Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (914)
Tenhle film je mou srdeční záležitostí a stal se jím hned při prvním zhlédnutí někdy v roce 2003, kdy se objevil poprvé v televizi. Mám k němu hned několik vzpomínek, ale tou hlavní je bezesporu to, že jsem v den, kdy ho poprvé dávali v televizi, slavil narozeniny, takže si své první setkání s tímhle filmem pamatuji velmi živě. Ale teď opusťme vzpomínky a držme se faktů. Nejprve se musím přiznat, že nesnáším, co nesnáším, já přímo nenávidím a jsem alergický na sci-fi filmy. Prostě je nemám rád, nikdy se mi nelíbily a nikdy se mi líbit nebudou. Tenhle film mne ale naprosto dostal a pohltil. A ač už je to pár let, co jsem ho viděl poprvé, přesto ho mám stále v mysli a čas od času si na něj vzpomenu. Tenhle film je prostě nezapomenutelný. A ač je o robotech, je tak neuvěřitelně milý a lidský, že to snad ani není možné. Nádherný příběh, u kterého jsem už mnoho srz uronil a mnoho jich při reprízách v TV patrně ještě uroním. Úchvatné herecké kreace Haleyho Joela Osmenta, nezapomenutelný robot "gigolo" v podání Juda Lawa, a především nezapomunetulný medvídek Teddy, který příběhu dodává roztomilost a musím se přiznat, že jsem se v několika scénách bál, že ho David ztratil, ale vždycky se Teddy objevil a mne se ulevilo. A na rovinu říkám, že bez Teddyho by to nebylo ono. K nádhernému příběhu a perfektním hereckým kreacím si přidejte úžasně citlivou režii Stevena Spielberga a máte nezapomenutelný filmový zážitek. A i mimozemšťané jsou zde vykresleni jako inteligentní, milé a skoro až láskyplné bytosti. Nemohu jinak, než udělit maximální počet hvězdiček a dodat, že mé hodnocení filmu je stoprocentní. Tenhle film o touze po proměně z robota na člověka, o touze být milován, o touze nebýt ten druhý v řadě a o splnění velkého dvoutisíciletého snu prostě miluji a milovat ho budu. Je to úžasný film, a ač nenávidím sci-fi, tak tenhle film prostě budu mít ve své hlavě po celý zbytek života... ()
Poměrně nevyrovnaný snímek: v úvodní třetině je divákovi předložena relativně všedně působící vize blízké budoucnosti, ve které rodina začleňuje do svých životů robota-dítě. Potom nastane zlom a další hodinu na divákovy smysly zaútočí mnohem fantastičtější kyberpunkové obrazy, temnější a dobrodružnější. Závěrečná půlhodina opět skáče jinam, tentokrát do vzdálené Spielbergovy budoucnosti s éterickými mimozemšťany. Celkově to robůtkovo putování za lidskostí jaksi nesedí dohromady a neuškodila by ani kratší stopáž, přesto se mi film docela líbil (až na občasnou nudu). Mnohem osobnějším se pak pro mě stalo druhé shlédnutí, kdy mě po mamčině smrti robůtkovo oddané hledání matky opravdu dojímalo a slzné kanálky byly v permanenci. Každopádně bych Spielbergův závěr spíše vypustila a nechala snímek ukončit scénou, kdy robůtek dřepí pod mořem u pouťové atrakce. 77,7% ()
Velmi zajímavý svět budoucnosti se mi zalíbil a stejně tak myšlenka rozličných robotů. Nad všechny zde čněl výborný Olsen a jeho velmi uvěřitelné herectví. Na druhou stranu, další postavy s výjimkou Lawa (zprvu stylového, později spíš až moc umělého, plnícího pouze svoji úlohu v ději) mě vůbec nezaujaly, lidské barbarství v podobě likvidování robotů mi přišlo až moc vykonstruované, fungování Davidova těla mírně zmatené (pominu emoce; jak to, že mu voda v obvodech nenadělala podobou paseku jako špenát?). A přestože kritická myšlenka „roboti se chovají více humánně než lidé a obráceně“ je pěkná, stejně tak Davidova nezdolná touha být normálním chlapcem (čekání na zázrak), zhruba od jeho zachycení sítí ve vodě mě příběh nějak přestal dál zajímat, a já už jenom téměř apaticky čekal na nekonečné přívaly sentimentu a dojímání; a ty se také dostavily, i když pravda v ne tak drastické míře, ale přesto se zařadím mezi tu „co kdyby“ skupinu uvažující nad (vydařenější?) podobou filmu v případném Kubrickově režijním zpracování, celkově tedy průměr. ()
Umělá inteligence záměrně není konzistentní film a jakoby se skládá ze tří epizod. První, a nejlepší, je brilantně natočená psychologická studie rodiny a robota, jež by měl bezpodmíněně milovat, ale... Je v tom samozřejměě háček... Druhá se snaží vypovědět něco o kybernetické společnosti a zároveň pobavit novou, rozpustilou postavou Judea Lawa. Prozatím je film velmi dobrý a zdařile kombinuje Kubrickův náčrt se Spielbergovou hravostí a sentimentem, ovšem za co snižuji hodnocení, to jest přišerný epilog, jakožto část třetí. Nejen, že je natahovaná a odporně přeslazená, ale hlavně je neúčelně fabulovaná vzhledem ke své pointě a v tom vidím největší selhání. Ono sdělení se mohlo odvyprávět úplně jinak, mnohem elegantněji, není třeba najednou přidat fimového narratora a zaplétat se mezi mimozemšťany, cestování časem, oživování apod. jen pro pár patetických slziček... 7/10 ()
Tenhle film je podle mě hodně rozporuplný. Je to určitě zajímavé sci-fi ale musím se přiznat, že mě to občas i docela pěkně nudilo. Některé scény jsou ale opravdu výborné a hodně citlivé, kdy jsem jen sledoval obrazovku a dojatě kroutil hlavou jak je něco takového možné. Úplně nejlepší je ten konec.Nemám slov, totálně mě dojal a ve výsledku zvednul můj celkový dojem z tohoto Spielbergova díla. Být to o puůl hodiny kratší byl by to pro mě jeden z nejlepších filmů. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Monicu (Frances O'Connor) si mohly zahrát Julianne Moore a Gwyneth Paltrow. (HellFire)
- Když Stanley Kubrick natáčel svůj poslední film Eyes Wide Shut (1999), předal výsledky práce k budoucímu filmu A.I.: Umělá inteligence včetně originálních návrhů designu svému kolegovi, režiséru Stevenu Spielbergovi. Jedním z důvodů, proč sám s realizací otálel, bylo, že pro ni neviděl dostatečné technické možnosti. Teprve po Jurském parku (1993) uvěřil, že něco takového bude možné, a sešel se s hlavním CGI supervizorem Spielbergova filmu Dennisem Murenem. Spielberg pak snímek pojal jako poctu svému zesnulému kolegovi a příteli. (Lynette)
- Náklady na výrobu byly zhruba 100 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama