Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (914)
Tento film se skutečně jakoby rozpadá na několik částí. Nejvíce se mi přitom líbila ta část první, kdy je malý David ve své rodině. Tato část končí scénou v lese, která měla velice silný emocionální náboj a pokud vás tohle nedojme, tak už nic. Pak ale přichází Davidovo putování za modrou vílou a film začíná trochu váznout. Závěr mi na rozdíl od mnohých nepřišel hloupý – Spielberg to udělal poněkud uslzený, ale já mu na to přistoupil. Vadil mi tam ovšem hlas vypravěče. Jinak k diskusi na téma, zda by to udělal Kubrick lépe, musím říct, že Kubricka považuji za přeceňovaného a většina jeho filmů mi přišla nudná (např. Osvícení, Barry Lyndon) – kdyby to natočil on, tak na to ani nejdu. Zato Spielberg je filmový král a pokud řekneme, že toto je v jeho filmografii spíše slabší film, tak jde pořád o docela slušnou podívanou. Velkou zásluhu na tom má skvělá hudba Johna Williamse a především fantastický výkon malého Haleyho – jeho obličej ve scéně, kdy mu matka říká heslo, nebo právě již zmíněná scéna z lesa – to byl výkon skutečně úctyhodný bez ohledu na věk herce. ()
Navzdory všemožným zklamaným kritikám si myslím, že tento film se Spielbergovy povedl velmi a nemá cenu bádat na tím, jaké by to bylo od Kubricka, protože tohle je prostě Spielberg. A i když se ohání mamutím sentimentem a z filmu se stává silně slzopudná záležitost, na jeho kvalitách to nic nemění. Výtka směřuje akorát k samotnému závěru, kde takřka veškeré aspekty filmu ustupují příšerné přesládlosti. ()
Ne, nečekal jsem zázraky, což bylo dobře, neboť se žádné nekonaly. Emoce příběhu o "snícím robotovi" udržuje hlavně bezchybný Osment, škoda jen, že Spielberg jaksi zapomněl, jak se dělá konec. Stejně jako Minority Report i A.I. je natažený do trapného happy-endu. Kdyby se titulky vynořily o pár minut dříve, byl by to výtečný film, ale nabídnutý konec je pekelný nesmysl. Škoda. Vizuálně i herecky přesvědčivé sci-fi s maličko přemýšlivějším podtextem, ale Spielberg umí lépe. Přičtěte si ke třem hvězdičkám ještě půlměsíček. ()
Na přelomu tisíciletí probíhala opakovaná snaha přetavit klasická díla o etice strojů v komerční velkofilmy (mj. taky Já, robot nebo Bicentennial Man). A.I. má skvělé triky, výtvarnou stránku nehezkou. Skvělý příběh, provedení... nehezké. Osment byl tehdy mezi dětskými herci opravdovým úkazem a ruku v ruce (doslova) s plyšákem Teddym a Frances O'Connor táhne tohle nesympaticky uchopené, ale pořád dost výrazné dílo vpřed. Chápu nadšené i zklamané reakce. ()
Kubrick za představou, Spielberg strůjcem a ve výsledku krásný film plný naivního hledání, prostých a lidských myšlenek, famózního Osmenta, dechberoucího Lawa a zakončení, které umí psychicky nevídaně dojmout až na doraz. Tenhle snímek obdivuji za to, že dokázal skloubit tradiční spielbergovskou rodinnost s fascinující vizí budoucností, spoustou technických vychytávek a mnoha myšlenkových podnětů. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Pro scénu příjezdu do Rouge City použil John Williams skladbu "Růžový kavalír" od Richarda Strausse, jak si to přál Stanley Kubrick. Rovněž kapelu hrající v aréně a slova, jimiž Monica (Frances O'Connor) aktivuje Davida (Haley Joel Osment), vybíral sám Kubrick. (HellFire)
- Při natáčení zaplaveného města posloužila Stevenu Spielbergovi vodní nádrž z filmu Dokonalá bouře (2000). (HellFire)
- Steven Spielberg uprednostnil natočenie tohto snímku, i keď mu bola ponúknutá réžia filmu Harry Potter a Tajomná komnata (2002). (srbak)
Reklama