Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (709)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Frajer Luke je jedním z nejdokonalejších prototypů nezdolného lidského ducha, jenž se na filmovém plátně objevil. Nelze mu sice nevytknout to, že formální tempo, jenž před třiceti lety bylo pohodové a jasně odráželo duševní rozpoložení hlavního hrdiny je dnes sice trochu roztahané, ale na to lze v pohodě zapomenout, pokud se zaměříme na naprosto fantastického Paula Newmana v hlavní roli. Ten v nadživotním výkonu své kariéry rozdává frajerské úsměvy a lišácký pohled jeho jasně modrých očí přinutí i toho nejzarytějšího cynika, aby se alespoň trochu pousmál. K tomu zdatný herecký sekundant v oscarem oceněné roli George Kennedy a vůbec celá vězeňská banda včetně bachařů, tvoří nejsympatičtější kriminálnickou sebranku a Frajer Luke jako film se tak při správném vlnovém naladění stává nejfrajerštějším zážitkem jemuž prostě nelze odolat. Zvláště, pokud si snímek vychutnáte v originálním znění při němž zjistíte, že v něm ani jednou nepadne slovo „fuck“. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Frajer Luke bol vážne frajer. Škoda, že mi celkom unikli jeho pohnútky, kvôli ktorým sa dostal do väzenia, a to ani nehovorím o tom, že za zničenie parkovacích hodín dostal 2 roky natvrdo. Tomu poviem teda trest. Samotné väzenie tiež nevyzeralo ako klasické väzenie z iných amerických filmov, skôr mi pripomínalo nejaký pracovný tábor, galeje alebo koncentrák (ale zbavený rasového motívu), čiže celkom príjemné oživenie väzenského prostredia. Na filme je najúžasnejšie to, ako ľahko si vedel Luke každého získať, dokonca aj toho najväčšieho tvrďáka, a to všetko len so svojim úsmevom a pevným charakterom. Tak pevným, že ho nedokázalo zlomiť ani mučenie a bitky od bacharov. Oscar Wilde kedysi pekne poznamenal, že základom charakteru je sila vôle. A presne o tom je aj celý film. 85/100 ()

Reklama

Gimp 

všechny recenze uživatele

Už dlouho mě nic tak nerozsekalo jako právě Luke. Mustr připomíná Přelet - jedinec se bouří v uzavřeném prostoru proti normám (subsystému), strhává s sebou další členy skupiny a tím se stává nebezpečným. Za což dostává pochopitelně před držku. On se ale zvedá a nepovoluje - rvačka, ač beze smyslu nám naznačuje s kým máme tu čest, to když Luke, jakkoliv bojující proti o hodně silnějšímu soupeři říká: Budeš mě muset zabít, Dragu... Rozdíl oproti Přeletu vidím v tom, že zde systém nemá konkrétní reprezantaci démonického zla, kterou je ve Formanově pecce vrchní sestra. Nevrlý dědeček jako kapitán, ani střelec, jehož brýle odráží realitu, aniž by ji chtěly měnit. Jsou jen apatickým, anonymním činitelem, soukolí stroje, který nelze zastavit, protože je jen otázkou času kdy vás semele. Úsměv na rtech frajerům zůstává. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Tak mám za sebou další povinnou četbu, která mě tentokrát konečně uzemnila přesně tak, jak jsem to od ní očekával. Paul Newman dokázal přivést k životu neuvěřitelně vnitřně klidnou postavu, které uvěříte, i když vám do očí řekne, že umí létat. Nejlepší na filmu je, že ty nejlepší scény jsou rozesety po celé délce stopáže, takže i přes rozvláčný děj se člověk nenudí - pojídání vajec, asfaltotvání silnice, umývání auta, útěky - všechno to jsou zapamatováníhodné scény a už jen kvůli nim stojí za to si celý zážitek připomínat znovu a znovu. Já tak tedy určitě učiním. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Komentář bude obsahovat SPOILERY! Celou dobu jsem si říkal, proč Luke pořád utíká, proč bojuje, i když nemůže vyhrát a proč proboha jí těch padesát vajec?! Ale pak, během těch několika málo okamžiků na konci, mi to došlo. Dělá to, protože může, protože to chce dělat a hlavně nikdy nechce být poražený či zlomený. A když si tohle člověk uvědomí, tak spolu se sestřihy úsměvů Paula Newmana, se může smát taky. Krásný film, ve kterém Paul předvedl zřejmě svůj vrchol. George Kennedy byl taky skvělý (ale Oscar?) a... ty kultovní scény! Asfaltování silnice, box, umývání auta (tak odtud některé hvězdičky dnešního šoubyznysu čerpaly!) a především hraní na banjo, poté, co Lukeovi zemře matka, to jsou scény, na které budu ještě dlouho vzpomínat. Stejně jako na smějícího se Paula. Jsou tomu sice dva roky, co tento skvělý herec odešel, ale díky tomuto snímku si získal nesmrtelnost. 100 %. ()

Galerie (108)

Zajímavosti (39)

  • V bývalé Československé socialistické republice nebyl film v kinech ani při četných reprízách v televizi uveden celý. Komunistický cenzor film radikálně sestříhal a zbavil „nevhodných“ biblických asociací, které Stuart Rosenberg do filmu nepokrytě implantoval. Vystřižena byla například úvodní scéna, kdy Luke (Paul Newman) ničí parkovací automaty. (FilmFan24)
  • Lukeovo (Paul Newman) vězeňské číslo je 37. Jde o odkaz na Bibli – Lukáš 1:37. (Kulmon)

Související novinky

Tvůrci Half Nelson uvádějí...

Tvůrci Half Nelson uvádějí...

27.03.2007

Není to zrovna dávno, co tvůrci Ryan Fleck a Anna Bodenová uspěli se svým nezávislým filmem Half Nelson (uvedený do našich kin v rámci Febiofestu 2007), a to nejen díky Oscarové nominaci Ryana… (více)

Reklama

Reklama