Reklama

Reklama

Obsahy(1)

První celovečerní film Philippa Grandreuxe pojednává o osamělém muži (Marc Barbé), který cestuje po Francii a vraždí mladé ženy. Jednoho dne se však seznámí s Claire, která s ním naváže perverzní vztah. (Hans.)

Recenze (22)

ricci.s odpad!

všechny recenze uživatele

To akože myslíte vážne? To snáď nie!!! Mal som totálne skazený večer, lebo takú "80%-nú" sračku som už dlho nevidel. Presnejšie som sa cítil ako v zubárskom kresle. Zvrátené? Nie! Krvavé? Nie! Desivé? Nie! Originálne? Nie! O ničom? Áno! Veď to nemalo ani žiaden normálny dej, ani zápletku, nič čo by ma mohlo zaujať. Keby aspoň tie vraždy za niečo stáli, ale buď ich ani vôbec neukazovali, alebo to bolo také suché že až. Úplne nudný a zbytočný film s nulovým prínosom pre hororový žáner (či na čo sa to vlastne hralo). Teda, poriadne som sa odjebal na tých hodnoteniach. Ale klobúk dolu za niektoré komentáre, čo tu vidím, lebo pochváliť a interpretovať takúto zhovadilosť na pol strany si fakt zaslúži uznanie. Mimochodom, ten záver jedného z komentárov [FILM, KTERÝ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] by som zmenil na [FILM, KTERÝ MUSÍTE VIDĚT, KDYŽ CHCETE UMŘÍT]. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Docela síla tenhle francouzskej film ... Další vykreslení činů sériového vraha, kterých jsme zde již pár měli. Ten chlap je naprosto ujetý asociální zvíře a stroj na smrt ... Každou ženskou co potká zabije, znásilňuje jen málokdy ... Těžko odhadnout, co se v něm vlastně děje ... Pro nezvyklého diváka může být toto hodně silný zážitek a to v negativním smyslu. je to totální temnota, pesimismus, beznaděj ... Bohužel film má přepálenou stopáž a osobně jsem zvyklý na ledacos. Takže násilí mne nijak nedostávalo a samotný děj a atmosféra také ne ... Chvílemi jsem se přistihl, že bloumám pohledem po svém zatemněném pokoji, než abych koukal na potemnělou obrazovku, kde běžel film ... Je to zvláštní film. Každopádně působí dosti syrově a realisticky ... Když srovnám s konkurenčními filmy, dávám střed, přece jen taková pecka to nebyla ... ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Grandrieux nabourává kamerou vědomí. Experimentální vsuvka zničeného pásu, detaily pohybu a násilí. Na plátně výjimečná záležitost. [lfš, 2017] ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Philippe Grandrieux (*1954) v roce 1998 představil světu svůj první celovečerní film, jenž v sobě snoubí "romantický" příběh a temnou vizi (člověk-lidská zrůda). Grandrieux, který v roce 1979 absolvoval bruselský institut INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et Techniques de Diffusion), se od počátku 80. let etabloval na evropskou experimentální a dokumentaristickou filmovou scénu. Přesto trvalo dalších téměř dvacet let, než se pustil do celovečerní tvorby, ve které jsou silně zakořeněny jeho rané práce. [==] Temný představuje tesknou, hlubokou, hrůzostrašnou sondu do nejtemnějších útrob lidského podvědomí. Prázdnota, která hlavní postavu obklopuje, je reálná a neskutečně depresivní. Je až s podivem, jak přesvědčivým způsobem dokáže film zprostředkovat mezní stav mysli, která nemá daleko od úplného zešílení. Grandrieux vše prezentuje s neuvěřitelnou precizností a formální promyšleností, tmavé filtry ještě více vtahují do "příběhu", do temnoty. Film samotný je závislý na myšlenkových stavech a pochodech hlavní postavy (vraha-násilníka Jeana), které jsou v podstatě nositeli děje, jsou zkopírovány do samé struktury příběhu. Chvíli si divák připadá jako voyeur, pozoruje Jeana z povzdálí, chvíli je přímo v něm, roztřesená a rozostřená kamera předznamenává psychicky velmi labilního člověka, jímž se Jean stal. Jeho animálními a brutálními praktikami je divák okamžitě zhnusen, přesto ho film za to neodsuzuje, ale ani jej neospravedlňuje, nesnaží se jeho jednání pochopit. Pouze výše uvedené ukazuje částečně z perspektivy první a třetí osoby a víceméně nahlas říká: "Diváku, přeber si to, jak chceš." [==] Děj téměř absentuje, snímek se v jeden okamžik rozjasní a začne vyprávět krátky milostný příběh (Jean a Claire), o chvíli později ale opět upadne do hluboké temnoty, Jean od Claire utíká a tím ji v podstatě zachraňuje život, ponechává ji nevinnost, sám mizí v dáli, v černi, opětovně se začíná utápět ve svých myšlenkách. Úplný závěr zobrazuje určitý paradox v závislosti na předešlém, prezentace normálnosti kontrastuje s předchozím dějem. [==] Temný není přímo konkrétně o postavě Jeana, ale spíše o 13. komnatě, kterou ukrýváme v sobě naprosto každý. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Slovo temnota vyjadruje presne to, o čom a aký film je, ale dokázal by som si pedstaviť aj iný film s rovnakým názvom, ktorý by toto slovo tiež presne vyjadroval. A možno aj lepší. Jean vraždí ženy, ale iba prostitútky a striptérky, takže sa vám môže zať svojim spôsobom ambivalentou, ale najmä smutnou postavou, voči ktorej budete cítiť dosť nešpecifický typ empatie. Ten sa zvýši, keď sa dostane do hry žena nevinná, dokonca panna. Ako sa táto, možno najnetypickejšia love story filmového plátna uberie? Čo sa v ňom zmení, keď nájde takáto "duša" konečne svoju "soulmate"? Film už po takmer 20 rokoch trochu stratil silu šokovať (nielen dejom, ale aj výrazom) a myslím, že aj po nájdení všetkých metafor a symbolov si budem stále myslieť, že vyvolať šok bol režisérsky zámer. Percentuálne nehodnotiteľné. P.S.: Režisér je sympaťák a vyzerá ako submisívny chlap... ()

