Reklama

Reklama

Zítra vstanu a opařím se čajem

  • Velká Británie Tomorrow I'll Wake Up and Scald Myself with Tea
TV spot 2
Československo, 1977, 93 min

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Petr Kostka, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Marie Rosůlková, Otto Šimánek, Valerie Chmelová, Slávka Budínová, Josef Větrovec (více)
(další profese)

Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou Josefa Nesvadby. Ústředním motivem příběhu je pokus několika bývalých nacistů, žijících díky tabletám proti stárnutí v době, kdy je možné překonávat časoprostorové rozdíly, dopravit Hitlerovi vodíkovou bombu a změnit tak dějiny. Film je mimořádně náročný na trikovou stránku, v ději, několikrát se vracejícim z budoucnosti do minulosti a naopak, se setkáváme se stále přibývajícími dvojníky hlavných postav, především však dvojčat Jana a Karla Burešových, představovaných Petrem Kostkou. Jako agilní, ale přesto smolařšti nacisté se představí Jiři Sovák, Vlastimil Brodský a Vladimír Menšík. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

TV spot 2

Recenze (437)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejoriginálnějších českých filmů a zároveň zdařilá komedie pracující s prvky časového paradoxu při cestování časem mnohem dřív než vznikla trilogie Návrat do budoucnosti. Skvělí herci (je těžké někoho vyzvednout, protože i štěky byly obsazeny prvotřídními hereckými esy jako byla Marie Rosůlková či Otto Šimánek v rolích amerických turistů). Nicméně Petr Kostka ve své dvojroli jednovaječných dvojčat jednoduše válí. Snad jen podoba Hitlera a jeho suity se mohla více podobat originálům. Dovolím si tvrdit, že kdyby něco podobného vzniklo ve velkém americkém studiu, zapsalo by se výrazně do filmových dějin. Celkový dojem: 85 %. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Je asi trochu zvláštní, že 8 let po vzniku Zabil jsem Einsteina, pánové... šel do kin další film, v němž se cestuje do minulosti, aby se tam ovlivnila budoucnost (a v obou navíc hraje jednu z hlavních rolí Sovák), ale jinak mi oba filmy přijdou dostatečně svébytné a odlišné, aby to "ospravedlnilo" vznik tohoto Polákova "epigona". Má to výtečné obsazení, hraje tam příjemně pohodová Svobodova hudba, potěší tam vidět dobovou Prahu (rozhodnutí točit několik scén na střeše Kotvy - která je zde vydávána za terasu bytu - mi ale přijde jako bizar, jehož smysl nechápu), stejně jako krásný exemplář vozu Mercedes-Benz 220 D [W115], v němž se prohání Menšík, a udiví i výskyt telefonu v nákladním voze Škoda-Liaz 100.47, který ve filmu řídí Nárožný. Po stránce humoru mi to ale moc vtipné nepřijde, a od chvíle, kdy se Kostka/Bureš poprvé vrátí do současnosti, to sice začne být nejzajímavější, ale současně to nedává smysl, protože se tam nedodržuje princip, že změny v minulosti ovlivní budoucnost (např. Sovák/Abard je v minulosti zabit, ale přesto se v přítomnosti opět vyskytuje, a takových nesmyslů je tam víc), ty scény s Hitlerem v bunkru jsou strašně trapné (Hitler například mluví dokonale česky, ale jeho vojáci pak už mluví normálně německy), a celkově mi přijde debilní i to, že se ve filmu cestuje do minulosti stylem vesmírné turistiky, tedy tak, že raketa normálně letí ze Země do vesmíru a postavy mají na sobě skafandry, a až ve vesmíru najednou raketa zmizí do minulosti, aniž by se film jakkoli obtěžoval ten mechanismus vysvětlit. Takže když si shrnu nepůvodní námět, nevtipný humor a nelogický děj, vyjde mi z toho nakonec jen dost slabá komedie, které si osobně moc necením, a opět jsem si potvrdil můj odvěký názor, že Češi sci-fi nikdy moc neuměli. ()

