Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Patrick Kilpatrick, Kathryn Morris, Lois Smith, Peter Stormare, Jessica Capshaw, Tim Blake Nelson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V nedaleké budoucnosti ve Washingtonu D. C. byl spuštěn program PreCrime, který byl založen na tom, že tři tak zvaní tušitelé předpovídali vraždy, které se měly stát v nejbližších dnech. Policie pak vrahy zatkla dříve, než mohli vraždu uskutečnit. Tušitelé byli sourozenci. Děvče se jmenovalo Agáta a dvojčata Artur a Dash. Vědci přišli na to, že vidí vraždy v okruhu 160 kilometrů několik dní před tím, než se mají stát. Po dobu programu byli naloženi v mléčné lázni a za tuto dobu si nic nepamatují. Po skončení programu byli tušitelé přesunuti na ostrov, kde měli v klidu žít. Dash se ale nesmířil s tím, že by nemohl díky svým vizím pomáhat, a tak se vrátil do Washingtonu D. C. a snaží se zabránit vraždám. Sám má ale jen malé útržky. Agáta toho viděla o mnoho více a Artur zase předvídá jména. Říkalo se, že Dash byl z nich nejslabší, viděl jen detaily vraždy. Dash se nyní snaží zabránit vraždě, vidí, že je nějaká žena vyhozena z okna. Podle nápisu na budově zjistí, kde to je, a jede tam, ale už je pozdě. Žena právě vypadává z budovy. Na místo přijíždí policistka jménem Vega. Ta rekonstruuje čin a přitom najde pod kuchyňskou linkou schovanou dceru zavražděné. Dash chce pomoct s vraždou a vyhledá Vegu. V uličce jí předá identikit pachatele, který nakreslil, a nato zmizí. Vega se poté baví se svým šéfem Blakem. Moc s ním nechce spolupracovat, protože byl povýšen na její úkor. Blake jí řekne, že oběť byla sestra v zařízení pro bývalé vězně PreCrimu. Ti mají často poškozený mozek a jsou ve speciálním zařízení. Počítač najde Dashův identikit. Vrah je Sam Adrangi. Pracuje v ocelárně a detektivové ho jdou zatknout. Když to zjistí, zabije se dřív, než z něj něco dostanou. Dash mluví po telefonu s Agátou a ta mu jeho aktivity vytýká. Vegová a Blake neví, jak dál. Vegová si najde podle fotky z budovy Dashe a vyhledá, kde se nyní pohybuje. Když ho najde, chce vědět víc. Dash se přizná, že je tušitel, pak vidí další vraždu. Podle obrázku pozná, že obětí je žena kandidáta na starostu Petera Van Eycka. Van Eyck byl zástupce šéfa PreCrimu a má nepřátele mezi bývalými vězni. Vegová a Dash pak mluví s Van Eyckem. Ten jim řekne, že chystá nový systém předcházení zločinů založený na predikci počítačů, který se jmenuje Hawkeye. Vedle Adrangiho postele leží jiný muž jménem Rutledge, který na střeše ovládá holuby pomocí mozkových implantátů. Za Rutledgem dochází jeho dcera Liz, ta vezme Dashe a Vegu na střechu. Vega na něj zatlačí a Rutledge uteče. Dash pak jde na návštěvu k Veze. Dash a Vega potřebují pomoc, a proto jdou za Wallym, který se staral o tušitele, když byli v PreCrimu. Wally má zařízení, pomocí kterého přehraje Dashovu vizi do počítače. Ale ani to nepomůže. Dash jde proto za bratrem Arturem... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (922)
Presne takto si predstavujem (bohužial) rok 2054, keď poviem svojej rúre, aby pripravila pizzu, a podplatenému doktorovi, aby mi vybavil očnú operáciu pravideľne každý mesiac, podľa toho, aký veľký mám práve malér. Čoraz modernejší a digitalizovanejší svet nás obere aj o tú poslednú slobodnú vôľu: Pomstiť sa. Každopádne ma desí myšlienka, že namiesto toho, aby mi policajti v piatok večer na námestí zobrali občiansky, na mňa pošlú hnusné digitálne trojnožky. Príval týchto myšlienok znamená, že prevedenie filmu do danej doby je podarený, škoda len tej poslednej tretiny z dejovej stránky. Štvrtú hviezdičku pridáva Peter Stormare ako priateľský vymieňač očí s kvalitnou ambulanciou a chladničkou plnú lahôdok :) ()
Na základě krátké povídky P.K. Dicka vzniklo velice pozoruhodné a nezaměnitelé sci-fíčko. Netřeba se snad rozepisovat že podobným filmům je věnována obrovská dávka pečlivosti a tedy vše sedí přesně tak jak má. Když je navíc do hlavní role obsazen Tom Cruise výsledek prostě musí být perfektní. Zcela určitě doporučuji nakoukat k filmu bonusy. Nejlepší scéna: špivouci hledají Johna Andertona a následně kontrolují. ()