arie 

všechny recenze uživatele

Kinosála plná detí sledujúcich neznámy príbeh odohrávajúci sa na plátne. Deti nečakane kričia a divákov sluch zasahuje nekompromisný, zneisťujúci útok. To je úvodná sekvencia, ktorá predznamenáva celkový tón filmu Sombre. Dalo by sa povedať, že v tomto filme nie je dôležitý príbeh, nie sú dôležité postavy, dôležité sú myšlienky, pocity a vnútorný stav, ktorý vo vás dielo vyvolá. Film je zahalený akýmsi nepreniknuteľným závojom pochmúrnosti, ktorý režisér počas diania znásobuje, aby snímku v jeden okamih nečakane vyjasnil a možno dal divákovi šancu na odbremenenie sa od všadeprítomnej ťaživosti a dusna, no je to len klam, snímka sa opätovne uzavrie do svojej škrupiny a až do záveru diváka núti strácať dych a všetko, čo aspoň trochu súvisí s pozitívnymi vnemami. Režisér filmu si udržiava od svojich postáv, ktoré sú opatrené menami, no tým sa ich charakterizácia prakticky končí a zostáva nám len ich nepochopiteľné konanie, chladný, až dokumentaristický odstup, nesúdi, nedramatizuje, nebuduje si citový vzťah, len sa voyeristicky prizerá na činy primárne hlavnej mužskej postavy. Neistota je znásobená i zvukovou stopou, ktorá sa pohybuje na hranici šialenstva či kamerou, ktorá sa prakticky kĺže po obnažených telách a ja som tak mohol pocítiť nepríjemnú telesnosť, ktorá sa akoby tlačila z filmu priamo na mňa. Takýto prístup vyžaduje mimoriadne odolného recipienta, po zhliadnutí sa totiž naskytá otázka, či jediným autorovým cieľom nebolo diváka zatlačiť do tmavého kúta vlastnej duše a vyvolať v ňom tie najnepríjemnejšie pocity. ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Hodně temný portrét schizofrenního maniaka Jeana, vyšinutého vraha, který vraždí mladé ženy a narazí na své životní světlo, osamělou mladou Claire, která by pro něj mohla být vysvobozením.... Marc Barbé zde hraje úžasným způsobem totálního schizofrenika, který je v jednu chvíli plachý, stydlivý a nenápadný muž, v další chvíli nervózně pochoduje a změní se v řvoucího šílence, který chlastá a dožaduje se sexuálního uspokojení a nakonec zabíjí, protože ženskou co potkal považuje za zkaženou hnusnou couru která dá každýmu na potkání. Jean je opravdu nevěřícně zahranej psychopat, včetně jeho zasazení do krajiny - je sám, nemá nikoho, utíká sám před sebou a před svými činy protože je spáchat nechtěl, jezdí krajinou z místa na místo, přespává sám v hotelech, je jako vlk běžící temnými pustými lesy. Metafora vlka se zde též několikrát objeví. Film ale nezůstává pouze u vykreslení činů šílence, jde dál, přivádí Jeana k mladé, osamělé a nevinné Claire. V její nevinnosti šílenec najednou vidí něco jiného, nového, nechce ji zabít, nechá se klidně i zmlátit od chlápků, se kterými se potkali a u kterých Claire hledá záchranu. Ale je si vědom, čeho je schopen. Tenhle první Grandrieuxův film se pohybuje na rozhraní hororu a velice temného psychologického dramatu, jde nad rámec filmů o maniacích (Henry: Portrait Of A Serial Killer, Maniac, Schramm) a