Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Almodóvar - to je ten pán, který má tak dlouhou ruku, že dokáže pohladit moji duši až ze Španělska. Jeho filmy mě nutí přemýšlet - o Pedrovi. V každém svém filmu vám dá něco ze sebe, jen tak ťukne.. a hledej, Šmudlo. Nechci jít až tak daleko a přemýšlet, zda je nebo není transsexuál, to je samozřejmě jen jeho věc a hlavně - pokud je moje teorie "kus filmu = kus mě" pravdivá, bylo by to zde až moc okaté a jednoduché. Jádro pedra by mohlo být hned v názvu.. Ale stop, tohle je názorný příklad toho, co se mnou Pedro vyvádí, film byl skvělý jako vždy! ()
Barvité almodóvarovské melodrama (byť tentokrát kapku šmrncnuté kriminálním thrillerem) má komplikovanou vyprávěcí strukturu, ale autor se nesnaží, aby se v příběhu divák ztratil, jen používá celou řadu vypravěčů k zachycení složitého vztahu řady postav ze všech úhlů. Film je také dobrý důkaz toho, že výzva k toleranci se dá vést zároveň s útokem proti církvi. ()
Keď sa dá na režiséra spoľahnúť, tak je to pre diváka veľmi príjemný pocit. Almodóvar je presne ten prípad. Už to nie sú tie pod predkožku sa zarývajúce zázraky typu Spútaj ma, Na dno vášne alebo Všetko o mojej matke. Ale kto by už len po týchto takmer geniálnych výkonoch čakal ďalšiu akceleráciu? Ja nie, mne úplne stačí, že mi Almodóvarove posledné filmy robia dobre... Ani nemám čo dodať, je to presne tak - robia mi krásne a úplne obyčajne dobre! Ideálny, inteligentný relax, kedy sa jedným kútikom úst neprestávate usmievať, špičkou jazyka labužnícky mľaskať a v nestráženom momente možno aj vypustíte nejakú tú slzu... Osobne si dosť cením tieto návraty do dôverne známych vôd a nejaký ten úplne nový prameň mi nijako mocno nechýba. I keď ...no, rád sa nechám prekvapiť. Pretože na Almódovara sa dá skrátka spoľahnúť!!! [70%] ()
První dvě scény mě dost zaujaly, jako kdyby to ani nebyl Almodóvar, scény s farářem (nakolik se později ukázal jejich pravý, odlišný význam) mě vždy hodily do napětí a kdyby většina filmu byla taková jako celá retrospektivní pasáž výchovy a příhod v dětském ústavu, možná bych byl poprvé u Almodóvara převelice spokojen. Možná bych ty jeho filmy plné transvestitů a homosexuálů ztrávil lépe, kdyby byly pojaté jako komedie à la Klec bláznů, protože zjišťuji, že mě Pedrovy filmy (do jisté míry) baví často více z poťouchlých důvodů. Coby seriózní drama Špatná výchova má taky světlé momenty, ale já ty muže v ženském přelíčení, dlouhovlasé paruce a šatech s jejich problémy jaksi nedokážu brát úplně vážně a tady jich už na mě bylo každou chvíli moc. K žádné z postav jsem si nenašel hlubší vztah, ovšem ani nedokážu tvrdit, zda by to bez všech trans/homo motivů a sexuálních scén bylo lepší, protože k Almodórvarovi tahle tematika holt patří a bez ní by tu v jádru zbyl jen čistě průměrný thriller. V rámci Pedrovy tvorby (ale zdaleka ne tak výrazně, jak jsem čekal) ještě ozvláštněný filmařskou zálibou a později i profesí hlavní postavy, ale ani ta láska k filmu ze strany režiséra (ať už si tam dosadíte samotného Almodóvara nebo postavu Enriqua) na mě nepůsobila nijak silně, když to srovnám třeba s Berrim (Le Cinéma de papa) nebo Truffautem (Americká noc). [60%] ()
Tak som sa rozhodol aj ja zabrusit do vod filmoveho umenia, filozofickych pojmov a transcedentnych hlbin naruseneho povedomia nejednej miestnej prechytralej tlchuby. Metafory a podobenstva vypisovat nejdem, to praktizujem zasadne len pri podrobnom studiu svojej rannej stolice. Takze asi takto : Almodovar vygeneroval silne rigidne paradigma majuce abilitu sa etablovat ako bazalny archetyp nudnej a pometenej kraviny. Svojim konfuznym spracovanim uz aj tak dostatocne perplexneho a repulsivneho patogenu evidentne sposobil tunajsim miestnym prechytralym tlchubam freneticku fascikulaciu a obsesivnu tuzbu objektivizovat svoj vrodeny egokokotizmus /nerad pouzivam vulgarne vyrazy, ale tu sa inak neda/ tym, ze ukaze aj ostatnym mentalom, ze aj v totalne nezmyselnej chujovine dokaze najst nejaku tu dignitivne periskopicku kvintesenciu / co to je sice netusim, ale podla mna to znie strasne mudro a kul/. Potom tuto dignitivne periskopicku kvintesenciu musi interpretovat dostatocne povysene a za pouzitia signifikantne dostatocneho mnozstva cudzich termitov, za co si u rovnako postihnutych kolegov vysluzi uznanie v podobe hlasneho : Hmmmmmmmmm a u 741 -ky tak akurat salvy huronskeho rehotu a otazku : Co to zase melies za hovna, chuyu?. No takze tak. 5 % ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Snímek měl oficiální světovou premiéru 12. května na festivalu v Cannes, byl jeho tzv. otevíracím filmem. (imro)
- Slavný režisér natočil svůj nejnovější opus za 8,5 mil. euro a investice se producentům samořejmě vyplatila, když například jen ve Španělsku diváci zanechali hned během prvního víkendu (19. – 21. 3. 2004) promítání 1,1 mil. eur v 158 kinech. (imro)
Reklama