Reklama

Reklama

Minority Report

  • USA Minority Report (více)
Trailer
Sci-Fi / Akční / Thriller / Mysteriózní
USA, 2002, 145 min (Alternativní 140 min)

Předloha:

Philip K. Dick (povídka)

Scénář:

Scott Frank, Jon Cohen

Hudba:

John Williams

Hrají:

Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Patrick Kilpatrick, Kathryn Morris, Lois Smith, Peter Stormare, Jessica Capshaw, Tim Blake Nelson (více)
(další profese)

Obsahy(1)

V nedaleké budoucnosti ve Washingtonu D. C. byl spuštěn program PreCrime, který byl založen na tom, že tři tak zvaní tušitelé předpovídali vraždy, které se měly stát v nejbližších dnech. Policie pak vrahy zatkla dříve, než mohli vraždu uskutečnit. Tušitelé byli sourozenci. Děvče se jmenovalo Agáta a dvojčata Artur a Dash. Vědci přišli na to, že vidí vraždy v okruhu 160 kilometrů několik dní před tím, než se mají stát. Po dobu programu byli naloženi v mléčné lázni a za tuto dobu si nic nepamatují. Po skončení programu byli tušitelé přesunuti na ostrov, kde měli v klidu žít. Dash se ale nesmířil s tím, že by nemohl díky svým vizím pomáhat, a tak se vrátil do Washingtonu D. C. a snaží se zabránit vraždám. Sám má ale jen malé útržky. Agáta toho viděla o mnoho více a Artur zase předvídá jména. Říkalo se, že Dash byl z nich nejslabší, viděl jen detaily vraždy. Dash se nyní snaží zabránit vraždě, vidí, že je nějaká žena vyhozena z okna. Podle nápisu na budově zjistí, kde to je, a jede tam, ale už je pozdě. Žena právě vypadává z budovy. Na místo přijíždí policistka jménem Vega. Ta rekonstruuje čin a přitom najde pod kuchyňskou linkou schovanou dceru zavražděné. Dash chce pomoct s vraždou a vyhledá Vegu. V uličce jí předá identikit pachatele, který nakreslil, a nato zmizí. Vega se poté baví se svým šéfem Blakem. Moc s ním nechce spolupracovat, protože byl povýšen na její úkor. Blake jí řekne, že oběť byla sestra v zařízení pro bývalé vězně PreCrimu. Ti mají často poškozený mozek a jsou ve speciálním zařízení. Počítač najde Dashův identikit. Vrah je Sam Adrangi. Pracuje v ocelárně a detektivové ho jdou zatknout. Když to zjistí, zabije se dřív, než z něj něco dostanou. Dash mluví po telefonu s Agátou a ta mu jeho aktivity vytýká. Vegová a Blake neví, jak dál. Vegová si najde podle fotky z budovy Dashe a vyhledá, kde se nyní pohybuje. Když ho najde, chce vědět víc. Dash se přizná, že je tušitel, pak vidí další vraždu. Podle obrázku pozná, že obětí je žena kandidáta na starostu Petera Van Eycka. Van Eyck byl zástupce šéfa PreCrimu a má nepřátele mezi bývalými vězni. Vegová a Dash pak mluví s Van Eyckem. Ten jim řekne, že chystá nový systém předcházení zločinů založený na predikci počítačů, který se jmenuje Hawkeye. Vedle Adrangiho postele leží jiný muž jménem Rutledge, který na střeše ovládá holuby pomocí mozkových implantátů. Za Rutledgem dochází jeho dcera Liz, ta vezme Dashe a Vegu na střechu. Vega na něj zatlačí a Rutledge uteče. Dash pak jde na návštěvu k Veze. Dash a Vega potřebují pomoc, a proto jdou za Wallym, který se staral o tušitele, když byli v PreCrimu. Wally má zařízení, pomocí kterého přehraje Dashovu vizi do počítače. Ale ani to nepomůže. Dash jde proto za bratrem Arturem... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (922)

emma53 

všechny recenze uživatele

Mně se tam v každém případě líbilo to nádherné červené autíčko, odpočinula jsem si akorát ve skleníku, jinak to byla super jízda se skvělými herci, Tomem Cruisem (to byla kondička) a Colinem Farellem. Tušitelky bych nechala klidně někde na Maledivách, ať si dáchnou, člověk nemusí přece vědět úplně všechno i když byly původně zamýšlené k práci pro dobro lidstva. Takže můj mozkový systém všechny informace zpracoval, sice nedokonale, ale přece a došel k lepší čtyřce. Mám holt málo sci-fi nakoukáno. Viděno v rámci Season Challenge Tour. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

