua a jeho kamaráda a lásky z dětství Ignacia. Almodóvar rozehrál výbornou partii filmu ve filmu, s autobiografickým pozadím a vrstvami filmové iluze. ()
Almodóvar je vážně mistrem v popisování zvláštních příběhů. Hodně syrový film, bez jakýchkoliv přetvářek nebo klišé. Spousta zásadních zvratů, které jsou nakonec logické a zapadají do sebe. Krásná hudba a zpěv tu ponurost a beznaděj jen podtrhují. Celou dobu mi běhal po zádech mráz a napětí ve mně zůstalo do samého konce. No a G.G.Bernal je skvostný. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (8)
- Film dostal rating NC-17. Aby získal mírnější R, muselo být vystřiženo několik sexuálních scén. (Karlos80)
- Slavný režisér natočil svůj nejnovější opus za 8,5 mil. euro a investice se producentům samořejmě vyplatila, když například jen ve Španělsku diváci zanechali hned během prvního víkendu (19. – 21. 3. 2004) promítání 1,1 mil. eur v 158 kinech. (imro)
- Snímek měl oficiální světovou premiéru 12. května na festivalu v Cannes, byl jeho tzv. otevíracím filmem. (imro)
Reklama