Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Skutečně syrově podaný film o drogách. Trochu mi to připomínalo knížku My děti ze stanice ZOO, jenže Sodenbergh se nezaobírá jen jednou postavou, naopak, vytáhne na nás s třemi dějovými liniemi. Na jedné straně tu stojí Robert Wakefield (Michael Douglas), který vede boj proti drogám ve Spojených státech. Jaké je však jeho překvapení, když zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je už asi půl roku závislá na heroinu a on nic netušil. Jako další sledujeme příběh Heleny Ayaly (Catherine Zeta-Jones), která žije poklidný život průměrné americké ženy z vyšší společnosti. Ale to jen do té doby, než jejího manžela odvede policie. A ona pomalu zjišťuje, že je její na první pohled dokonalý manžel už delší dobou členem drogového podvětí a všechny jejich peníze pocházejí z drogového světa. A na třetí straně je tu polda (Benicio del Toro), který se pohybuje mezi drogovým podsvětím a příkladem dokonale vzorného policisty. Ten i za svojí roli dostal Oscara, co se ale mě osobně týče, jeho dějová linie mě bavila ze všech nejmíň. Ne proto, že by byla špatná, ale Douglas vystihl svého typicky amerického politika s velkým sebevědomím skvěle. A o Catherine Zeta-Jones není ani třeba mluvit, protože svojí roli zahrála skutečně bravurně a společně s právníkem Dennisem Quaidem tvořila skvělý pár. Osobně si myslím, že toho Oscara by si zasloužila spíš ona. 5* ()
Poprvé mě to ještě jakž takž bavilo, protože jsem stále čekal, co se z toho vyklube. Ale podruhé potřetí už ne - suchopárná středoproudová protidrogově angažovaná N-U-D-A. Rozmazlené, znuděné a dutohlavé bílé dětičky se v rámci protestu proti svým bohatým rodičům sjíždějí drogami, které kupují od chudých pouličních negrů, kteří jsou, chudáčci, vlastně obětí systému, a celý ten tyjátr dirigují španěláci, to je opravdu velké a originální překvapení. A tenhle byznys se bude točit dál a dál bez ohledu na to, kolik dealerů nebo narkobaronů se pozatýká, to jsem taky nevěděl. Mexičtí policajti jsou zkorumpovaná sebranka (další velké překvapení), ovšem kromě Benicia, jednoho statečného, který je zkorumpovaný jen trochu. Rodokapsový přerod Bety-Jones z ženušky-těhulky na Donnu Corleone. Pak nějaké to zákulisní politické a rodinné tlachání všelijakých panáků a paniček, při kterém se stále dokola mlátí už stokrát vymlácená sláma a ze kterého se citlivějším jedincům zvedá kufr. K tomu naprosto příšerná ruční kamera, aby to celé působilo hodně moderně a autenticky (a hlavně aby to bylo levnější), pocukrováno uslintaně patetickým koncem, a máme tu žhavého kandidáta na pár Oscarů. A divácké stádo tupě tleská a spatřuje v téhle rozplizlé bezpohlavní nudě geniální režii, myšlenkovou hloubku a závažné poselství, protože jelikož má celá tahle příšernost skoro dvě a půl hoďky, musí na ní přece "něco" být... ()
Bohužel či bohudík, podle toho, ze kterého konce se to vezme, jsem měl během filmu opět štěstí na výbornou společnost. Této společnosti bylo třeba věnovat pozornost a pochopitelně už ji moc nezbylo na samotný film, tudíž nám utekla spousta souvislostí typu, kdo ke komu patří, kdo s kým zrovna kuje pikle a vlastně i to, kdo je dobrý, kdo je dobrý méně a kdo je úplně zlý. Tento snímek si vyžaduje opravdu nadstandardní příval pozornosti. Každých 10 minut nám do děje vpluje 5 nových postav a zorientují se zřejmě jen ti nejzapřisáhlejší Soderberghovi fanoušci. Nevím, nějak mi nesedlo obrovské množství epizodek o tom, kterak drogy ovlivňují různé lidské životy různě. Přiznám se, že jsem nezachytil dokonce ani význam různých kamerových filtrů, ale důležité je, že jsem si jich vůbec všiml. Se Soderberghem si nevadíme, ale společné pivo bychom si asi neužili. Ocenil bych snad jen všudepřítomnou syrovost a vyprávění opravdu bez příkras, a to na všech frontách. To ovšem v současných filmech není nic až tak neobvyklého. Pokud vás daná problematika opravdu zajímá, či byste se rádi chtěli podobným způsobem živit, tak bych doporučoval sáhnout spíše po tomhle klenotu. ()
Traffic je velké dílo Stevena Soderbergha. Perfektním způsobem divákovi představuje život drogových dealerů, překupníků, protidrogových institucí a "koncových uživatelů". Střih je skvělý a přechod mezi lokacemi taktéž. Kamerové filtry udělaly své a dávají filmu dokumentární vzhled. Excelentní herecké výkony jsou podpořeny vynikající kamerou a prací ražiséra. Traffic určitě patří mezi deset nejlepších filmů poslední doby. ()
Ten konec. Začne hrát Brian Eno, rozjede se poslední scéna s baseballem. A pak přijde ten finální minutový záběr, Javierovo POV. Všechno se zpomalí, uklidní... Traffic je prostě skvost. Jsem ráda, že mám ještě fakt dlouhej seznam filmů, co jsem měla vidět už dávno, ale nenašla jsem čas. Protože pak mám možnost vidět zase nějaký ten perfektní, bezchybný film. Prostě takovej ten typ filmu, kvalitní drama, které je divácké, vizuálně odlišné, s přesahem, a nad kterým se dá přemýšlet dny. No, tak takovejch filmů se točí už fakt málo, a když už, tak spíš než do kina musí člověk zamířit na netflix... ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Jako součást přípravy pro scény, ve který byli teenageři zhulení, jim byl foukán pepermintový prášek do obličeje, aby měli zarudlé oči a červený nos. Místo kokainu se pro natáčení používalo sušené mléko. Se šnupáním mléka to přehnal Corey Spears (Bowman) a onemocněl z toho. (don corleone)
- Ve filmu je celkem 135 postav, které promluví a natáčel se v celkem 8 různých městech. (don corleone)
- Stejně jako u ostatních filmů, i tady seděl většinu filmu za hlavní kamerou režisér Steven Soderbergh. (don corleone)
Reklama