Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Výtečně zpracovaný protiválečný román E. M. Remarquea. Studenti vyburcováni učitelem se dobrovolně přihlásí do války, aby záhy zjistili, že válka není o hrdinství, ale o nesmyslně promrhaných životech. Ve filmu jsou skvělé realistické bojové scény v zákopech, kdy se režisér nezdráhá ukázat krutost válečného běsnění. Jestli film zestárl těžko říci, ale kdybych se podíval na o 30 let mladší Stezky slávy, tak bych si neodvážil říct, že je tu nějaký rozdíl. ()
Bylo znát, že určitě polovina aktérů se Velké války opravdu zúčastnila, protože autentičnost a realističnost na tom byla vidět strašně moc. K tomu to byla (ne že bych znal předlohu) parádně věrná simulace řežby, která byla ve své podstatě děsivě nesmyslná. Akorát ta stopáž na mě byla, jako už tradičně, přece jenom moc. 80% ()
Úžasný film.Strhujúce vo veľkolepých pasážach ( akčné scény sú nielen na svoju dobu fantastické), maximálne pôsobivé v komorných ( topánky, škola, zákop... ). Trošku so mal na začiatku bordel v postavách a možno je to miestami trochu roťahané ( daň za rok vzniku) ale okrem Paths of Glory je to asi najlepší film z 1. svetovej vojny. Záver je geniálny ()
Film je důstojným zpracováním slavné Remarqueovy literární předlohy a zároveň jedním z uměleckých vrcholů americké meziválečné filmové produkce. Samozřejmě kdo hledá chyby, najde. Technická kvalita odpovídá době vzniku, to znamená místy je nutné zamhouřit oko. Ve filmu celkem pochopitelně silně rezonuje po první světové válce masově rozšířený pacifismus. Remarqueův román vyznívá jako obžaloba války, militarismu a autoritářství, ale pacifistický po mém soudu není. Ve snímku má pacifismus deklamativní charakter, v některých momentech okázale vyčnívá. Herectví je v některých případech ještě lehce zatíženo érou němého filmu, která konec konců skončila nedávno. Ve srovnání s ostatní produkcí oné éry se ale drobné nedostatky stávají nicotnými. Na západní frontě klid přečnívá jako Eiffelovka nad pařížskou městskou zástavbou. S ohledem na dobu vzniku nebudu hnidopich a nadělím maximální počet hvězdiček. Tenhle kousek si to zaslouží. Celkový dojem: 90 %. ()
Nebývale působivý film starý téměř 90 let, kterému však z koukatelnosti příliš neubylo. Těžko říct, zda obdivovat více román nebo film samotný, obojí určitě nese silné poselství o hrůzách války. Nejsem pacifista, ale taky nejsem proválečný fanatik a rád ocením oba dva přístupy. Nejzajímavější herec je bezesporu Wolfheim v roli Kata, ale celkově musím ocenit všechny herce, protože předvedli úctyhodné výkony. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (33)
- Súčasne sa natáčala aj nemá verzia pre medzinárodnú distribúciu. (BlueNeon81)
- V mnohých zemích byl film cenzurován. Zajímavé však je, že v Německu byl zakázán jako protiněmecký a v Polsku jako proněmecký. (topr harley)
Reklama