Reklama

Reklama

Cyborg

  • Česko Kyborg (více)
Trailer

Amerikou 21. století zmítají sociální nepokoje. Zuří smrtící epidemie a život se pro obyvatele stává děsivou a krutou noční můrou. Jen Pearl Prophet (Dayle Haddon) - kráska, která je napůl člověk a napůl robot - zná způsob, jak proti nákaze vyvinout účinnou vakcínu. Ale během její zoufalé cesty pro látky potřebné k výrobě léku je Pearl zajata kanibalským gangem Pirátů, který si chce protilátku nechat pro sebe a ovládnout s její svět! Jen schopnosti statečného bojovníka s mečem Gibsona Rickenbackera (Van Damme) mohou zachránit ji i zbytky civilizace! (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (285)

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Legendárnost nespočívá v obsazení Van Dammeho, ale ve zvláštní atmosféře filmu. Iluzi rozpadlé civilizace se daří režisérovi vyvolávat velice dobře i s nízkorozpočtovými prostředky, příběh je zvláštní, soundtrack perfektně dokresluje ponorust a záporák uvízne v paměti spíš než Van Damme. Dodnes se mi vybavuje závěrečná bitka u vraku auta. Příjemně strávený čas i po několikáté repríze. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jako hvězda fakt jen z milosti za mladého Van Damma a jednu nahotinku, jinak to má naprosto zmatený způsob vyprávění, příběh o hovnu (holka jde s informací o léku z bodu A do bodu B nebezpečným územím, a nevíme proč, když její nadřízený se do bodu B dostal nějakým způsobem rychleji a bezpečněji. A Van Damme za pomoci jin holky se snaží ji zachránit a pomáhat jí. Mezitím ve flashbacích vidíme, co hlavní zloun udělal Van Dammově adoptivní rodině.), nesmyslný střih a bojové scény k prdu, jak z nich čiší amatérismus a hranost. Navíc se záporáci chovají jak pitomci, Van Damme často taky, a když už můžou záporáci Van Damma jednoduše kilnout, ukřižují ho na stěžni lodi v poušti - asi aby to bylo cool. Chápu, že Pyun chtěl z této postavy udělat nového mesiáše, ale co je to kurňa za mesiáše, který má jen vnější znaky (vstal z mrtvých ze studny a pak ho ukřižují), ale jinak je to jen bezduchá mlátička? Nebo mne "bavily" scény, kdy se JCVD snaží otevřít poklop, aby tudy utekl, a zlouni za ním běží ty dva metry asi půl hodiny. Ten film žel není ani tak špatný, aby byl zábavný - je prostě jenom nepovedený a odfláknutý. A furt tu někdo jen řve - takže mám pocit, že koukám na dokument o lvech, než na film s lidskými hrdiny. (Mimochodem, od mládí jsem kdoví proč měl zafixovné, že cyborg je Van Damme, a ne tak baba. :-)) ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

