Režie:
Jules DassinScénář:
A.I. BezzeridesKamera:
Norbert BrodineHrají:
Richard Conte, Valentina Cortese, Lee J. Cobb, Barbara Lawrence, Jack Oakie, Joseph Pevney, Morris Carnovsky, Kasia Orzazewski, Hope Emerson, Edwin Max (více)Obsahy(1)
Nico Garcos se vrací domů z války. Po radostném přivítání ale zjišťuje, že jeho otec, který vydělával peníze jako řidič nákladního auta, přišel za podivných okolností v bouračce o obě nohy a byl okraden. Nico se rozhodne vydat po stopě vedoucí až k italskému obchodníkovi v San Franciscu, kde na něj čeká nejenom drsná realita obchodu s ovocem, ale i něžná náruč nevyzpytatelné Rici. (Artran)
(více)Videa (1)
Recenze (20)
Jó řidič, ten tvrdej chleba má. :) Další Dassinův parádní chlapácký noir mě příjemně překvapil v tomto žánru rozhodně ne častým, výtečně zobrazeným a náležitě drsným prostředím řidičů a obchodu. Trochu škoda jen toho náhlého happy endu, jinak naprostá spokojenost. 90% P.S. Bebáček si dá jabko a mrkne se znovu. :-P ()
Kdyby nebylo spojení "film-noir ze života" contradictio in adjecto, tak by se mělo použít právě pro tento film. Žádní ostřílení nájemní vrazi ani tvrdí detektivové v baloňácích, ale obyčejný dělník, řidiči náklaďáků a bezskrupulózní obchodníček. A jablka. A peníze, o ty jde vždy až na prvním místě a i zde tvoří hlavní spodní proud zápletky. Další oxymorón: noirový realismus. Amerika to byla ještě nedávno země (legálních) imigrantů z celého světa - zde ožívají řečtí novodobí formani, italští podnikatelé nemající daleko k typicky italo-americkému "rodinnému" podnikání, polští pěstitelé ovoce. A všichni v nelítostném boji, jenže ne pomocí Tommy gunů, ale tvrdého vyjednávání o cenu. Zase ty peníze, kvůli nimž jsou lidé schopni všeho. P.S. ten typický americký happy-endový závěr není podle erudovaného pána, jehož komentář zní z druhé zvukové stopy na DVD od Criterionu, nic jiného, než povinná úlitba studia (zde 20th century) neslavnému hollywoodsému cenzurnímu "Hays Code". ()
Masaker noir! Teda tak vyborny noir film od rezisera Jules Dassina /Ryfyfy, u nas zname ako Rvacka mezi Muzi/ som uz dlho nevidel, chlapik vysetruje za akych prapodivnych okolnosti prisiel jeho tatka o obe nohy. A zalpetie sa do drsneho obchodu, ale nie s narkotikami, ale do obchodu s ovocim a sofermi nakladnych aut. Dialogy su perfektne, film som doslova hltal, a tak kvalitnu filmarinu som nevidel uz sakramentsky dlho. Kazda scena je prepracovana, reziser sa s nou pohral, ako som spominal, dialogy su perfektne, Richard Conte /polizzioteschi Tony Arzenta 1973, Kmotr 1972/ filmu suverenne vladne, a Valentina Cortese /Americka Noc od Truffauta/ bola skvela + videl som aj Lee J. Cobba /Exorcist 1973, Call Northside 777 1948, Jak byl dobyt Zapad/ . 89 % ()
„Nic z toho vám nedává oprávnění mlátit jiné. Nemůžete jen tak vzít zákon do svých rukou...“ Už potřetí za sebou u mě probíhal pozdní páteční večer ve znamení filmu-noir z dílny „Francouze ve službách Hollywoodu“ Julese Dassina a opět se konal stylový atmosférický zážitek! Přes jistou dávku humoru i romantiky na mě snímek v nejedné scéně dýchal až realistickým dojmem a to zejména díky snímání v reálných poválečných exteriérech. Příběh muže na stopě zločineckého obchodu pravidelně napíná a je výborně ztvárněn na obou stranách konfliktu, přičemž těšilo mě sledovat jak mladého Richarda Conta, tak typově přesně obsazeného Lee J. Cobba v ústřední záporní postavě, jelikož oba herce vídávám na plátně spíše svátečně. Jako bonus dostaneme i nejednu zručně natočenou akci s náklaďáky, ať už proces uvíznutí a vyváznutí spod vozidla v písku, kamionovou honičku s drsným koncem nebo i obyčejnou jízdu kamionem po noční dálnici, která už sama o sobě dotváří úžasnou atmosféru. [80%] ()
Tohle mi jako noir také moc nepřišlo. Ale líbil se mi skoro realisticky pojatý začátek o obyčejných lidech. Pak se to překlopí do takové té historky jak napálit nováčka a zvrtne se to, jenže postavy mne do té doby nestačily zaujmout natolik, abych jim fandil, včetně hlavního hrdiny. Charaktery postav jsou navíc v tomto černobílém filmu pojaty až moc černobíle a stereotypně na můj vkus (hodní jsou moc hodní, zlí moc zlí, a mezi tím je jen taková ta hodná prostitutka s dobrým srdcem - opět stereotyp). Ale kameru to má fajn a záběry jízd náklaďáků zajímavě natočené, jenže nic víc mi to moc nedalo, nějak jsem se do toho nedostal. ()
Reklama