v závěru je velice depresivním, smutným a pesimistickým podobenstvím o odcizenosti, samotě, osamělosti a bezcitnosti. Finální poselství je velice černou tečkou za již tak černočerným dějem. Až téměř jako nihilistické "Fuck you!" režiséra vyznívá závěr, kdy postupně opouštíme Jeanův rozměr a přesouváme se do nitra Claire. Jakoby najednou nám Grandrieux říkal: "Zapomeňte na to, že Jean je vrah, v dnešním světě se v bahně deprese a samoty zmítají úplně všichni, nikdo není vinen!". I letmé hororové náznaky se rozplývají v proudu podvědomí, které definitivně rozbíjí již tak málo patrnou narativní složku filmu a strhává diváka do víru odcizení. Vše ještě podtrhuje dokonale temná vizuální stránka - černé noci, temná krajina s vrcholky hor na obzoru, záběry do pustých otevřených prostor, ambientní zvukový doprovod a typicky Grandrieuxova roztřepená kamera. Dílo na vícero podívání, slovy nejde vyjádřit všechno, co je v něm obsaženo. ()

Pedestrian 

všechny recenze uživatele

Bylo to jako sledovat porno s rukama v kapsách. Zbytečné. A v případě Sombre nejen totálně nedivácké, ale vizuálně i herecky nehostinné. ()

hanakonochi 

všechny recenze uživatele

Citlivo, zato nápadito podexponovaný film točený z ruky, s vizuálne ohromujúcimi experimentálnymi prvkami, rámovaním a rozostrením obrazu a pohybu kamery. Dokonalý zvuk i smutné a bezútešné herecké stvárnenie emocionálneho stavu postáv pomáha dotvárať bezvýchodiskovú náladu snímku. Myslím, že pre mnohých divákov by bolo veľmi jednoduché odmietnuť tento film už len na základe jeho tematického obsahu. Možno preto, že tento metafyzický príbeh o sériovom vrahovi na pozadí Starej dámy je až príliš zákerný. Ťažko ho označiť v jednom konkrétnom žánri. Sombre nesleduje žiadne pravidlá. Neviem. Mne sa páči. Grandrieux má u mňa našliapnuté. By the way, keby som mal natočiť aspoň jeden film v živote, toto by bola tá správna cesta, neortodoxnou formou apelovať na všetky vaše zmysly tak, aby koniec filmu bol vykúpením! ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Šepoty a výkřiky. Tma a záblesky světla. Velmi pocitový, "smyslový" film. Nutné vidět v kině, doma na notebooku to nemůže vyznít tak, jak má. Průnik do mysli vraždícího asociála. Tak nepříjemný, že ho kamarád, s nímž jsem na projekci byl, prohlásil za jeden z nejhorších a nejnepříjemnějších filmových zážitků vůbec. Za zlý film. Za artizaci násilí. ,,Proč po tom magorovi nikdo nepátrá? Proč ho nikdo nesoudí?" Taky je pravda, že příběh - dá-li se vůbec o něčem takovém mluvit - je velice prostinký. Z druhé strany se ale dá říct, že něco takhle temného člověk jen tak nevidí. Ze tmy se občas vynoří nějaký obrys - a z těchto obrysů se skládá celý příběh. Režisér na 43. LFŠ vyprávěl, že si mu jistá paní po jedné projekci stěžovala, jak se jí dělalo špatně z pohledu na krev. Jenže v tom filmu žádná krev není, paní si to prostě domyslela. Film, který klade otázku: Kolik toho musíme na plátně reálně vidět, abychom pochopili, o co jde? ()

