Tvůrci:
Wilhelm BehrmanRežie:
Goran KapetanovicKamera:
Jonas AlarikHudba:
Sophia ErssonHrají:
Gizem Erdogan, Amed Bozan, Aliette Opheim, Nora Rios, Albin Grenholm, Simon Mezher, Lancelot Ncube, Amanda Sohrabi, Said Legue, Yussra El Abdouni (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Blížící se útok bojovníků ISIS na Švédsko svede dohromady několik žen včetně matky v prekérní situaci, odvážné studentky a ambiciózní policistky. (Netflix)
Recenze (313)
Nestává se často, že bych si u seriálu či filmu všiml jako jeho nejvýraznější prvek herectví/práci s herci. U mnoha scén jsem měl pocit, že se dívám na dokument, že někdo postavil kameru do místnosti, aby zaznamenal, co se tam stane. Možná tomu efektu napomáhá to, že neumím švédsky, a tak nedokážu posoudit nakolik uměle působí dialogy na rodilého mluvčího. Avšak ani při sebevětší dávce fantazie si nedovedu představit, že by se něco podobného dalo natočit se slovenskými či českými režiséry a jimi vedenými herci. Navíc se povedlo udělat to tak, že je to napínavé, a diváka zajímá, co se s postavami stane, nejsou mu, jak se to třeba mně osobně stává pořád častěji, lhostejné. Dá se tomu samozřejmě leccos vytknout, míra souher okolností a časových koincidencí je vskutku poměrné vysoká (je to přece severský thriller), ale všechno tohle se, domnívám se, dá odpustit. A jelikož tomu nedokážu nic vytknout ani z pohledu ideologie, dávám maximální možné hodnocení. Vynikající! ()
Integrace bez legrace. Mrazivý ponor nejen do myslí slepou vírou postižených mimoňů, ale i hrubý náčrtek obecného pokrytectví moci, která nemusí být definována žádným božstvem, ale která se neštítí vlastně vůbec ničeho. Podvádět, lhát, přetvařovat se, znásilňovat, vraždit, nedodržovat vlastní po ostatních vynucovaná pravidla, vše je povoleno a mantinelem je pouze to, do jaké míry je ta moc, kterou oplývám, neomezená strachem z následků. V žádném případě však Chalífát (naštěstí) neukazuje černobílý svět, kde se zrno od plev dá oddělit jedním úderem cepu. Třeba postupná proměna pomýleného manžela syrské matky je toho jasnou a uvěřitelnou ukázkou. Přesto se tu a bez omluv (opět naštěstí) objevuje i čiročiré zlo v podobě mladého náhončího ISIS, jehož odpornost je až děsivá, leč stejně uvěřitelná. Chálífát je prostě upřímným zpravodajem, kde se na první pohled střetávají vzájemně neslučitelné postoje a přístupy, ale hned na ten druhý pohled za tím vším možná (někteří) uvidíte člověka a třeba si i položíte otázku: Co to znamená? A to je možná krůček na naší cestě k (sebe)poznání, tím druhým bude odpověď. Pět zamyšlených. ()
Něco na tom je a asi hlavně to, že je to trochu jiný šálek čaje,než ty provařené USA tvorby, ale můj nejspíš ne. Nuda to nebyla, ale ani nic pro naši mentalitu, tak jako tyhle nepochopitelný středověký praktiky a fanatismy. Taťka si z toho Koránu přeci jen mohl něco vzít a holčičky řezat dokud se daly formovat, nikoliv likvidujícím, ale výchovným způsobem, jako nechat fakany dělat si co chtějí, je taky cesta do pekla a nejen pro rodiče, ale i pro všechny okolo. ()
Děsuplné a mrazivé vyprávění 3 překřížených příběhů, podání brainwashingu mladých dívek a jejich verbování do chalifátu bylo šokující a atmosféra seriálu houstla tak, že od 4. dílu dále jsem měl husí kůži úplně všude. Psychický teror diváka podaný dokupy s tíživou hudbou Sophie Ersson a chytrým scénářem vytvořil dílo, které tady nemá obdoby a Švédové si jednoznačně kradou první místo seriálu roku 2020. Nepopsatelné emoce. ()
Švédové servírují drsný a realistický náhled do kultury Muslimů a je to dost dobré na to, že jsem to stihl za jeden den. Na jedné straně sledujeme dění v Racce, kde Pervin plánuje útěk a zkontaktuje se se Švédskou policíi s informacemi, že se na Švédsko chystá teroristický útok. Zobrazení tamního života je natočeno velmi autenticky a opravdu z toho místa mrazí. Při sledování jsem si říkal, že jsem rád, že jsem se narodil v Evropě. Na druhé straně vidíme práci policistů ve Švédsku a také život muslimů ve Švédsku, což je druhá nejrasističtější země na světě. Konvertování mladých holek do Muslimské víry bylo hodně zajímavé a představa, že jde někdo do Rakky dobrovolně v domnění, že Vás čeká ráj na zemi, tak to musí být pěkná facka přes obličej při příjezdu do zbombardovaného města, kde ženy nemají žádnou svobodu, moc ani právo. Film se sice vyhýbá akci, ale za to má nekompromisní ponurou atmosféru, vysokou dávku napětí, slušnou porci šokujících zvratů, skvělé herecké výkony a neustálý mráz v zádech zaručený. Je to výborný i Síla zároveň. Příběh*****, Akce>Ne, Humor>Ne, Násilí**, Zábavnost*****, Hudba***, Vizuál****, Atmosféra*****, Napětí*****. 9/10. ()
Galerie (4)
Photo © SVT / Netflix
Zajímavosti (5)
- Na začátku epizody zazní píseň „Din Soldat“ od Albina Johnséna a Kristiny Amparo a ve 29. minutě píseň „Mahma Ti' Ool“ od Marca Ferrariho, Matta Hirta & Heshama Mohameda Abeda. (Duoscop)
- Fotoaparát, používaný od 36. minuty policistkou Fatimou Zukić (Aliette Opheim), je Nikon D600 s objektivem Nikkor 80-400mm f/4,5-5,6 G AF-S ED VR. (Vikta)
- V epizodě je zmíněn teroristický útok na redakci časopisu Charlie Hebdo v Paříži. Došlo k němu 7. ledna 2015 a vyžádal si 12 mrtvých a 10 zraněných. Důvodem útoku bylo zveřejnění karikatury proroka Mohameda. (Duoscop)
Reklama