další úchvatné scifi od jeho otce Spielberga. Se všemi parametry, které z něho dělají velmi koukatelný film. Skvělá atmosféra navozená namodralými filtry, snad pro ukázku té chladné, přetechnizované a odtažité budoucnosti, která je sice momentálně bez zločinu, ale má to svou cenu. A i problémy a cenu. Úžasný Tom Cruise, z něhož sympatičnost jenom sálá a je to opravdu dobrý výběr pro roli takto zkoušeného muže na útěku. Farrell mu skvěle sekunduje jako agent ministerstva, jehož pravé záměry nejsou tak úplně jasné. A i všichni ostatní herci nezaostávají. Co, dělá film zvláštní, je samozřejmě předloha Philipa K. Dicka, která je sice dost přetvořena a pro hollywoodské poměry vylepšena, ale stále si nechává tu mnohovrstevnatost a hlavně spletitost a inteligenci, takže příběh je opravdu kvalitní a dává plně zabrat hlavám diváků. A někdy stejně nestíhají. Já sem se parkrát už téměř úplně zapletl a nevěděl jsem, co se to sakra děje, nebo co se stane, no naštěstí je na konci vše vysvětleno jak pro blbce, což tak ani nevypadá, protože to do děje skvěle pasuje (pamatujete na Holmese atd...). Spielberg nezapomíná ani na vizuál jako takový a ten je opravdu výborný. jak jsem už psal, přetechnizovanost je sice trochu děsivá, ale takové počítače či nájezdy až do baráku bych chtěl taky.. Na druhou stranu je tam skvělá ukázka naprosté nadvlády systému a ztráta jakékoliv svobody - ať už těmi všudypřítomnými eyeskenery nebo ve scéně prohlídky starého domu (špipavouci jsou ale pěkné potvory, a ta scéna je spolu s hlavní akční scénou a scénou v obchodním domě nejlepší scéna filmu).. Vše je opravdu skvělé, patřičně tajemné, opatřené mnoha útržky obrazů a vlastně i takových flashbacků a nechybí ani zajimavý humor, takže jsem nadmíru spokojen. Tentokrát mi ani moc nevadil, ten Spielbergovsky závěr (narozdíl od strašného závěru ve Válce světů), ale je pravda, že se to tady příliš nehodilo. Pak to dává do tehdy výjimečnému filmu zase takový feeling, že pod slupkou inteligentních smyček s zajimavým poselstvím je jen upgradovaná hollywoodská zábava. Ale to samozřejmě neznamená, že to přestanu mít rád. Jako pořádný scifi thriller to funguje stejně jako Já, robot. PS: soundtrack solidní, ale Williams už měl i mnohem lepší kousky. Neal McDonough je strašný sympaťák, skoro je mi líto, že hraje tak často záporáky ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Účinná protilátka na přeslazené, v pastelových barvách vyvedené rodinné sci-fi A. I. Minority Report Kubrickovu tvorbu paradoxně připomíná mnohem víc (nikoli jen odkazy na Mechanický pomeranč). Chvílemi jde o nespielbergovsky hnusný a ponurý film s hodně morbidním smyslem pro humor, který byste čekali spíš ve filmu Terryho Gilliama (blitkobušky, „Má oči jen pro vás“, zelený sendvič). Chladné barvy, metalický velkoměstský design a dojem města, v němž nikdy nevychází slunce, přispívají společně s nezvyklými úhly kamery k nevlídnosti vytvořené vize budoucnosti, kde není žádný prostor pro spontánnost a jedinými zdroji radosti jsou drogy a vzpomínky na prosluněnou minulost. Personalizovaná reklama, augmentovaná realita, auta řízená počítači nebo všudypřítomné sledovací systémy (na něž jsme upozorňováni i častým zabíráním postav z boží perspektivy) se přitom od premiéry filmu posunuly z oblasti myšleného do oblasti uskutečněného. Vizionářství Dicka, Spielberga a týmu oslovených vědců se nikdy nedere do popředí na úkor uvěřitelných postav a bezchybně šlapajícího příběhu s promyšleným dávkováním informací (máme pocit, že dopadení Andertona je neustále na spadnutí), v němž každá poskytnutá informace dříve či později zapadne do většího celku. Spielberg nicméně nedokázal jít proti vlastnímu přesvědčení a nedopustil, aby bezvýchodnost příběhu zpochybňujícího funkčnost v zásadě totalitního systému (à la 451 stupňů Fahrenheita) i jasnou hranici mezi tím, kdo je policajt a kdo zločinec (jako většina filmů noir), přebila rodinné hodnoty. Sentimetnální linka směřující k rekonstituci rozpadlé rodiny je sice