Mefistofelle 

všechny recenze uživatele

S avantagrdními a netradičním způsobem natočenými filmy nemám problém, ale v tomto případě mi to vysloveně vadilo. Což o to, natočit příběh o vrahovi podobným způsobem je samo o sobě výzva a určitý potenciál zde byl, ale nepovedlo se to tak, jak bych si bývala představovala. Samotná postava vraha je velmi věrohodně zpracovaná, nejedná se o žádného slasherového super-násilníka co kosí všechno, na co narazí (ne, že by takové postavy byly špatné, naopak:)), ale o obyčejného chlápka. Stejně tak jako tomu je ve velmi podobném filmu Schramm, je zde projevena určitá snaha o náhled do duše šíleného člověka, což se místy daří a místy zase ne. Děj je zde redukován jen na nejnutnější minimum, dialogy také a celkové ladění filmu je silně depresivní a temné. Násilí, brutalitu nebo dokonce hororové prvky zde moc neočekávejte, v tomto směru je film doce střídmý a ani se prostřednictvím těchto prvků na diváka zapůsobit nesnaží... zde jde o realistické zobrazení příběhu o šílenství, nejedná se o horor v klasickém slova smyslu. Jako největší slabinu vidím značně přetaženou stopáž, která se projevuje zejména velkým množstvím prakticky bezobsažných a šíleně dlouhých scén. Něco takového mi přijde vyloženě zbytečné a velmi to odpoutávalo mou pozornost. Závěrem bych dodala, že kromě depky to ve mně nic moc nezanechalo a žádný silný dojem to na mě skutečně neudělalo... ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Čistá pocitovka, málem něžný film o masovém vrahovi jako obrazu temnoty v nás, obrazu do krajnosti vyhnané nemožnosti/strachu být sám sebou a zároveň být s druhými lidmi, přes všechnu touhu po spolubytí. Aspoň jsem si ho tak pro sebe přečetl, bez nároku na obecnou pravdivost a úplnost (rozmlžená je kamera, postavy, příběh, časová osa i význam). Dojem extrémní krutosti vyvoláván bez krve a jiných obrazových doslovností, jenom nejasnými stíny a znepokojivými zvuky z území nikoho mezi rozkoší a utrpením. Nejsem vůbec přítelem New French Extremity, takového Irréversible považuju za afektovanou pseudoavantgardní banalitu, ale tohle byla mimořádnost, která ve mně bude dlouho doznívat. ()

HarryBlock 

všechny recenze uživatele

Najprv si hovorím "ďalšía pseudoartová kktina", ale čím to išlo ďalej tým viac ma to presviedčalo až ma to uplne zlomilo v scéne na zábave kedy to začalo byť napínavé. Je to v podstate taký nový druh expresionizmu(maska vlka, temné prostredia) krížený s experimentálnou formou. ()

Ixbalanke 

všechny recenze uživatele

Film je hodně o pocitech a pokud nejste trochu úchyl/-ka, tak si to asi úplně nevychutnáte. Nejsou tam vidět agresivní záběry, vraždění ani sex. Je to spíš o pocitech prapodivných ztracených lidí, kteří se ve svém životě trochu ztratily a žijí (i když částečně nedobrovolně) trochu jinak než většina. A která ženská nemá u sexu ráda trochu toho násilí? :) (ale má to své meze samozřejmě - zůstat naživu). Kamera je v dokumentárním smyslu a skoro beze slov - moje oblíbené vlastnosti filmů. ()

Reklama

Reklama