Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Deset krásných let se mladá Mija (An Seo Hyun)  starala v srdci jihokorejských hor o svou obří zvířecí společnici Okju. Vše se ale změnilo ve chvíli, kdy se Okji zmocnila nadnárodní společnost Mirando Corporation, která ji přemístila do New Yorku. Bezcitná ředitelka společnosti Lucy Mirando (Tilda Swinton) má se zvířetem své vlastní plány a Mija se musí vydat na dlouhou a náročnou záchrannou misi, aby mohla svou milou Okju dovést zpět domů. Na cestě se ale setkává s dalšími lidmi, kteří mají o osudu zvířete své vlastní představy. (Kiisaki)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (148)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Joon-ho Bong spravil eko film. Agitku pre mäsožravcov, ktorá sa nesie vo vizuálnom duchu jeho predchádzajúcich filmov. Páči sa mi diverzita, čudné postavičky, malé dievčatko, postava Paula Dana, ktorá je zase raz skvelá a celkový feeling filmu. Je pravda, že výplň občas pokulháva. Ako keby to presne nevedelo, čo to má byť. Ale scéna na jatkách a finále bolo natoľko uspokojivé, že zvyšujem o jednu hviezdu. Nie je to najlepší Bongov film, ale rozhodne je zaujímavý. A hlavne sa mi páči multikultúrnosť snímku, využívanie viacerých jazykov a svojský prístup k práci. Škoda tých striekajúcich výkalov. Tie mi tam dosť vadili. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

SPOILER ALERT! Nemohu si pomoci, „čtu“ tenhle film jako kritiku instrumentální racionality (na okraj: kromě níže uvedeného mě k tomuto čtení vede i to, že východní si Asie po staletí pěstovala k „instrumentalismu“ kontra-tradici, resp. tento v tomto prostředí zakořenil – „díky“ – všeprostupující globalizaci mnohem později než v Evropě, potažmo Americe). Tolik legitimních cílů, ale co ty prostředky k jejich dosažení? Skutečně, jak se říká, účel světí…? Má Lucy Mirando (jako vždy perfektní Tilda Swinton) právo nakrmit (a přitom si - proč zastírat - slušně namastit kapsu) lidstvo masem geneticky modifikovaných prasátek? Má být osvobození zvířat absolutní (go vegan; konec vědeckých pokusů na zvířatech; uzavření cirkusů a zoologických zahrad; atd.) – nic na světě není zadarmo, pročež toto za cenu obětování jedné konkrétní, bolest cítící bytosti – jak si přeje Jay (talent od Pánaboha Paul Dano) a jeho parta? Může na samotě v horách živořící (a k smrti se blížící) dědeček zabezpečit svou sirotčí vnučku, avšak proti její vůli, za cenu zlomení jejího srdíčka? Jak už jsem naznačil, je bohulibé bojovat proti světovému hladu (Lucy) a každodennímu utrpení zvířat (Jay), je chvályhodné snažit, aby váš potomek po vašem odchodu netrpěl materiální bídou (děda) a je ospravedlnitelné (pro rozvoj společnosti možná dokonce žádoucí) chtít být úspěšný a bohatý (opět Lucy, resp. její zlé dvojče), v čem tedy tkví problém/kontroverze? V tom, že ani jednoho z těchto plánů nelze dosáhnout bez manipulace, bez zneužití Okji. Nakonec i ta partička zdivočelých ekologů potřebuje, aby Okja doputovala na místo určení (jak je v jejím životě pěkně vše nalinkováno), aby mohlo být zaznamenáno, jak ošklivě je s ní zacházeno. I proto – tedy ne kvůli tomu, že by se Džun-ho Pong obával, že budu obviněn, že straní ekologickým aktivistům – nejsou tito vykresleni neproblematicky (totiž s jistou špetkou směšnosti, hysterie a sklonům k násilí), i když samozřejmě s mnohem většími sympatiemi pro jejich konání než u nadnárodního korporátu reprezentovaného Lucy. A tak jedinou osobou, která je zde vykreslena jako hodná následování, je Mija. Ta jediná k Okje přistupuje jako k živé, cítící, autonomní bytosti. Nepohlíží na ni zkrátka jako na věc, neškatulkuje ji (kupř. jako potravu, hračku, kuriozitu, prostředek v boji za osvobození zvířat), nýbrž se k ní vztahuje jako k příteli, bezprostředně. Když nad tím tak přemýšlím, tak i tohle by mohl být jeden z těch pozitivních rysů dětství v očích těch, kteří považují dětství za mravní ideál, za vyšší stupeň humanity (po ztrátě dětství už následuje pouze regres). Možná (ta prokletá) dospělost vskutku začíná v bodě, kdy o Druhých (živých bytostech) začneme přemýšlet v kontextu toho, kterak se nám hodí do našich životních plánů a proč je dobré si je držet blízko (nebo naopak daleko) u těla, namísto toho, abychom se hned skamarádili, brali Druhého (jeho zájmy, preference, senzitivitu) jako odraz sebe sama, jeho štěstí jako naše štěstí a jeho bolest jako naší bolest. 75 % () (méně) (více)

