Režie:
Ilja NajšullerScénář:
Derek KolstadKamera:
Pawel PogorzelskiHudba:
David BuckleyHrají:
Bob Odenkirk, Alexej Serebrjakov, Connie Nielsen, Christopher Lloyd, Michael Ironside, Colin Salmon, RZA, Billy MacLellan, Araya Mengesha, Gage Munroe (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Hutch (Bob Odenkirk) je unavený chlap středního věku, jehož život se smrsknul na otravné každodenní rituály prokládané manželčiným pohrdáním a pubertálními výlevy vlastních dětí. Když do jejich domu vniknou dva lupiči, nechá je beztrestně loupit a praštit svého syna. On se hájí tím, že nechtěl hrotit nebezpečnou situaci, ale všichni v jeho okolí ho mají za zbabělce. Hutch si původně myslel, že to ustojí, ale když se stane jedním z cestujících, které v nočním autobuse obtěžuje banda grázlů, bouchnou v něm nahromaděné saze. A že jich je. Než se usadil, živil se Hutch tím, že s pomocí násilí řešil problémy, na které si nikdo jiný netroufal, a absolvoval kvůli tomu hodně speciální trénink. Krvavá výchovná lekce v autobuse spustí lavinu událostí, které Hutche prověří víc, než cokoliv dosud prožil. Tenhle pan Nikdo má ale pořádně tuhý kořínek. A tajný sejf plný zbraní. (CinemArt)
(více)Videa (4)
Recenze (862)
Je to sice lehce nadprůměrné, ale opravdu jen lehce. Bob Odenkirk mě absolutně nebavil. Nemá v sobě charisma a vůbec nic zajímavého. V průběhu celého filmu mě ničím nezaujal. Dokonce jeho nudnost ochromila i super myšlenku a nápad. Ne, že bych něco takového ještě neviděla, ale tady to bylo rychlé, mělo to spád a zapojení Ruska se mi líbilo. Ale abych si jen nestěžovala, tak mě hodně bavila hudba a Christopher Lloyd. ()
Na tohle jsem se hodne tesil a nezklamalo, ne ze by se jednalo o nejakej revolucni akcnak, sem tam to ma i hluchy mista a logiku to obcas tezce postrada, ale je to proste zabavna jizda. Takovej mix mezi Johnem Wickem a Volnym padem, kterej se ke konci zvrhne v hodne drsnyho Sam doma. K tomu tu mame perfektne natocenou brutalni akci s nekolika fajnovejma napadama, hodne slusnou kameru, dokonale vybranou hudbu a hlavne skvelyho hlavniho hrdinu, Odenkirka si z zadnyho filmu poradne nevybavuju, ale sem sednul naprosto genialne. Nesmim taky zapomenout asi tak na stoletyho Lloyda s hromadou brokovnic. Takze za me proste oddechova zabava, kterou si rad jeste parkrat pustim a druhymu dilu bych se vubec nebranil. ()
Konkurent Johna Wicka, libující si v tom, že si může říkat NIKDO, jehož minulost je jistě kontroverzní, ovšem ve výsledku je to akční jízda. Brutálně vynalézavá, nebo vynalézavě brutální - jak chcete. Když si totiž přečtete, že scénář dělal Derek Kolstad a produkční štít zajistil David Leitch, hned víte kolik akčně uhodilo. Oba shodně stvořili Johna Wicka a umí udělat zatraceně prvotřídní dynamickou akční přehlídku. Je třeba počítat s tím, že řetězec řízných událostí může spustit přepadení v domě hlavního hrdiny a v něm odcizení koťátkového náramku, co patří jeho nezletilé dceři. Vstupní situace je daná, zavání banalitou až absurdností, ovšem bez ní bychom následně nenavštívili lupiče přímo v jejich domě a po cestě domů už bychom se nekonfrontovali s partou nohsledů ruské mafie. Z celého filmu mně nejvíc zaimponovala právě super bitka s násilníky v autobuse. A vlastně vůbec bych se nezlobil, kdyby se urodilo více kontaktních střetů chlápka s důchodcovskou výplatou na dohled s mafiánskou enklávou. Po zbytek filmu už se víceméně sází na krvavé průstřely brokovnicí a palné zbraně všeobecně a také to, jak dostat do akce jednoho obyvatele dlícího v Domově seniorů, který je tátou hlavního výtečníka a zároveň agentem ve výslužbě. Načež odhalíme i identitu muže, s nímž vede hlavní hrdina tajné rozhovory. Film pak do popředí dostane standardně nasupeného šéfa ruské drogové mafie, načež je pokořen historický filmový milník, neboť k vidění je i černý Rus. Režijně film akčně efektně zvládá režisér Ilja Najšuller, u něhož se čekalo, s čím, respektive s jakou šíleností, přijde na scénu po své prvotině "Hardcore Henry". A Hutch Mansell coby chlap v nejlepších akčních letech je jeho tvůrčí odpovědí. Pro Boba Odenkirka to může být zlomová role v jeho kariéře. Upřímně, není moc diváků, co by znalo jeho filmografii, tudíž by rozhodně nemělo zůstat jen u jednoho dějství. V téhle roli exceluje a určitě se s jeho akčními rejdy nemusíme loučit navždy. Přinejmenším se u nich kvalitně vypíná mozek. 9/10 ()
