Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (705)

Algernons 

všechny recenze uživatele

Tak právě jsem zažil v kině Poslední souboj! Panečku to byla podívaná, ten starej blázen Ridley to konečně po letech dokázal a nadělil opět neskutečný film a příběh! Sakra, nevěřím tomu, že jsem šel dva dny po sobě do kina (první den Duna) a zažil dvakrát kinematografii na nejvyšší úrovni. Je to šílený, ale taková euforie! Film má tolik silných zpráv relevantních pro dnešní svět, což je na historický příběh úctyhodné! Je to příběh o perspektivách, pravdě, o tom, jak je každý hridnou svého příbehu a o útlaku žen, ale tak krásným nenuceným způsobem. Dlouho jsem nebyl na konci filmu, tak napjatý, jak to dopadne, doslova jsem seděl na krajíčku sedačky a modlil se, ať to dopadne dobře, tak moc jsem byl znechucen bezpravím a tak moc jsem to prožíval a byl zažraný do těch postav a jejich příběhu. Nebudu říkat finální pocity, aby nikdo nevěděl, jak to vlastně dopadne, ale vřele doporučuji. Je škoda, že zrovna dva vynikající filmy stojí v kině proti sobě a že tento film moc lidí neuvidí. Užasný herecký koncert podtržen perfektní režií a scénářem. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Úžasný film. Spolehlivě skvělá režie Ridleyho Scotta se tentokrát potkala s neméně skvělým scénářem, který si s divákem nádherně pohraje. Tři hlavní postavy, tři pohledy na jednu věc... A ačkoliv se ty pohledy liší, neznamená to nutně, že někdo z nich lže. To vše navíc v dokonalém hereckém podání, s nádhernou výpravou... A samozřejmě s tím titulním soubojem. Jen jednou za čas se objeví takový biják, jehož jediný nedostatek je, že není o něco delší. ()

Reklama

Eliott 

všechny recenze uživatele

Ano, natočené to bylo vskutku impozantně, ale od skvělého filmu očekávám mnohem více, než bezchybnou kameru. Zejména by to chtělo komplexnější zápletku než pouhopouhý příběh o znásilnění ze tří úhlů pohledu. Přičemž vidíme 3x téměř ty samé scény s nepatrnými odchylkami. Závěrečný souboj proběhl poměrně dramaticky a nazval bych ho zlatým hřebem tohoto díla. Bohužel jsem však spíše zklamaný. Především nedokáži pochopit délku, když byl vlastně příběh takto prostý a bezpochyby bychom si vystačili pouze s jedinou verzí Matta Damona. 60% PS: Důležitým faktem navíc zůstává, že oba protagonisté byli neuvěřitelně nesympatičtí, což pro diváka činí opravdu obtížný úkol někomu z nich stranit. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Řemeslně dobré. Kontrast třech vyprávění je úspěšně nesen citem pro detail v rozdílném úhlu záběru kamery, mírně odlišné volbě slov a jejich tonality, záblesky jindy a jiným skrytých výrazů v obličeji, náznaků, pohledů. Selektivní vzpomínání, sebeklam a sebestylizace vypravěčů do sebe nepasují. Jejich střet je napínavý, výpravou velkolepý. Ridley Scott toto střetávání perspektiv ale bohužel završit krotkou, banalizující, stereotypní a papírem šustící a chladnou "pravdou", ve které se mu nepovedlo do světa Marguerite uvěřitelně, promyšleně a citlivě proniknout. I tak ale snahu postavit takový snímek na feministické perspektivě cením. Taky mám podezření, že postavy uvažovaly až příliš odtrženě od své doby v jazyce a strukturách myšlení současnosti. To jen k té úvodní poznámce o skutečných událostech. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Důmyslná variace na koncept tří odlišných pohledů na jednu událost, kterou nejvěhlasněji předložil už Kurosawův "Rašómon" staví na pečlivě vyprávěném scénáři a jeho solidním zpracování. Rozpačitě rekonstruované historické dějiště (imerzivní bitvy i uměle působící města) zde ale plně slouží v zájmu příběhu a postav, na nichž spolu s jejich představiteli pak leží veškerá tíha vynikajícího filmu. Ačkoli po vzoru "Rašómonu" také "Poslední souboj" se primárně zaobírá jedním okamžikem, je pro něj zásadní vyobrazení širšího kontextu. Právě v něm se totiž postupně představují oba jednotliví aktéři, respektive to, jak oni sami sebe vnímají. Právě na sebezahleděnosti a sebeprezentaci stojí zdejší střet pohledů, v jehož jádru pak stojí bravurně zpřítomněný doklad toho, jak jsou celé dějiny zkreslené tím, že je formulovali muži. Závěrečná třetina přináší pohled, respektive pravdu ženy vůči "pravdám" z pohledu mužů. Nejen že z dramatického hlediska se zde bravurně zúročuje vše, co si scénář postupně připravil půdu. Ale především se zde s drtivě nepříjemnou výmluvností zpřítomňuje absurdita maximy "this is a man's world", která zastřešuje nejen tento konkrétní příběh jedné ženy, který je vyprávěn dvěma muži, ale i celé historie patriarchální společnosti, která ženám nejen že nedopřává sluch, ale ještě je apriorně soudí podle vlastních vytvořených hledisek. Pohled ženy tak neodhaluje jen její příběh ve stínu a zaslepenosti mužů, ale také to, jak je jejich sebedefinice utvářena privilegii i ideály o sobě samých na základě naplňování konkrétních dobových maskulinních rolí chrabrého rytíře ochranitele a ctnostného sečtělého lamače srdcí. Ridley Scott pak vynikajícím způsobem oživuje toto komorní drama i všechny jeho roviny v perfekcionisticky inscenovaném rámci historického velkofilmu, který na sebe nestrhává pozornost, ale funguje právě jako potřebné zhmotnění konkrétního historického období jeho striktně nalinkovaných genderových rolí a norem. Onen závěrečný titulní souboj pak získává svou intenzitu nejen díky vynikajícímu formálnímu ztvárnění, ale především protože představuje dramatickou kulminaci, kterou ale na rozdíl od úvodní sekvence už nevnímáme skrze optiku dvou gerojů, nýbrž se zde především vyciťujeme do ženy, která je nucena celé situaci přihlížet. "Poslední souboj" tak vskutku představuje zcela atypický hollywoodský projekt, jehož vysoký rozpočet slouží intimnímu dramatu s bohužel dalekosáhlým významem a kde historické dějiště zpřítomňuje negativní rysy přetrvávající v jádru naší společnosti dodnes. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (21)

  • Nicole Holofcener byla do projektu zapojena, aby dodala scénáři ženské perspektivy. (ČSFD)
  • Ve filmu jsou přihlížející souboje zcela ticho. Je to záměr pro historickou přesnost, jelikož tehdy pokud někdo pokřikoval nebo jakkoliv komentoval souboj, tak rodinně se odcizil veškerý majetek a aktér propadl hrdlem. (vyfuk)
  • V jezdeckém souboji s dřevci má Jean de Carrouges (Matt Damon) na hlavě helmu s hledím. Od scény, kdy leží Jacques Le Gris (Adam Driver) uvezněn pod koněm, má však Carrouges helmu bez hledí. (Privatejoker)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama