Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (976)
Dolar měl v polovině 70. let sice prokazatelně větší sílu než dnes, ale i tak zní fakt, že snímek stál pouhých 1,9 milionů v dnešní době neuvěřitelně. Přesto se peníze na projekt sháněly těžko a trvalo dlouhé 3 roky, než si ho Scorsese a De Niro prosadili. Scénárista využil skutečného případu úspěšného atentátu na prezidentského atentáta George Wallace, který se odehrál v roce 1972. Film ale kriminálkou v běžném slova smyslu není, spíš jde o psychologické drama o veteránovi vietnamské války, který po návratu domů nedokáže zapadnout zpátky do společnosti. Postupně se stává protipólem zakladatele Klubu rváčů Jacka z Fincherova slavného filmu. Ten v sobě koncentroval nespokojenost radikální městské intelektuální levice a myšlenku anarchistické vzpoury proti systému. Travis má naopak blízko k postojům radikální pravice, se znepokojením a vzrůstajícím opovržením sleduje život v dekadentním velkoměstě plném uvolněné sexuální morálky, zločinu a existenční nejistoty. Oba antihrdiny nespojuje jen chronická nespavost, ale i protest proti světu, který chtějí zbavit nepravostí. Kdyby Travis dotáhl svůj plán až do konce, byl by z něj v očích veřejnosti ukázkový padouch. Scorsese ale svou postavu nechává žít a dokonce ho v očích veřejnosti proslaví. Ironicky tak zesměšňuje dvojí morálku měšťácké společnosti. Několikanásobná vražda příslušníků městské galerky z Travise dělá nikoliv teroristu, ale odvážného bojovníka proti podsvětí. Své schytávají i příslušníci liberální městské elity. Aktivistka Betsy představuje ukázkového snoba a prezidentský kandidát Palantine je typický příklad profesionálního žvanila, který hovoří v mlhavých frázích. Scorsesemu hodně pomohlo, že nezaujal jednoznačný aktivistický postoj. Kolem snímku se v době vzniku vyrojilo spoustu polemik a vášní. Z Taxikáře se během pár let stal kult a narozdíl od mnoha jiných kousků myslím zcela oprávněně. Rozhodně nezestárl, postava Travise Bickla zneklidňuje diváky dodneška. Z mého pohledu je to nejzásadnější životní role Roberta De Nira. Bonus pro dnešního diváka představuje fakt, že z aktérů vedlejších rolí vyrostli v průběhu následujících dekád herci první ligy. Celkový dojem: 95 %. ()
TAXI DRIVER je silně zapsán do historie kinematografie, ale není v mých očích na plné hodnocení. Scorsese perfektně zachycuje špínu nejen v ulicích, ale i v lidském nitru, kterou už dnes nelze změnit. Chapmanova kamera je úžasná všechny záběry mají svůj smysl (odraz zrcátka s obličejem Roberta De Nira, nebo temná noc New Yorku). Velká škoda, že hlavní postava nemá větší charisma. Devastující závěr dělá z TAXI DRIVERA významnější dílo. Z Jodie Fosterové vyzařuje krásné kouzlo (už tenkrát na té holce něco bylo :), Robert De Niro jako vždy výborný, soundtrack skvělý, ale TAXI DRIVER rozhodně není nejlepší Scorseseho dílo, radši sáhnu na Casino, nebo Shutter Island. ()
Zdá se mi, že je tento snímek velmi často a velmi moc nadhodnocován a nevím proč. Ponurost, špína, deprese, náladovost, smysl života a podobné prvky v tomto filmu obsažené nejsou nijak geniálně zasažené a určitě se najdou lepší snímky. Tento film mi nepřijde tak výjimečný jako ostatním a některé scény a někdy celé sekvence jsou velmi nudné a bezmyšlenkovité. Možná je to o svobodě, ale já sovu svobodu urychlit přehrávání tohoto snímku využíval častěji než bych si přál a to jistě nebyl úmysl. Nemohu dát lépe než za 3* i přes svůj obdiv k Robertu De Nirovi. ()
Režisér Martin Scorsese nám doslova vnucuje temnú story plnú nepokoja, pohľadov na mesto, v ktorom sa nerešpektujú ľudské hodnoty a všetko, akoby pozoroval zo svojej pozície Travis Bickle. Osamelosť hlavného hrdinu a jeho postupná zúrivosť k hodnotám okolo seba takmer logicky dozrieva do individuálneho aktu vzbury. Za túto rolu bol Robert De Niro nominovaný na Oscara a mladučká Jodi Foster za herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Je neuveriteľné že Jodi mala v tomto filme trinásť rokov. ()
Rozervané srdce osamělého muže. Tvrdá pachuť New Yorku a nepochopení, které se line ze všech ulic, duší a primitivních zákazníků. Film, o němž vím, že jeho masivní kořeny budou prorůstat mým tělem celej život. Film, v němž jsem poprvé viděl De Nira. Film, který si pokaždý vyložím jinak. Film, kterej fakticky zbožňuju! ()
Galerie (322)
Zajímavosti (95)
- O roli Iris (Jodie Foster) se ucházely např. Kim Basinger, Geena Davis, Ellen Barkin, Michelle Pfeiffer, Brooke Shields či Debra Winger. (Kulmon)
- Natáčení závěrečné scény s divokou přestřelkou trvalo nezvykle dlouhou dobu. Důvodem byly technické problémy a fakt, že na place bylo až moc veselo. Napětí vyvolané krveprolitím v této scéně uvolňovalo nečekané emoce. (don corleone)
- Harvey Keitel (Sport) se na roli připravoval se skutečnými pasáky. (Kulmon)
Reklama