hodnocení se vztahuje nejprve k verzi The Renegade Director's Cut a posléze k verzi Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg ------------ Filosofující auteur brakové kinematografie Albert Pyun má na kontě ledasjaký klenot, ale "Cyborg" patří mezi jeho nejambicióznější vize. Rovným dílem prosťáček i avantgardní vizionář, který vždy toužil točit filmy na širokoúhlý materiál, ve své tvorbě spojuje nejpokleslejší žánry s největšími myšlenkami a žánrové atrakce s osobitými koncepty či originálními světy. Bohužel jeho vize vždy musely čelit kompromisům - buďto měl coby režisér pod kontraktem relativní dostatek prostředků, ale pak také zpravidla neměl právo finálního sestřihu, nebo měl volnost nezávislé produkce, ale pak musel počítat s omezeními plynoucími z malého rozpočtu. "Cyborg" přesněji řečeno "Slinger", jak se měl film původně jmenovat, měl být jeho velkolepým projektem, jenž navíc díky nové vycházející hvězdě skýtal možnost spojit tvůrčí ambice s kasovním potenciálem. Jenže Pyunův sestřih se nesetkal s pochopením u představitelů Cannon Films i Van Damma, režisér byl z projektu odvolán a film byl přestříhán do podoby dnes dostupné na všech oficiálních vydáních. Začátkem roku 2011 se Pyunovi do rukou dostaly záznamy jeho finálních sestřihů k několika producenty znesvěceným dílům, včetně "Cyborga". Jím vydaný a na vypálených DVD distribuovaný "The Renegade Director's Cut" nebo též "Unreleased Director's Edition"představuje unikátní možnost vidět vizi brakového autorského Ikara degradovanou pouze kvalitou záznamu (výchozím materiálem byly dva VHS záznamy nekorigovaného telecine přepisu). Z čistě fanovského hlediska se ukazuje, že producenti po odvolání Pyuna do filmu zpětně začlenili režisérem nepoužitou sekvenci, kde piráti vyplení přímořskou vesnici. Naopak Pyunova verze obsahuje navíc sekvenci, kde je hrdina svědkem masakru rodiny malého chlapce, jemuž na začátku filmu vrátí míč uzmutý opilými piráty, a akční pasáže s Deborah Richter, která díky nim nemá pouze roli ženského přívěšku v mužském světě. Obě verze se především zásadně liší ve vyznění i formálním zpracování. Pyun "Cyborga" zamýšlel nejen jako mesianistický příběh, jehož kostra zůstává patrná i v oficiálním sestřihu, ale chtěl divákům předložit veskrze pesimistické vyprávění o konfrontaci vůle a ideálů jednotlivce s nelítostným světem plným utrpení. Hlavní hrdina v Pyunově podání není nezranitelný, ale je naopak permanentně vystavován vnitřním pochybnostem, skličujícím hrůzám minulosti i aktuální fyzické bolesti. Tyto motivy se ve filmu zpřítomňují především častými hrdinovými voiceovery, kde vede vnitřní dialog sám se sebou, přesněji řečeno se svým pochybovačným či slabošským já, a zábleskovými reminiscencemi do hrdinovi minulosti. Hlavní záporák zde dostává mnohem větší prostor a jeho četné proslovy, které byly z oficiální verze odstraněny, jej staví do role Ďábla zastrašujícího či pokoušejícího hrdinu (ostatně Pyun z pirátů udělal přímo uctívače Satana). Zásadní odlišnost Pyunovy verze ale spočívá v jejím formálním zpracování, konkrétně ve střihu, který zřejmě byl hlavním důvodem, proč byl od projektu odvolán. Režisér se ukazuje jako ryze avantgardní experimentátor a namísto konvenční skladby typické pro hlavní proud, uplatňuje především v akčních pasážích principy ruských montážníků i experimentálních filmařů, přičemž výsledek lze označit za filmový ekvivalent komiksových panelů v manze. Neskládá totiž jednotlivé dlouhé záběry za sebe s cílem vyjádřit lineární plynutí soubojů, ale záběry, které jsou v oficiální verzi použité vcelku, rozsekává na krátké části podle fází pohybu, které prokládá s protizáběry či záběry paralelní akce. Současně hojně pracuje s rychlostí záběrů, čímž vytváří nikoli chronologický a přehledný obraz akce, ale spíše až kubistickou analýzu určité situace. Rozhodně se nelze divit, že Van Damme a producenti po zhlédnutí této verze Pyuna vyrazili. Současně je také třeba říci, že je s podivem, jak z některých pasáží zpětně vytvořili klasicky vystavěné a funkční sekvence (především akční scéna v rozbořeném domě v první třetině filmu). Na druhou stranu sám Pyun ze svého sestřihu vychází rovným dílem jako nepochopený umělec i tak trochu Ed Wood - nikoli ve smyslu neumětelství, ale v tom, že mu rozhodně nelze upřít autorskou vizi a velké ambice, ale jejich naplňování v ryze brakovém rámci a při užívání úsměvně přepjatých klišé působí přinejmenším kontrastně. Nicméně pravdou zůstává, že ať už mezi brakovými fušery či uznávanými režiséry, kteří osobitě zpracovávali žánrové příběhy (Seidžun Suzuki, Nicolas Winding Refn, Paul Greengrass a další), nenajdeme nikoho, kdo by se mohl s Pyunem a jeho osobitým stylem poměřovat. [verze The Renegade Director's Cut] _______________________ Začátkem roku 2014 vyšel na DVD a Blu-ray pod patronátem německé distribuční společnosti Digidreams Studios "Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg" (dostupné na německém Amazonu). Jedná se o kompozit vzniklý složením do HD remasterovaných záběrů z kino verze a sekvencí či částí záběrů z výše zmíněné VHS s Pyunovým pracovním sestřihem. Tato verze představuje zřejmě nejkompletnější režisérský sestřih, potažmo verzi, kterou nyní Pyun, stižený syndromem lucasovského věčného vylepšování, považuje za ideální. Od výše popsané pracovní verze jeho režisérského sestřihu se tato liší především umírněnějším střihem a v několika malých detailech. Nejvýraznějším je o krapet konvenčnější vyprávění, kdy Pyun opustil původní koncept, kde první dvě třetiny filmu byly flashbacky a do nich vnořené flashbacky rámované hrdinovým ukřižováním. Po vzoru Lucase si ale Pyun neodpustil film provázat se svým v době kompletování této verze teprve dokončovaným projektem "Cyborg Nemesis: The Dark Rift", který má být prequelem k "Cyborgovi", potažmo "Slingerovi", ačkoli záběr z něj je vsazený do režisérského sestřihu na jeho konec a uvozený titulkem "o 9 měsíců později" - je otázka, jestli tato časoprostorová anomálie je výsledkem informačního šumu stran nového projektu, režisérovy nesoudnosti (nebo projevující se roztroušené sklerózy, která ho před rokem postihla a brání mu v natáčení dalších filmů) nebo jestli se prostě vysvětlí po zhlédnutí odkazovaného filmu. Ačkoli je německé vydání označené jako "uncut", film postrádá veškeré krvavé detaily, které byly přítomné v "The Renegade Director's Cut" - díky čemuž např. není zcela patrné, že finální likvidace záporáka proběhla jeho rozpáráním vejpůl. Nabízí se otázka, jestli jen Pyun chtěl mít finální sestřih prostý explicitního násilí, nebo se jedná o následek německé legislativy, která omezuje násilné sekvence, což by předjímalo, že ani toto vydání není definitivní verze. Na druhou stranu konečně je "Cyborg" široce dostupný jako "Slinger" a všichni si mohou vychutnat ve všech významech ojedinělý projekt, kde nesoudný tvůrce dostal relativně štědrý rozpočet a vycházející hvězdu, ale namísto generického post-madmaxovského béčka se jal vytvořit epické postapokalyptické evangelium. V jeho světa bez Boha, ale zato propadlého uctívačům Satana, musí mesiáš sám dorůst své role (což kulminuje v sekvenci, kdy namísto toho, aby na kříži zemřel, sám se z něj skopne), ale ve výsledku je stejně bezmocný vůči zlovolným úmyslům lidí vyznávajícím ještě větší zlo než Satana, technologie. Kompozit, kde obraz v rámci jednoho záběru skáče z HD remasterovaných částí do VHS kvality a zpět, zase nepřehlédnutelně ukáže Pyunovy formální ambice projevující se preferencí delších záběrů či kamerových jízd s promyšlenou kompozicí postav. [verze Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg] () (méně) (více)