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Nemám rád, keď sa kvalitní tvorcovia, ktorí majú na svojom konte dostatok zaujímavých filmov a témat, akým rozhodne je aj Bong Joon-Ho púšťajú do takýchto ohraných rodinných témat, preto aj tento film som si pozrel vlastne skôr len z doplnenia režisérovej tvorby, než z očakávania niečoho výnimočného a aj keď sa rozhodne žiadny zázrak nekoná, film je nakoniec predsa len podstatne zaujímavejší a zábavnejší, než som pôvodne očakával. Spočiatku sa to tvári ako úplne štandardný rodinný film o láske k zvieraťu, len tentoraz je tým zvieraťom vedecky vytvorené obrie prasa a síce dejovo sa až do konca nenájde nič nápadité alebo prekvapivé, ale tempo je až prekvapivo svižné, no hlavne sa časom začne pridávať na humore, akcii a dramatičnosti a našťastie vo funkčnej forme. O humor sa stará hlavne podarená skupinka ekoteroristov, ktorá má pár dobrých scén, ale aj mimo nich som sa občas dobre bavil a v akcii ma zase bavila hlavná postava. Samozrejme to nie je žiadna akčná hrdinka, ale mám slabosť pre tieto akčné postavy, ktoré sa len tak nevzdávajú a idú si za svojim. A tak všetky tie jej naháňačky som si skutočne vychutnával. A v poslednej fáze začne fungovať aj dramatičnosť a zatiaľ čo dovtedy mi to prišlo ešte ako sympatický film pre celú rodinu, toto už pôsobí podstatne drsnejšie a najsmutnejšie je, že realita je ešte omnoho hnusnejšia. Takže film svoj účel určite splnil. S obsadením nemám problém, sadla mi spomínaná hlavná hrdinka, hlavne v akcii, ale aj mimo nej, juhokórejské obsadenie ponúkne viacero známych tvárí, ale ani západné obsadenie v ničom nezaostáva, ich výber mi sadol, či už Jake Gyllenhaal, Tilda Swinton, ale aj Paul Dano. Režijne tu v rámci možností nemám čo vytknúť, práve toto je jeden z tých príkladov, keď schopný tvorca aj z menej atraktívnej a opozeranej témy vytvorí zaujímavý film. Takže dúfam, že nabudúce sa Bong Joon-Ho pustí zase do niečoho ambicióznejšieho, ale ani s týmto filmom nemám problém, Okja sa mi páčila a vďaka posolstvu sa rád prikloním k lepšiemu hodnoteniu. 70% ()

(mOnkey) 

