Reklama

Reklama

A.I. Umělá inteligence

  • USA A.I. Artificial Intelligence (více)
Trailer 2
USA, 2001, 146 min

Obsahy(1)

Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (914)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý svět budoucnosti se mi zalíbil a stejně tak myšlenka rozličných robotů. Nad všechny zde čněl výborný Olsen a jeho velmi uvěřitelné herectví. Na druhou stranu, další postavy s výjimkou Lawa (zprvu stylového, později spíš až moc umělého, plnícího pouze svoji úlohu v ději) mě vůbec nezaujaly, lidské barbarství v podobě likvidování robotů mi přišlo až moc vykonstruované, fungování Davidova těla mírně zmatené (pominu emoce; jak to, že mu voda v obvodech nenadělala podobou paseku jako špenát?). A přestože kritická myšlenka „roboti se chovají více humánně než lidé a obráceně“ je pěkná, stejně tak Davidova nezdolná touha být normálním chlapcem (čekání na zázrak), zhruba od jeho zachycení sítí ve vodě mě příběh nějak přestal dál zajímat, a já už jenom téměř apaticky čekal na nekonečné přívaly sentimentu a dojímání; a ty se také dostavily, i když pravda v ne tak drastické míře, ale přesto se zařadím mezi tu „co kdyby“ skupinu uvažující nad (vydařenější?) podobou filmu v případném Kubrickově režijním zpracování, celkově tedy průměr. ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Tento film je pro mě něčím výjimečným. Za prvé, produkoval ho Stanley Kubrick. Za druhé, na tento film se můžu koukat, kdykoliv znova a znova aniž by mě nudil. Lituji toho, že se toho nedožil Kubrick, možná by mohl být lepším než je. Líbí se mi Altamirova věta s kterou musím naprosto souhlasit: "Doporučuji vnímat srdcem, ne rozumem. " Vizuální efekty patří k těm nejlepším, které jsem za poslední dobu viděl. Chtěl bych, ale vidět verzi Stanleyho Kubricka, která by pro mě byla naprosto jinačím a určitě zajímavějším. Na tento film musel dlouho čekat, než mohl být film realizovatelný, protože ještě k němu nebyli prostředky. Ale brzy nastal čas, ale bohužel i pro Stanleyho, který... Nerad o tom mluvím. Když Kubrick je můj nej režisér, který je mým vzorem. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je minimálně žánrově neukotvený a nekonzistentní. Začíná jako naprosto konveční, nezajímavé a nutno poznamenat že i nudné scífko o anroidech, potažmo robotech obecně, které ale působí v prvních 45-ti minutách poměrně seriózním dojmem a má jednu velmi silnou zbraň a sice herecký výkon Jakea Thomase respektive postavu Martina. Poté nastoupí část další, která na první pohled nabízela zcela jiný průběh pokračování, než to, jakým se nakonec vydala. Pamatuji si, jak jsem si v tu chvíli (osamocený David v lese) v duchu říkal: "Vida, teď by to konečně mohlo začít být zajímavé, jak se asi zachová, takhle sám, stane se z něj něco zlého, třeba?". Což o to, začlo to být svým způsobem zajímavé, ale za jakou cenu? Motorky akčně nahánějící zmrzačené roboty jakoby najednou vypadly z těžkých béček, ale to bych byl schopen skousnout snadněji, než pohádku, která vystřídala sci-fi po hodině vyprávění. Hlavní postava se posléze stává nesnesitelnou figurkou ženoucí se za absurdním cílem, jehož vyřešení mě absolutně nezajímalo. Pohádka se v počínající hodině třetí mění už v naprostou phantasmagorii, která jen těžko hledá konkurenci a to i v nastolené kýčovitosti a přeslazenosti samotného závěru. Vlastně by se dalo říci, že tenhle film je minutu od minutu horší a horší. Nic to všechno ale nemění na tom, že bych chtěl mít chlupatého Teddyho u sebe doma.... ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Působivý příběh dětského robota v nehostiném futuristickém světě se zdá být ihned na první pohled, ale je zřejmé, že se zde střetávají dva určité faktory. Původně si námět na zpracování připravil Stanley Kubrick, čekal na vhodný čas, kdy se zdigitalizování dostane na vrchol a než se tomu tak stalo, odešel. A tak mu spolupracovník Steven Spielberg, který na tom příběhu spolupracoval, pomohl a později ho i jemu věnoval. V A. I. je jasně vidět, že se Kubrick snaží o zásadní pointu, která má šokovat, tak jak to známe i z jiných filmů. Spielberg z nesnesitelného světa udělal tak akorát místo, které pro roboty není, ale i tak je možnost, že je dokáží milovat, respektive je to takové rodinnější než by se zdálo. No a přes řadu velice slušných herců, kterým pro mě vévodil Jude Law, měnící se z Drákuly okamžitě na Davida Bowie, hrál nejlíp a malému hrdinovi s radostí pomohl. Není to sice film pro každý den, závěrečná pointa je značně zdlouhavá, ale povedená no a jestli by měl Kubrick radost? To je otázka na dlouhou diskuzi. Možná že ano, možná že ne. Já bych se obrátil k té první možnosti. Proč také ne, natočené je to opravdu dobře, akorát mi to v jistých chvílích příliš nesedlo. -- Tvoří ho optická vlákna - Ale na venek vypadá opravdově, jako dítě - Je to robot - Ale dítě. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Na přelomu tisíciletí probíhala opakovaná snaha přetavit klasická díla o etice strojů v komerční velkofilmy (mj. taky Já, robot nebo Bicentennial Man). A.I. má skvělé triky, výtvarnou stránku nehezkou. Skvělý příběh, provedení... nehezké. Osment byl tehdy mezi dětskými herci opravdovým úkazem a ruku v ruce (doslova) s plyšákem Teddym a Frances O'Connor táhne tohle nesympaticky uchopené, ale pořád dost výrazné dílo vpřed. Chápu nadšené i zklamané reakce. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (28)

  • Náklady na výrobu byly zhruba 100 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • V Kubrickově původním náčrtu měl David (nakonec Haley Joel Osment) daleko výraznější mechanické rysy. Měl být digitálně animovaný, což tehdy ztroskotávalo na stavu trikové technologie. (NIRO)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Zemřel herec William Hurt

Zemřel herec William Hurt

13.03.2022

Svět filmu dnes opustil další z velkých talentů. Pouhý týden před svými dvaasedmdesátými narozeninami zemřel držitel Oscara, uznávaný americký herec William Hurt. Smutnou zprávu médiím předal hercův… (více)

Spielberg zpracuje Kubrickova Napoleona

Spielberg zpracuje Kubrickova Napoleona

07.03.2013

Měl to být další Kubrickův historický velkofilm po Spartakovi. Legendární perfekcionista začátkem šedesátých let po dlouhém studiu historických faktů napsal scénář k filmu o francouzském vojevůdci z… (více)

Reklama

Reklama