po většinu filmu nenásilně včleněna do detektivky říznuté hitchcockovským thrillerem o lovu na nevinného, ale během posledních třiceti minut bohužel přejímá hlavní slovo. Po poměrně uspokojivém zakončení „whodunit“ linie následuje zvrat a ještě jedno bonusové kolo, které působí zvláštně uspěchaně, a jen během něj doufáte, že jde o falešný flashforward, Agathinu vizi, která se nenaplní (trivia vsuvka: jména tří tušitelů odkazují ke třem slavným autorům detektivek). Kdyby bylo rodinné trauma vyřešené zároveň s vraždou, které se má Anderton od začátku dopustit, film by nemusel končit nadvakrát. Na druhou stranu je pravda, že zpochybnění konceptu predestinace slouží k rozvedení noirového tématu osudovosti a kamuflování toho, kdo bude skutečným nepřítelem, zas Spielbergovi umožňuje předvést, jak zdatným je vypravěčem. Až do zvratu je totiž naše vědění omezeno na dvě postavy, lovce (Witwerr) a kořist (Anderton), které jsou i v záběrech stavěny proti sobě jako dva sokové. Na druhé, temné straně přitom po celou dobu stojí někdo jiný. Jsou to drobnosti, ale když je posčítáte, dostanete dost důvodů, proč se k Minority Report vracet a přemítat třeba nad tím, jak zápletka filmu zrcadlí podstatu kinematografie, v níž dopředu vymyšlený konec rovněž určuje průběh předchozího dění, nebo situaci diváka žánrových filmů, který stejně jako Anderton tuší, jak to celé dopadne, ale chce se přesvědčit na vlastní oči. 85% Zajímavé komentáře: kiddo, Morien, Aiax, d-fens, Anderton () (méně) (více)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Působivý svět v americkém provedení se vším, co k tomu patří. Svět Minority report je budovaný velmi zdařile z technologií dneška (hi-tech pro vyvolené a armáda) a technologií, které jsou v blízké době očekávány nebo plánovány. Divák si na svět rychle přivykne, začne po něm toužit a jen se ukájí jeho futuristickým vzhledem a filtry. Temnější strana s drogami a potulnými operacemi je sváděna na PK Dicka, ale tentokrát je to úplně mimo. MR totiž jako adaptace jde úplně jiným směrem a z povídky si půjčuje jen pár jmen a velmi pozměněnou hlavní dějovou linii (jiné myšlenky, zjednodušení příběhu). Možná i právě proto tleskám Spielbergovi a jeho lidem, kteří dokázali vytrhnout kostru povídky, obalit ji moderním vzhledem i postavami a výsledek je skvěle koukatelný. Čistá komerce? Jasně, ale šla udělat lépe? Ne. Ke castingu včetně Toma Cruise nemám jediné slovo. Takhle to má vypadat. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Úžasné sci-fi s velice originálním a nápaditým příběhem, které stvořil kdo jiný než génius Steven Spielberg. I Tom Cruise, kterého jsem nikdy moc nemusel se mi tady velmi líbil a dokonale mi sem zapadl. Za zmínku určitě ještě stojí výkony Colina Farrella, Samanthy Morton a Maxe von Sydowa. Řekl bych, že za pár let to nikdo nezazve jinak než kultovní snímek, pro mě osobně to již kultovní je. Kdo ještě neviděl měl by hodně rychle napravit. ()

Galerie (147)

Zajímavosti (51)

  • Steven Spielberg najal dvanástich z najlepších gymnastov z celého sveta, aby sa zúčastnili scény futuristickej triedy jogy. (Pat.Ko)

Související novinky

Další těla pod Neesonovy náhrobky

Další těla pod Neesonovy náhrobky

19.02.2013

Březnový start natáčení se blíží a krimi-thriller A Walk Among the Tombstones rychle nabírá obsazení. Ale nejdříve stručně o projektu: film je adaptací jednoho ze sedmnácti románů, které uznávaný… (více)

Spielberg plánuje válku s roboty

Spielberg plánuje válku s roboty

14.01.2012

„Vládce snů“ je právě uprostřed natáčení historického životopisného dramatu Lincoln s Danielem Day-Lewisem v hlavní roli, ale už ví, na co se vrhne pak. Jeho dalším filmem bude adaptace románu… (více)

Worthingtonův poslední zločin

Worthingtonův poslední zločin

14.05.2011

Zhruba před rokem byl Sam Worthington spojován snad s každým chystaným blockbusterem. Dnes jako by se na něj Hollywood snažil zapomenout. Ano, právě v těchto dnech natáčí pokračování starořecké… (více)

Reklama

Reklama