Režie:
Ladislav SmoljakHrají:
Jaroslav Weigel, Jan Kašpar, Ladislav Smoljak, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Robert BártaObsahy(1)
Příčinu silné obliby blanické pověsti v Čechách vidí Cimrman hlavně v zeměpisné poloze naší vlasti. Shodně s Palackým byl si vědom toho, že " jsme tu v Evropě jako zrnko mezi dvěma mlýnskými kameny. Ze západu na nás naléhá imperialismus germánský a z východu nás drtí rozpínavost kolosu velkoruského. Není divu, že takto tísněný malý národ hledá sobě ochrany nadpřirozené, a i zázračné, neboť jedině zázrakem lze tu přežít." (oficiální text distributora)
(více)Recenze (199)
„Ukončím ty směšné spory. Co je v nitru téhle hory. Kdo věří, že vojsko dříme v tomhle vršku, tomu je třeba rozbít... jeho bludné představy. - Ňák se ti to nerýmuje!“ Skvělá rýmovací loutková scéna. Hra i seminář má skvělé momenty. Ostatně, jako vždy. „Kdybych byl vychován ve víře, myslel bych, že slyším rytíře. Že však jsem vychován vědecky. - Dostaneš do hlavy dvě pecky!“ (78 %) ()
Hra, kterou bych v kontextu ostatních kusů z DJC řadil někam doprostřed. Jak v semináři, tak ve hře se najdou nějaká hluchá místečka, ale výsledný dojem to nemůže pokazit, protože na co autorské duo sáhne, to v téměř sto procentech případů dovede k dokonalosti. Už jen za dotazník na název Blaník, maňáskovou scénku nebo souboj s meči by si to zasloužilo plný počet, ale od Cimrmanů znám i lepší kousky. Moje nejoblíbenější hláška: "Pardon, ono je to plné." ()
Hra o mystickej povesti hory Blaník. 1. seminár "Cimrman a historie" - postoj génia k histórii a nezapamätateľným dátumom, rozbor povesti, bábkové divadlo. 2. Hra Blaník - V hore Blaník čaká vojsko troch najväčších porážok českého ľudu na čas odplaty, povstane, keď bude českému národu najhoršie. Byrokracia rozhodovania a neschopnosť zasiahnuť v pravý čas prináša do radov bojovníkov nepokoj a miernu skepsu. ()
Hodně věcí odpovídá začátku devadesátých let a náhle možnosti od plic se vyjádřit k zakázaným tématům socialismu. Bohužel tyhle věci dost zestárly. Naopak fóry s jezinkami, souboj na meče a spousta dalšího funguje pořád stejně dobře. V porovnání třeba se Severním pólem je to slabší, ale pořád jsou to Cimrmani. ()
Blaník společně se seminářem rozděleným do čtyř částí pojednává o jedné z nejslavnější české pověsti. S nadhledem českému národu sobě vlastním se autoři (Svěrák a Smoljak) rozebírají důležité dějinné události, které v roce 1848 zasáhly Habsburskou monarchii. V provedení ansámblu divadla Járy Cimrmana by to byl div, kdyby nedocházelo ke skvělým dialogům a vtipným scénám. Co by to bylo za národ, který si sebekriticky nedokáže dělat legraci ze svých dějin a cimrmani to v tomto dokázali výstižně. ()
Galerie (6)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (8)
- Při psaní hry autoři již mysleli na Jana Kašpara a napsali pro něj roli Smila, který sedí za svým kamenem a nebylo přes něj vidět, že je Jan Kašpar na vozíku. Postava Smila však sama o sobě na vozíku není a jeho alternant Petr Brukner na vozíku být nemusel. Ani v semináři představitel Smila nevystoupí. (mnaucz)
- Červen 1989 - Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák čtou členům souboru text nové hry Blaník, kolegové nevěří, že to schvalovací komise „pustí“, tuto otázku nakonec nemusí díky sametové revoluci řešit. (POMO)
- V době natáčení toho přestavení se točil film Kolja (1996). Proto má Pavel Vondruška upravené vlasy, kvůli jeho roli dirigenta ve filmu Kolja. (mnaucz)
Reklama