Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Carlo VariniHudba:
Eric SerraHrají:
Pierre Jolivet, Jean Bouise, Fritz Wepper, Jean Reno, Christiane Krüger, Pierre Carrive, Maurice LamyObsahy(2)
Příběh z blízké budoucnosti tohoto světa. Zemi pokrývá písek, prach, z civilizace zbyly trosky. Každý další den je pro lidi jen zoufalým bojem o přežití. Osamělý hlavní hrdina se setkává v opuštěném městě s doktorem, který se urputně snaží zabránit tajemnému muži proniknout do jeho pevně střežené pevnosti. Uvnitř skrývá něco velmi cenného... (Vapet Production)
(více)Recenze (78)
Luc Besson vyšel ze Šíleného Maxe a překonal ho. A to dokonce bez barev a mluvení. Besson zvládá skoro vše vysvětlit jen obrazem nebo výrazem výborných herců. Film chvílemi plyne možná až moc pomalu, ale na všechno divák zapomene při strhujícím finále. Asi jediná trochu neštastná část filmu je hudba, která právě ke konci ztrapňuje jedinou akční scénu. ()
"Nemý" a čiernobiely film, kde okrem pozdravu Bon jour nebudete počuť nič iného. Akási postapokalyprická budúcnosť, kde prežilo iba pár ľudí a tí (asi) zabudli hovoriť. O tom ale príbeh nie je, ten je oveľa prozaickejší - je o jednoduchom prežití. Jean Reno si tu strúhol menšiu rolu, aj to zápornú; svoju minirolu tu má aj nemecký herec Fritz Wepper alias Harry z kultového seriálu Derrick. Vizuál nie je práve najlepší, ale ani najhorší a príbeh končí niekde v stratene, čo je asi aj kameň úrazu celého filmu. Hodnotenie: 55% ()
Je to hodně okatý "undergroundový art", ale mě tohle poselství vonělo. Takový francouzský Fallout v 80. letech (dokonce jsem pojal podezření, že Mark Morgan opsal jeden herní track od Erica Serry). Je velice zajímavé, jak nevídaný prostor pro divákovy fantazie a fantasmagorie vzniká drobným opomenutím mluveného slova. Jean Reno v roli burana přicmrndávače. Film možná nedotahuje všechny vyřknuté (nebo spíš vyobrazené) myšlenky a ke všemu začíná jako madmaxoidní béčko (mrdání nafukovací mařeny, vražda chlapa pro nějakou blbou součástku do homemade letadla, atd.), ale nějakou záhadou mě opravdu bavil. Bessonek umí. ()
Černobílá Bessonova vize budoucnosti, kde je sice všude písek a zdevastovaná krajina, leč vyleštěná " retro " auta a čistá kvádra některých " pozůstalých " na žádnou katastrofu moc nepoukazuje. Ve filmu se moc nemluví, což je možná škoda. Déšť z ryb mě rozesmál, a prý není co jíst. CITÁT - Dobrý den...... ()
Zárodky jeho pozdější briliance už ve čtyřiadvacetiletém Bessonovi vidět byly, ale ve svém celovečerním debutu si tehdy ukousl až moc velké sousto. Dva roky po Mad Max 2 se nikoli nezajímavě snaží představit svou vlastní vizi špinavého postapokalyptického světa, kde lidé odění v hadry přežívají jako divoká zvířátka a jdou si navzájem po krku kvůli jakýmkoli zdrojům - a nejvíc kvůli kundě, samozřejmě. A přidává k tomu i trochu té francouzské poetiky, absurdity, a grotesky - ale co přidat zapomněl je příběh, který by tu celovečerní délku i utáhl. Takto mělo zůstat spíš jen u toho kraťasu. Aspoň že správně pochopil že lepší bude film natočit bez dialogů - jednak se to k tomu umírajícímu bizarnímu světu docela hodí, ale hlavně právě na dialozích toho dokáži amatérské filmové produkce obvykle nejvíc posrat. ()
Galerie (65)
Photo © Les Films du Loup
Zajímavosti (4)
- Natáčelo se od srpna do října 1982 ve Francii, konkrétně v Paříži a na nejvyšší duně v Evropě – Dune du Pyla. (BMW12)
- "Zárodkem" Posledního boje byl desetiminutový krátkometrážní snímek L' Avant dernie (1981). (rawboy)
- Černobílý celovečerní debut Luca Bessona coby režiséra. (rawboy)
Reklama