Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (728)
První hodina je výborná, tajemná, lehce zkratkovitá. Možná to bude tím, že jsem podle všeho viděl tu kratší verzi. Bavila mě ta jakože detektivní práce i přitažlivá tematika. V hodině druhé se bohužel z filmu stává celkem jednoduchá pakárna béčkovitého rázu, tajemno se vytratí, všechny ty roztodivné charaktery jsou spíše k pousmání, všechno začne být více zkratkovité, z hlavní postavy se stává dost nedůvěryhodně někdo úplně jiný a jeho manželka je poměrně otravná součást. Jako celek je to solidně zábavné, ale nic víc. Když si tak čtu jiné komentáře, tak mě překvapuje, jak je to pro ostatní nějak šokující a děsivé a temné. Mně to tak bohužel vůbec nepřipadalo a přikláním to k té alternativní verzi, která byla prý velmi sestříhaná, aby nebyla tak drsná. To jsem bohužel zjistil až po dosledování, což mě teda dost nasralo. Nevím, proč zmrvený film dávají na HBO, místo aby tam dali původní režisérův záměr. Nedalo mi to, a musel jsem si projet rychle i tu 123 minutovou verzi a skutečně o to nejpeprnější jsem byl ochuzen a zároveň zkrácení se týkalo scén, u kterých jsem si už původně říkal, že je to nějaké divné, useklé nebo fejkové. Řeší to taky nadměrným přiblížením, aby nebylo nic vidět. Nechápu, proč zrovna HBO, které obvykle točí v rámci svých seriálů soft porno, má problém s tímhle, možná prostě vzali, co bylo, ale i tak teda fail. Takže mé hodnocení se týká 108 minutové verze, věřím, že ta delší by třeba mohla být i na 4, škoda a příště si už budu dávat větší pozor. To je tak, když se člověk snaží dívat na filmy legálně. ()
Temný, drsný a špinavý thriller s neopakovatelně ponurou atmosférou, který ve svém žebříčku stavím ještě výše, než Sedm. Díky chytrému scénáři a skvělé režii (Joel Schumacher si vybral jednu ze svých nejsilnějších chvilek) film nenudí ani chvilku, charismatický Nicolas Cage předvádí nejspíš svůj životní výkon a spoustu scén se těžko rozdýchává - za všechny drsný závěr na hřbitově za hustého deště. 95%. ()
Je zbytečné hodnotit ten film jako průnik do světa snuffu, nebo dokonce jako nějaký sebereflexivní film o filmu, o touze se dívat, o touze manipulovat, o tom, že pohledy vraždí, že soukromé filmy jsou smrtí kina a kinematografie obecně, že perverznost vychází z mechaničnosti rituálů atd. ____ Ne, tento film je v tom nejlepším duchu dědicem noirové školy, která se řídí morálním pravidlem "je třeba něco udělat", ale když už se necháte do případu zaplést osobně, tak už nikdy nebudete stejný jako předtím. Nejde o žádnou jednoduchou moralitu, ani strašení počestných občanů ošklivým pornem. _____ Tenhle snímek je svým způsobem religiózní, ale ne pánbíčářský. Jeho religióznost spočívá v momentu posvěcení, které vyžaduje detektiv Tom Welles po matce zemřelé dívky. "Řekněte, že toho parchanta můžu zabít." V této scéně se ukrývá síla celého díla. Poznání o banalitě zla a nejednoznačnosti toho konat dobro jsou už jen vyústěním vykonané akce, v níž nám násilí neumožní prožít si satisfakci. ___________ 8 MM není tak dokonalý počin jako Volný pád, ale rozhodně jde o mistrovký kousek Joela Schumachera. Kromě skvělé kamery, vyniká především úchvatná huba Mychala Danny, dvorního spolupracovníka Atoma Egoyana. Vřele doporučuji srovnat jeho práci na filmu Exotica s 8 MM. ______ Do srovnání s tematicky podobnými snímky Thesis a Hardcore bych se (narozdíl od jiných uživatelů) nepouštěl, protože ty podobnosti jsou příliš povrchní. ()
Rozhodně slušný thriller s tématikou snuffu a Nickem Cagem v hlavní roli. Buduje atmosféru, napětí, odsýpá. S patnáctiletým odstupem mě ale přímo neoslnil. Zdá se být už malinko zastaralý, po stránce explicitního zobrazení zvěrstev je to pořád Hollywood, ne všechny motivy jsem hlavní postavě uvěřil. ()
Nicolasi Nicolasi. Nebyl s tvou nepříliš lichotivou pověstí oblíbeného terče posměchu filmových fanoušků celého světa tak trochu risk upsat se filmu s názvem 8mm? Tentokrát ti to vyšlo, především díky umu Joela Schumachera. Ten celý námět převázal stužkou tak poutavou, že musel přimět k zamyšlení i ty z vás, co nejsou v hodnocení tak štědří. Schumacherova formule se rozjížděla hodně zlehka a v prvních kolech místy plavala v zatáčkách, ale jakmile se začalo schylovat k přerodu na Zorra, vyrazila vpřed takovou rychlostí, až to Nicolasovi rozčíslo opečovávané kouty. ()
Galerie (33)
Photo © 1999 Columbia Pictures
Zajímavosti (24)
- Skladba hrající z vinylu v domě, v němž Tom Welles (Nicolas Cage) hledá Mašinu (Chris Bauer), se jmenuje Come to Daddy (1997). Složil ji a nahrál britský hudebník Richard David James (uměleckým jménem Aphex Twin). (mchnk)
- Ve snímku se objevuje několik skutečných S&M snímků, upravených pro film. (don corleone)
- Původní scénář napsal Andrew Kevin Walker. Poté, co z projektu kvůli neshodám odstoupil, přepracovali ho Joel Schumacher s Nicholasem Kazanem. (don corleone)
Reklama