Psema 

všechny recenze uživatele

Ale čistě z analytického hlediska za pět pěticípých, protože kdo viděl režisérský sestřih, musí obdivovat jak Pyunův neumětelský pokus o čisté evangelické umění, tak dovednost hollywoodských producentů udělat z tak nesourodého a mimózního materiálu koukatelné osmdesátkové béčko podle žánrového mustru. RESPEKT, CHLAPI! ()

tron 

všechny recenze uživatele

Hm, tak čo dáme? 2* za (ne)kvalitu, alebo 4* za úžasnú nostalgiu? Kyborga som zjíždel na videu a dodnes si živo spomínam na to, ako som ho pozeral aj s rodičmi na chalupe. V dedine, kde sme chalupu mali, žil chlapík vlastniaci videorekordér, čo v tých dobách bolo čosi neuveriteľné i v meste, nieto na vidieku. A tak som vždy v piatok nabehol do požičovne, schmatol pár peciek ako Terminátor, Kriteri 4 alebo Maniac Cop 2 a o pár hodín sme už prepájali káble videa a čierno-bieleho televízora. Lenže krásne spomienky nerobia  béčko lepším. Robia ho len nostalgickejším. Napriek tomu by som na Kyborga nebol zbytočne prísny. Jasné, je to béčko, ale keď sa naňho pozrieme objektívne, možno nás samých prekvapí, že v rámci žánru (a možností) to vlastne vôbec nie je zlé. Kasting je perfektný. Nielen Van Damme (ktorý síce mal pár slušných zárezov už vtedy, ale hviezdou sa naplno stal až po Kyborgovi) a ústredný kyborg, ale i pestrá galéria svíň, ktoré ich chcú dostať v čele s brutálne charizmatickým morským pirátom (!). Takisto vizuálnu stránku hodnotím kladne. Pyun dostal k dispozícii mizerný rozpočet, čo je u sci-fi problém, ale u posta-apokalyptického je to vlastne skôr plus. Motivuje vás to nájsť čo najodpornejšie, najzdevastovanejšie lokality, čo ej vždy lepšie, ako ich vytvárať pomocou trikov. Zaujímavé je, že hoci sa koncom 80. rokov nikto v akčných sci-fi zbytočne nebabral v rukavičkách, je Kyborgova akcia pomerne drastická aj na vtedajšie pomery, mne pripadala miestami až samoúčelné jatková. Dvojka s Angelinou Jolie (!) je stokrát slabšia, takže tie 3* si jednotka asi určite zaslúži. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (17)

  • Zbraň, kterou pužívá Gibson Rickenbacker (Jean-Claude Van Damme), je ve skutečnosti paintballová pistole Tipman SMG-60. (Chatterer)
  • Ralf Moeller měl tak silný německý přízvuk, že musel být předabován. (Chatterer)

Související novinky

Zemřel režisér Albert Pyun

Zemřel režisér Albert Pyun

27.11.2022

Z amerického Las Vegas přichází smutné zprávy pro fanoušky sci-fi a akčních filmů. V sobotu totiž po dlouhé nemoci ve věku devětašedesáti let zemřel americký režisér, scenárista a producent Albert… (více)

Reklama

Reklama