Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (914)
Po Blízkém setkání s třetím druhem, které mě uchvátilo svým vizuálním zpracováním a atmosférou, jsem si říkala, že A.I. Umělá inteligence by mohla být na stejné úrovni. Vizuální stránka je opět skvělá, jako ve všech Spielbergových filmech, ale zase mi zde chyběla více propracovanější obsahová stránka a zcela jsem postrádala tu emoční. Zhruba první hodina je výborná, do momentu, než se rodina kybernetického Davida elegantním způsobem zbaví, příběh funguje. Jenže jsem myslela, že David stráví se svou novou rodinou podstatně větší část času. Poté, co je zanechán sám v lese, se film jakoby dělí. Začíná jeho zdlouhavé putování za hledáním Modré víly. Vizuál a několik dobrých scén to drží, ale samotný příběh je dost slabý a jaksi futuristicky chladný a robotický. V závěru filmu se pak objevuje Spielbergovo kýčovité hraní na city. A.I. má výborný vizuál, nevyrovnaný příběh a pro mě naprostou absenci jakýchkoliv emocí. Dostala mě scéna s manželi, kterak se připravují na večírek, kterou Steven zcela okatě okopčil od Kubrickova Eyes Wide Shut:) ()
Spieleberg to se mnou prostě umí, nechápu jak jsme se s tímhle filmem takhle dlouho mohli míjet, ale vastně je to dobře, protože přes jeho ten příběh plný fantazie a zajémavých témat k zamyšlení bych dříve neviděl to hlavní jakou obrvskou porci lidské lásky a citu v sobě tenhle příběh má. Hudba Johna Williamse opět dokonale přesná k pocitům, které ve mě A.I. Umělá inteligence vyvolala. ()
Velmi zajímavý svět budoucnosti se mi zalíbil a stejně tak myšlenka rozličných robotů. Nad všechny zde čněl výborný Olsen a jeho velmi uvěřitelné herectví. Na druhou stranu, další postavy s výjimkou Lawa (zprvu stylového, později spíš až moc umělého, plnícího pouze svoji úlohu v ději) mě vůbec nezaujaly, lidské barbarství v podobě likvidování robotů mi přišlo až moc vykonstruované, fungování Davidova těla mírně zmatené (pominu emoce; jak to, že mu voda v obvodech nenadělala podobou paseku jako špenát?). A přestože kritická myšlenka „roboti se chovají více humánně než lidé a obráceně“ je pěkná, stejně tak Davidova nezdolná touha být normálním chlapcem (čekání na zázrak), zhruba od jeho zachycení sítí ve vodě mě příběh nějak přestal dál zajímat, a já už jenom téměř apaticky čekal na nekonečné přívaly sentimentu a dojímání; a ty se také dostavily, i když pravda v ne tak drastické míře, ale přesto se zařadím mezi tu „co kdyby“ skupinu uvažující nad (vydařenější?) podobou filmu v případném Kubrickově režijním zpracování, celkově tedy průměr. ()
Krásná pohádka a podobenství o lásce, která věky přetrvá... Ona je to totiž opravdu nejvíc pohádka! Škoda, že to trumberové nepochopili. Ale to je vlastně fuk... Ještě že na tom dnešním světě je nějaký americký Spielberg, co má na to (ducha, fantazii i peníze), aby natočil takovouhle úžasnou, krásnou a v pravém slova smyslu nadčasovou pohádkovou podívanou... I když je to >jenom< fantazie... ()
Úchvatná vizionářská scifi, která se nepodobá ničemu doposud natočenému. Nemá cenu polemizovat nad tím, jestli by to natočil Kubrick lépe či hůře. Spielberg si film udělal tak jak chtěl a rozhodně svému kolegovi neudělal ostudu. Technicky dokonalý film s nádherně éterickou hudou a výtečně zvolenými herci. Skvělý zážitek a opět jedno z veleděl světové kinematografie, které s největší pravděpodobností nebude nikdy doceněno. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Ačkoliv se Jack Angel při namlouvání Teddyho přímo neúčastnil natáčení, byl každý den v případě potřeby k dispozici na place. (HellFire)
- Představitel Davida Haley Joel Osment navrhl Stevenu Spielbergovi, že by jeho postava neměla coby robot mrkat. Spielberg se rozhodl, že by v tom případě neměl mrkat žádný robot (i když se najdou i výjimky). (HellFire)
- Roboty bez končetin hráli lidé s amputovanými údy. (HellFire)
Reklama