Reklama

Reklama

Les Amours jaunes

všechny plakáty
Krátkometrážní
Francie, 1958, 12 min

Režie:

Jean Rollin

Recenze (2)

panjosef 

všechny recenze uživatele

Zajímavá poetická krátkometrážní prvotina Jeana Rollina, tentokrát ještě ne hororová ale opravdu ryze básnická a meditativní. Za doprovodu recitované poezie jsme provázeni obrazy, které souzní se slovy básně. Opuštěné pobřeží, ticho a šum moře, hlasy racků, procházející se muž, žena v dlouhých šatech v dáli, a také zajímavé kresby, někdy melancholické, někdy zneklidňující. Mimochodem scény u moře jsou točeny v místech, kde Rollin točil i další filmy ve své bohaté kinematografii. Má to zádumčivou rozjímavou atmosféru a na mne to působí, takže přidávám jednu hvězdu navíc. Zajímavý a sympatický počin kultovního tvůrce. ()

bierce 

všechny recenze uživatele

První film Jeana Rollina je na hony vzdálen pozdějším dílům, které ho proslavily. Film nese ještě podtitul Evocation de Tristan Corbiere, který ho v podstatě plně vystihuje. Corbiere byl francouzský básník, který prožil většinu života na pobřeží Bretagne. Jeho poezie byla tímto velmi ovlivněna, čerpala především z prostředí moře a života s tím spojeného. Jedinou publikovanou sbírkou za jeho života byla právě Les amours jaunes (u nás vyšlo jako Žluté lásky). Rollin nechává vypravěčem recitovat báseň Le poète contumace (č. Básník odsouzený v nepřítomnosti), poslední ve zmíněné sbírce, a doprovází ji působivými obrazy mořského pobřeží, na kterém si hraje dvojice dětí s osamělým poetou, hrdinou recitované básně. Zvuková stopa je tvořena křikem racků a šuměním moře a společně s černobílou kamerou vyvolává pocity osamělosti a melancholie. Zkrátka vjemy, jež zastihnou člověka, který zůstane osamocen na břehu moře, nejlépe v brzkých ranních nebo pozdně odpoledních hodinách. Snaha o vytvoření podobné atmosféry je asi jediným spojovacím prvkem mezi tímto debutem a Rollinovými pozdějšími eroticko-upírskými spektákly. Ale stejně jako u nich je výsledným dojmem spíše nuda než vytržení. ()

Reklama

Reklama