Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Obsah včetně závěru: Zneuznaný inspektor Trachta se svým učedníkem Hlaváčkem převezmou, po dvou zmizeních inspektora, který před Trachtou vždy dostává přednost, vyšetřování záhadné smrti (a rozpuštění v kyselině) továrníka vyrábějící mast na růst vlasů. Postupně se ukazuje, že byla mast dříve neúspěšná a holohlaví muži, jsou zavřeni v blázinci a na kachní farmě. Jejich ženy od nich všechny dostaly pohledy stejného znění a jedna z nich Vilma teď pracuje v nevěstinci. Trachta nakonec případ úspěšně uzavře, ale noviny stejně spletou jeho jméno s upřednostňovaným detektivem. ()
Ano ano, svatá pravda, jedni sejou a vláčej a druzí sklízej. A pánové Svěrák a Smolijak by měli dokonce života už jenom sklízet, protože to co vytvořili, nemá v dějinách humoru obdoby. Filmový přepis Vraždy v salóním kupě je určitě mnohem lepší než tato nejslabší cimrmanovská hra. Kachny, kachny i Václav se povedli na jedničku, ale k dokonalosti Jáchynme, hoď ho do stroje! přecejen trocha chybí. ()
Hlasuji pro Marka Brodského a Jiřího Zahajského. Myslím, že Smoljak volil představitele hlavních rolí správně. --- Divadelní předloha filmu Vražda v salonním coupé je podle mého soudu jednou z nejslabších Cimrmanových her. Autoři se přidrželi velkolepého a vpravdě cimrmanského nápadu napsat detektivku o vraždě, která se nestala. Mnohé přidali, zápletku důkladněji zapletli, ale nepodařilo se hned na začátku vyzradit konec celé detektivky. Pomalejší tempo tohoto filmu mi nevadí, sedí mi k rozšafnému naturelu c.k. mocnářství. ()
Scénář: Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák .. Slepice vs. kachna. Bizarní detektivka v oblíbeném prvorepublikového střihu. Inspektor Trachta (Jiří Zahajský ve své nejlepší roli) je spolu s komisařem Ledvinou tím nejstylovějším vyšetřovatelem. ()
S tímhle filmem mám a vždycky jsem měl dva zásadní problémy. A ten první problém je Cimrmanovská hra Vražda v salóním kupé, ze které tenhle film vychází. A proč je to problém? Protože všechny vtipnosti, které jsou ve filmu i ve hře společné, mnohem, ale mnohem lépe fungují ve hře (popis výslechu "hledej šmudlo" např). A ten druhý problém jsou pro mě herci v hlavních rolích - insp. Trachta a prknt. Hlaváček - jsou hrozně špatně obsazení, Jiří Zahájský se jako Trachta sice snaží, ale v mnoha scénách mi přijde hrozně mimo charakter postavy (respektive postavy, kterou mám zažitou z div. hry), ale Marek Brodský je pro mě hrozně špatně obsazen a jeho jeho podání naivního, nezkušeného ňoumíka vypadá spíš jako idiocie kombinovaná s obrnou lícního nervu. Takže jakkoliv je tu spoustu dobrého (herci, kachny, kachny, kachny...), tak to mínusy nevynahradí. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Zdeněk Svěrák (Jelínek) a Ladislav Smoljak kvôli sporom pri natáčaní následne tri dlhé roky neprehovorili medzi sebou ani slovo. K zmiereniu došlo až pred natáčaním filmu Nejistá sezóna (1987). (Raccoon.city)
- Marek Brodský coby policejní praktikant Hlaváček byl svým otcem Vlastimilem Brodským (kloboučník Alois Oulík) dotázán, proč svoje repliky „šumluje do kouta“. „Abys neslyšel, jak hraju blbě,“ odpověděl syn. (sator)
- Svěrákov a Smoljakov filmový príbeh začal ešte v čase, keď spoločne s divadlom pôsobili na Malostranskej besede, keď za nimi v roku 1971 prišiel pán Sergej Machonin, dramaturg Barrandova, či by nechceli napísať niečo pre film. Po spoločnom dohovore obaja novú životnú výzvu prijali. (Raccoon.city)
Reklama