Reklama

Colonist 

všechny recenze uživatele

Nejlepší české sci-fi! Pokud tedy nepočítám seriál Návštěvníci, ale tohle je víc "pro dospělé". Ve filmu je bravurní mix napětí i humoru. K tomu všemu příjemné herecké obsazení (jak už bylo ale v tehdejších dobách zvykem). Je tedy pravda, že Hitler se v blízkém záběru Hitlerovi moc nepodobá, ale to můžeme hodit za hlavu. Pár scénáristických bot tam sice je, ale to je ve většině filmů, které se zabývají cestováním časem. Tohle je jeden z mála našich starších filmů, který by se klidně mohl prosadit i ve světě (většina starších českých komedií je plná našeho osobitého humoru, který by v cizině nemuseli pochopit). Nechápu, že ho zná jen pár Britů. A už vůbec nechápu, proč má zde na CSFD jen 76% (září 2007). Zasloužilo by si to osmdesátkovou hodnotu... ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Waterloo? Neznám. Snad Watergate..!" Josef Nesvadba tvrdil, že méně variant děje než sci-fi má už jen pornografie. Vůbec nechápu, jak mohl něco takového říct, protože třeba právě motiv přesunů v časoprostoru se dá využít nekonečně mnoha způsoby. Zvlášť, když se do věci vložil Miloš Macourek. Nápad s cestovní kanceláří, posílající klienty do dob dávno minulých, by sám stačil na mnohasetdílný seriál. Nesvadba s Macourkem si tady ale hlavně vynahradili, co jim zhatil Oldřich Lipský ve filmu Zabil jsem Einsteina, pánové!, v obavě, že diváci by něco tak složitého nechápali. Takže tentokrát není nijak ošizena duplikace téhož člověka v různých časových rovinách, v macourkovském duchu zkomplikovaná ještě dvojčaty. :o) Jsem hrdý a šťastný, že máme v českém filmu IMHO nejlepší film o cestování v čase vůbec. Když srovnáte Zítra vstanu, jehož scénář je jako složité soukolí s jedním jediným malým kazem (když Menšík řekne "Moment, takhle to nebylo!") s hollywoodskými filmy tohoto druhu, tak zjistíte, že i něco tak dokonalého jako Návrat do budoucnosti obsahuje víc mezer v logice a Dvanáct opic je proti Čaji jen laskavě přímočará vyprávěnka na dobrou noc. A k tomu všemu je to ohromná sranda. Schválně se podívejte na IMDB, kde jsou komentáře hned několika Britů, shodně vzpomínajících, že Tomorrow I Wake Up and Scald Myself with Tea běžel v roce 1981 v britské televizi a jak se jim líbil. Čtvrt století a jsou toho stále plní. :-) To je téměř dojemné. 100% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi to mal natočiť Lipský, ale stále sa aj v réžii Jindricha Poláka jedná o veľmi solídnu crazy komediálnu zábavu. Názov ako stvorený pre tento žáner, ostatne vo vymýšlaní názvov bláznivých komédií sme boli majstri rovnako, ako v ich natáčaní. Ja nie som sklamaný, ako niektorí tu prítomní, pretože aj keď si myslím, že je logické, ak hodnotíme podľa vzájomných porovnávaní, netreba strácať objektivitu a hodnotiť film aj samostatne. No nebolo to lepšie ako bežná hollywoodska komédia? ()

Galerie (26)

Zajímavosti (54)

  • Klaus Abard (Jiří Sovák) tvrdí, že mu v roce 1944 bylo 34 let, ale ze služebního průkazu lze vyčíst datum narození 1915. (Nptoh)
  • Téma filmu připomíná povídku Ludvíka Součka „Kursk“ z knihy „Operace Kili“ z roku 1970. Ta líčí přistání stroje času z budoucnosti uprostřed tankové bitvy u Kurska za druhé světové války. Autor námětu Josef Nesvadba se s Ludvíkem Součkem přátelil. Souček za povídku „dostal přes prsty,“ protože normalizační režim v ní viděl výsměch sovětské armádě. (sator)
  • Záběry s artisty se točily na střeše obchodního domu Kotva. Natáčelo se i v hotelu Intercontinental v Praze a v Karlových Varech. (M.B)

Související novinky

František Peterka 1922 - 2016

František Peterka 1922 - 2016

25.11.2016

Ve věku 94 let zemřel herec František Peterka. Narodil se do rodiny bankovního úředníka a modistky. Narozdíl od svých kolegů, kteří museli v rodině bojovat o své místo na divadelních prknech, u něj… (více)

Reklama

Reklama