Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (918)
Umělá inteligence záměrně není konzistentní film a jakoby se skládá ze tří epizod. První, a nejlepší, je brilantně natočená psychologická studie rodiny a robota, jež by měl bezpodmíněně milovat, ale... Je v tom samozřejměě háček... Druhá se snaží vypovědět něco o kybernetické společnosti a zároveň pobavit novou, rozpustilou postavou Judea Lawa. Prozatím je film velmi dobrý a zdařile kombinuje Kubrickův náčrt se Spielbergovou hravostí a sentimentem, ovšem za co snižuji hodnocení, to jest přišerný epilog, jakožto část třetí. Nejen, že je natahovaná a odporně přeslazená, ale hlavně je neúčelně fabulovaná vzhledem ke své pointě a v tom vidím největší selhání. Ono sdělení se mohlo odvyprávět úplně jinak, mnohem elegantněji, není třeba najednou přidat fimového narratora a zaplétat se mezi mimozemšťany, cestování časem, oživování apod. jen pro pár patetických slziček... 7/10 ()
Spieleberg to se mnou prostě umí, nechápu jak jsme se s tímhle filmem takhle dlouho mohli míjet, ale vastně je to dobře, protože přes jeho ten příběh plný fantazie a zajémavých témat k zamyšlení bych dříve neviděl to hlavní jakou obrvskou porci lidské lásky a citu v sobě tenhle příběh má. Hudba Johna Williamse opět dokonale přesná k pocitům, které ve mě A.I. Umělá inteligence vyvolala. ()
Tenhle film je podle mě hodně rozporuplný. Je to určitě zajímavé sci-fi ale musím se přiznat, že mě to občas i docela pěkně nudilo. Některé scény jsou ale opravdu výborné a hodně citlivé, kdy jsem jen sledoval obrazovku a dojatě kroutil hlavou jak je něco takového možné. Úplně nejlepší je ten konec.Nemám slov, totálně mě dojal a ve výsledku zvednul můj celkový dojem z tohoto Spielbergova díla. Být to o puůl hodiny kratší byl by to pro mě jeden z nejlepších filmů. ()
Po Blízkém setkání s třetím druhem, které mě uchvátilo svým vizuálním zpracováním a atmosférou, jsem si říkala, že A.I. Umělá inteligence by mohla být na stejné úrovni. Vizuální stránka je opět skvělá, jako ve všech Spielbergových filmech, ale zase mi zde chyběla více propracovanější obsahová stránka a zcela jsem postrádala tu emoční. Zhruba první hodina je výborná, do momentu, než se rodina kybernetického Davida elegantním způsobem zbaví, příběh funguje. Jenže jsem myslela, že David stráví se svou novou rodinou podstatně větší část času. Poté, co je zanechán sám v lese, se film jakoby dělí. Začíná jeho zdlouhavé putování za hledáním Modré víly. Vizuál a několik dobrých scén to drží, ale samotný příběh je dost slabý a jaksi futuristicky chladný a robotický. V závěru filmu se pak objevuje Spielbergovo kýčovité hraní na city. A.I. má výborný vizuál, nevyrovnaný příběh a pro mě naprostou absenci jakýchkoliv emocí. Dostala mě scéna s manželi, kterak se připravují na večírek, kterou Steven zcela okatě okopčil od Kubrickova Eyes Wide Shut:) ()
Nebýt toho přehnaně sci-fistického konce, který byl hodně velkou zátěží na moji psychiku, byl by to Spielbergův režisérský nadprůměr. Obsazením Osmenta (mladého talentovaného herce, který si tímto filmem získal můj obdiv) do role roztomilého robůtka prahnoucího po opětované lásce a po tom stát se real orgy klukem z toho režisér udělal líbivý doják pro střední generaci.Film je nápaditý a pěkný, toť vše. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Natáčení probíhalo v americkém státu Oregon a v Los Angeles. (PaTeXx)
- Pro scénu příjezdu do Rouge City použil John Williams skladbu "Růžový kavalír" od Richarda Strausse, jak si to přál Stanley Kubrick. Rovněž kapelu hrající v aréně a slova, jimiž Monica (Frances O'Connor) aktivuje Davida (Haley Joel Osment), vybíral sám Kubrick. (HellFire)
- Film je založen na krátké povídce Briana Aldisse "Superhračky vydrží celé léto". Největší vliv na film však měla báseň Williama Butlera Yeatse "Uloupené dítě". (HellFire)
Reklama