Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vize světa po atomové katastrofě se záměrně vzdává jakýchkoliv atraktivních prvků a důsledně se soustřeďuje na jediné: jak člověk v takových podmínkách (zde skupina žen, putující zničenou krajinou) klesá na úroveň zvířete, jak v něm začínají převládat zvířecí pudy a instinkty, jak se vytrácejí regulující funkce svědomí jako projevu lidství... Scénář k filmu napsal Pavel Juráček, který se v 60. letech přičinil (jako scenárista a režisér, ale i ve vedení jedné z barrandovských tvůrčích skupin) o vysoký umělecký a ideový kredit české kinematografie, ale později, v období tzv. normalizace, nesměl natáčet ani publikovat. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (134)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Československé šedesátkové postapo? No sakra. Nejdřív si člověk říká, že se ty postavy chovají prostě divně. Ale pak se nad tím zamyslí, film doběhne k zajímavému závěru (k němuž to celé celou dobu směřuje) a najednou to dává smysl. Střízlivé, syrové, někdy trošku dobově teatrální a neumětelské, s ne zcela přímočarým poselstvím. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Atmosféra nechyběla ani Hanzlíkovu Poslednímu přesunu, křivdil bych mu, pokud bych tvrdil opak, tohle byla ale přece jen o poznání trnitější cesta postapokalyptickým světem. Obzvláště pro mladé herečky, ty si tady "užily" svoje. Nechyběl mi tady ale ani začátek, byl jsem do něj uveden, něco se tu dělo, navíc se na TO hezky koukalo a kromě správného věku a proporcí to mělo i perfektní kameru. Konec byl znepokojivý, žádné nesmyslné moduly, které poslední přeživší přenesou do země strdí a hamburgerů. Srovnávám 2 české filmy s podobnou tematikou, i bez slabšího následovníka bych ale o Ozonu řekl, že to byl zajímavý film s příjemnou stopáží, která vyloučila další opakování téhož (barbarské zabíjení na sto způsobů), neboť jiný směr defektního chování hlavních figur to bohužel navzdory fantazií dostatečně obdařeného scénáristy postrádalo. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tento film byl pro mne velkým překvapením. Vůbec jsem o něm nevěděl. Jako milovník žánru postapo si myslím, že jsem už toho většinu viděl. Vůbec mne nenapadlo, že naši točili v šedesátých také tento žánr. Ale chápu to, tehdá se chrastilo atomovkama a vodíkovými pumami velmi výrazně a jaderný konflikt byl na spadnutí. První polovina filmu je opravdu hůře stravitelná. Sledujeme starší ženu ,,Starou'', která vede osm mladých děvčat opuštěnou krajinou, zničenou před patnácti lety jadernou válkou. Nečekejte žádnou skleněnou pláň, krajina je normálně zarostlá, jen bez zvěře a lidí s opuštěnými domy a pozůstatky osídlení. Děvčata se přes svoji mladost a domnělou křehkost chovají nesmírně krutě nejen k sobě, ale ke všemu živému co potkají. Jsem otrlý, ale film je opravdu plný syrového násilí. Na svoji dobu to tedy muselo být něco! Stará a děvčata prohledávají opuštěné domy a zatímco děvčata prostě jsou, Stará jim hledá muže. Chce zase obnovit civilizaci. Poslední muž, kterého viděli totiž zemřel před mnoha lety. Skupinka nakonec na muže narazí, je to však stařík pasoucí krávu.... Film je drsný, drsný asi jako svět, který nastane po něčem takovém. Trochu se divím, že Staré šlo o zachování rodu, ale nenaučila už dívky mravům. A to i když vezmu v potaz, že nový svět musel být neskutečně drsný a zlý. Trochu škoda, že holky jsou oblečeny jako by byly na čundru, jejich šatstvo mohlo nést větší stupeň opotřebení... Každopádně tohle je rozhodně zajímavý film, který však nebude pro každého. Za mne je za 4 konzervy. * * * * ()

bidja 

všechny recenze uživatele

Dlouho, předlouho jsem tento film sháněl, ale sehnat se mi ho nakonec podařilo. Syrová pastva pro oči v černobílém provedení, poukazuje na staré zásady a nový pohled na svět. Rozdílnost v přístupu nové postkatastrofické generace. Film mě zklamal svým koncem. Kvalitě díla Stalker se ani nepřiblížil. V hercích je uveden i Ondrej Jaraibek, ale nějak jsem ve filmu druhého muže nepostřehl. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Miluju československé filmy, mám velice rád období zlatých 60. let... ale tohle byl pro mne téměř nekoukatelný bizár, ke kterému bych dále přirovnal leda tak Herzovu Straku v hrsti. Před filmem jsem se díval na dokument s režisérem Janem Schmidtem z cyklu Zlatá šedesátá, takže jsem přesně věděl, do čeho jdu. Zajímavé momenty už jen v rámci nezvyklého tématu se určitě najdou, za seznámení s tímto kouskem to určitě stojí, ale jako celek mě film spíše minul. Osobně mě mnohem víc zaujal další Schmidtův film Kolonie Lanfieri (1969), vizuálně podobný tím, že se většina filmu odehrává rovněž v divoké přírodě. Největší sranda (byť nechtěná) na tom je, že OZON coby postapokalyptický film putoval na 20 let do trezoru, protože ,,ministerstvu národní obrany se nelíbilo, že by jaderný konflikt neměl vítěze z tábora socialismu" (citováno ze zdejší zajímavosti). :o) No fakt hustý. Jenom doufám, že ten filmový pes byl v reálu opravdu silně nemocný a tímpádem zralý na zastřelení, stejně tak ta kráva pořádně vypěstována. Strašné! ()

Galerie (2)

Zajímavosti (11)

  • Film byl vyroben v armádním studiu. (corona)
  • Na festivale vědecko-fantastických filmů v Terstu v roku 1967 získal film hlavní cenu. (corona)

Reklama

Reklama