všechny recenze uživatele

Trochu mě mrzí, že se film aspoň letmo nezabýval dopady živočišné výroby na životní prostředí, když už v centru dění stojí druh superčuníka, jenž má zefektivnit masovou výrobu… ehm, masa a ulehčit přírodě v přelidněném světě, v němž se drtivá většina z nás láduje výrobky, jejichž produkce je extrémně neefektivní. Ale jak se ukáže, vynechání tohoto aspektu má v příběhu své opodstatnění, takže se v tom zbytečně nevrtejme. Okja je plná balancování na hraně dvou kontrastů: mezi dramatem a komedií (člen Animal Liberation Front odmítá většinu potravy kvůli způsobu její produkce a následně společně s parťákem stereotypně chroupou chřest nebo co, jako by syrová zelenina byla to jediné, čím se živí), přepálenými hereckými výkony někde mezi karikaturou a excentrickým šílenstvím (Tildě Swinton se podobně jako ve Snowpiercerovi daří najít mezi těmito dvěma póly rovnováhu, u Jakea Gyllenhaala povážlivě převažuje karikatura), otravným didaktismem a nepřikrášleným zobrazením toho, jak to ve světě prostě chodí. Díky zesměšňování a kritice obou stran, tedy „těch hodných“ i „těch zlých“, se Bongovi daří vyhnout jednostranné agitce. Pokud by však měl někdo pocit, že nadržuje postavám, které se snaží Okju chránit před zlým korporátem, protože směřování příběhu sleduje z jejich perspektivy, ať se někdy zkusí projít po ulici a aspoň na pár minut skutečně intenzivně vnímá, čím je ze všech stran bombardován a pak si upřímně odpoví, zda se právě v naší společnosti náhodou neupřednostňuje pouze jedna strana, tentokrát ta druhá. Jestli nemá daná osoba na očích skutečně silné klapky, tak snad minimálně uzná, že to tak je a najednou už to tak jednoznačně v neprospěch Bonga nebude. Je příhodné, že hrdinkou Okji je mladá dívenka (která prakticky celý život vyrůstala s Okjou po boku, navíc na venkově), protože jsou to právě děti, které vnímají svět neposkvrněnou optikou a mívají často velmi silný, upřímný a ještě nezkažený vztah ke zvířatům, dokud se do tohoto vztahu nevloží dospělák a postupně je nepřeprogramuje. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Ak máte radi zvieratá, nevadí, že sú naklonované alebo geneticky modifikované. Jednoduchá a úprimná láska týchto tvorov sa totiž na nič nehrá a dáva najavo hneď pocítiť ako sa zviera cíti. V protiklade stojí bezcitná zabijácka mašinéria slúžiaca zlatému prasaťu, ku ktorému vzhliada drvivá väčšina nielen vládcov sveta, ale žiaľ aj populácie. No a potom sú tu jednoduchí ľudkovia, ktorí nehľadia na špinavočisté (to je jedno) hry mocných podnikateľov a startuperov a žijú si svoj život v súlade s plynutím ročných období. Jedno či žijú na vidieku, alebo uprostred megapolisu. Narušiť výnosný biznis zabíjania tvorov v mene nakrŕmenia zväčšujúcej sa masy ľudí narušujú radikálne spolky, často na hrane alebo za hranou zákona a vo vedomom rozpore s oficiálnym právnym poriadkom. Pretože zákony sú často napísané v mene a na požiadavku ničomných GMO korporácií. A tak sa stáva, že právo písané je v rozpore s právom prirodzeným. Prirodzeným právom na život. Kohokoľvek. Vzdávam hold dojemnému spracovaniu týchto tém, prostredníctvom príbehu prostej lásky kórejského dievčatka - siroty - k mamutiemu prasaťu Okja. A súhlasím s užívateľom whackom - vidieť film áčkovej kategórie, ktorý by takmer bez výhradne schvaľoval a podporoval činnosť radikálnych organizácií akými je Animal Liberation Front je vskutku vec nevídaná. Ale chvályhodná. Len tak ďalej! ()

Galerie (161)

Zajímavosti (7)

  • Ide o prvý film od Netflixu premietaný na festivale v Cannes. Tam sa stretol s technickými problémami, pre ktoré musel byť na 15 minút prerušený, po skončení si ale vyslúžil 4 minútový standing ovation. Okja má byť následne k dispozícii iba na serveri Netflix. (misterz)
  • A.L.F je skutočná organizácia, ktorá zachraňuje zvieratá z bitúnkov a klietok a taktiež narušuje ekonomiku veľkých firiem tohto odvetvia. (Astonko)
  • Tvár Okji bola vymodelovaná na vzor Lamantína. Ide o morské zviera aké obýva oblasť od juhovýchodu USA až po severovýchod Južnej Ameriky a karibskú oblasť. (dwdb)

Reklama

Reklama