Tak nějak nebebru důvody jeho návratu k jeho starému životu. Myslím, že takovýhle tip člověka musí mít nervy ze železa a né se nechat rozhodit ukradeným náramkem... Čistokrevná vykrádačka. Spojení Johna Wicka a Equalizéru 1 ale fiunguje, herci vědí co hrát a akce je povedená. Takže proč ne. za mě 70% ()
Galerie (29)
Zajímavosti (20)
- Na začátku 42. minuty můžeme v pozadí slyšet hudební dílo Petra Iljiče Čajkovského nazvané „Klavírní koncert č. 1 b moll, op. 23 “, které ruský skladatel složil jako svůj první klavírní koncert na přelomu roku 1874 až 1875. (Trajektt)
- V rozhovore pred uvedením filmu sa Bob Odenkirk vyjadril, že sa na prípravu svojej role pripravoval 2 roky. (Game90)
- Některé z nápadů ohledně ruské mafie a Obshaku získal režisér Ilya Naishuller od svého přítele, který sám patří k jisté organizované skupině. (NiWi)
V posledních letech jsme si zvykli, že čistokrevnou akční podívanou schopnou vyvolat úžas nám napříč všemi rozpočtovými kategoriemi už soustavně přináší jen hrstka umanutých, ale také bohužel stárnoucích hvězd v čele s Tomem Cruisem, Keanu Reevsem a Scotem Adkinsem. Naštěstí se v jejich eskapádách a hlavně na ně vázaných finančních výsledcích zhlédlo franšízové jádro blockbusterové produkce. To po promlce způsobené okouzlením z možností počítačové animace zase znovu docenilo uměle nereplikovatelný rozměr fyzických atrakcí a začalo zaměstnávat hlavní talenty kaskadérského fochu. Díky tomu parta kaskadérů a choreografů sdružená pod názvem 87Eleven mohla po letech kontraktové práce povýšit na samostatnou produkční společnost 87North Productions, začít realizovat vlastní projekty a současně k sobě stahovat další výrazné tvůrčí talenty. "Nikdo" v režii Ilji Najšullera, který o pět let dříve žánrovým fanouškům vyrazil dech svou celovečerní prvotinou "Hardcore Henry", je první vlaštovkou, která vylítla z jejich hnízda, přičemž v pořadí za ním už se tísní desítka dalších projektů v různých fázích rozpracování. Ačkoli film vychází z řemeslného konceptu 87Eleven, postaveného na tvrdém tréninku herců a dokonalé symbióze choreografie s jejím formálním převedením do filmu, který se stal základem vlajkových lodí skupiny v cizí produkci (série "John Wick" a "Atomic Blonde"), současně ukazuje, že jej dokáže aplikovat na rozličné podoby žánru, nové příběhy i různorodé herecké osobnosti. Jádro premisy, že bývalého zabijáckého experta přivede zpět do akce nějaké narušení jeho spořádaného civilního života, ale také princip postupného worldbuildingu sice korespondují s "Johnem Wickem", ale dostávají zcela originální naplnění díky angažování vynikajícího charakterního herce Boba Odenkirka. Na jeho osobnosti stojí zábavně pojatý kontrast jeho civilní fasády a divoké minulosti, respektive dovedností, které z ní načerpal. Zásadním motivem se stává krize středního, nebo spíš ještě pozdějšího věku, kde muži nejen že jsou vykastrovaní monotónní prací a manželstvím zabředlým do stereotypu, ale hlavně přestávají být pro své ratolesti hrdiny. "Nikdo" tento motiv rozvíjí do jakéhosi mixu méně nadsazených "Pravdivých lží" a ryze fantazijního, tedy nepodvratného i bezpečně usedlého "Klubu rváčů" pro pantáty. V kontextu "Atomic Blonde" i oněch zmíněných "Pravdivých lží" jen zamrzí, že se tvůrci rozhodli striktně držet páprdovskou macho linii místo toho, aby do akce zapojili i hrdinovu manželku (co navíc nezáměrně slibovala jedna dialogová scéna). Nicméně právě vynechání nadsázky a zvolení egocentrické linie vyprávění zase film úspěšně zúročuje ve stylu akce a jeho provázanosti s charakterem hrdiny, který se stává psychoticky požitkářským protipólem vůči distingovanosti Johna Wicka. S tím souvisí také fakt, že tu hraje zásadní roli nejen to jak rány rozdává, ale kolik a jak jich sám schytá. "Nikdo" rozhodně není nejlepším příspěvkem akčnímu žánru, ale rozhodně je bezchybným, a hlavně vyvolává velké naděje vůči jeho budoucnosti. () (méně) (více)