Spielberg opět v plné formě. Technická dokonalost (triky, hudba, kamera) nepřekvapí, ale tentokrát se mohl po delší době opřít i o výborný a propracovaný scénář. Je to skvěle komplikovaná sci-fi, při které mají mozkové závity co dělat, párkrát jsem vůbec neodhadl, jak bude film pokračovat. Moc se mi líbili špivouci a oční lékař Peter Stormare. Problém je závěr - ale to je problém většiny Spielbergových filmů (je to podobné jak když v nerežisérské verzi Blade Runnera na konci vysvitne sluníčko). ()
Přemýšlel jsem, jestli dát tři nebo čtyři, ale špatný konec jsem nakonec přestal vnímat. Spielberg se tentokrát opravdu vytáhl. Už jsem ani nevěřil, že by se mi od něj něco opravdu líbilo a ejhle, Minority Report. Pravda, mnoha svým nešvarům se nevyhnul ani při té lepší části tohoto filmu (prvních 100 minut). Mezi jeho nešvary podle mě patří ta neuvěřitelná přetechnizovanost a změna lidstva za ubohých padesát let, to jeho futuristické hračičkovství, který je nakonec naprosto nevyužitý a vlastně pro film i zbytečný. Za padesát let celej Washington nikdo od základu nepřestaví. Náš svět nejspíš bude i nadále, jako ostatně vždycky, spíše smíšeninou mnoha různých stylů, doslova patlaninou tisíců barev a ne velkou jednobarevnou šmouhou unifikovaných obytných jednotek. Největším problémem celýho filmu je opět zbytečný a nevěrohodný happyend a navíc docela snadno předvídatelný. Nebýt jej, dal bych Spielbergovi první plný hodnocení a dokonce bych MR bral jako SF klasiku a to jen pár let po vzniku. Jenže k té klasice chybí opravdu úderný závěr, nějaká vymyšlená pointa, špek, něco, co by tam dal Dick, ale ne Spielberg. Trvalé snímání přes tmavé filtry dodává budoucnosti jistou pošmournost a filmu atmosféru nepříliš světlých zítřků. Ale atmosféru Dicka tu moc nehledejte. Jeho paranodní strach před sledováním, strach, že každý je agent, že agentem může být i sto let mrtvá babička, jeho nedůvěra vůči nikomu kromě sebe sama, to tu prostě není. Ale i tak se tentokrát Spielberg vycajchnoval. Chtělo by to, aby měl taky nějakou paní Hitchcockovou (jako Alfréd), která by mu řekla, že tohle do oběhu pustit nemůže, že Vivien Leigh v té sprchové scéně mrká a to ve chvíli, kdy mrkat prostě už nemůže. Jenže nikoho takovýho asi nemá a tak ten konec kvalit Hitchových konců nedosahuje. Pokud opravdu hutnou dickovku, tak toto ()
další úchvatné scifi od jeho otce Spielberga. Se všemi parametry, které z něho dělají velmi koukatelný film. Skvělá atmosféra navozená namodralými filtry, snad pro ukázku té chladné, přetechnizované a odtažité budoucnosti, která je sice momentálně bez zločinu, ale má to svou cenu. A i problémy a cenu. Úžasný Tom Cruise, z něhož sympatičnost jenom sálá a je to opravdu dobrý výběr pro roli takto zkoušeného muže na útěku. Farrell mu skvěle sekunduje jako agent ministerstva, jehož pravé záměry nejsou tak úplně jasné. A i všichni ostatní herci nezaostávají. Co, dělá film zvláštní, je samozřejmě předloha Philipa K. Dicka, která je sice dost přetvořena a pro hollywoodské poměry vylepšena, ale stále si nechává tu mnohovrstevnatost a hlavně spletitost a inteligenci, takže příběh je opravdu kvalitní a dává plně zabrat hlavám diváků. A někdy stejně nestíhají. Já sem se parkrát už téměř úplně zapletl a nevěděl jsem, co se to sakra děje, nebo co se stane, no naštěstí je na konci vše vysvětleno jak pro blbce, což tak ani nevypadá, protože to do děje skvěle pasuje (pamatujete na Holmese atd...). Spielberg nezapomíná ani na vizuál jako takový a ten je opravdu výborný. jak jsem už psal, přetechnizovanost je sice trochu děsivá, ale takové počítače či nájezdy až do baráku bych chtěl taky.. Na druhou stranu je tam skvělá ukázka naprosté nadvlády systému a ztráta jakékoliv svobody - ať už těmi všudypřítomnými eyeskenery nebo ve scéně prohlídky starého domu (špipavouci jsou ale pěkné potvory, a ta scéna je spolu s hlavní akční scénou a scénou v obchodním domě nejlepší scéna filmu).. Vše je opravdu skvělé, patřičně tajemné, opatřené mnoha útržky obrazů a vlastně i takových flashbacků a nechybí ani zajimavý humor, takže jsem nadmíru spokojen. Tentokrát mi ani moc nevadil, ten Spielbergovsky závěr (narozdíl od strašného závěru ve Válce světů), ale je pravda, že se to tady příliš nehodilo. Pak to dává do tehdy výjimečnému filmu zase takový feeling, že pod slupkou inteligentních smyček s zajimavým poselstvím je jen upgradovaná hollywoodská zábava. Ale to samozřejmě neznamená, že to přestanu mít rád. Jako pořádný scifi thriller to funguje stejně jako Já, robot. PS: soundtrack solidní, ale Williams už měl i mnohem lepší kousky. Neal McDonough je strašný sympaťák, skoro je mi líto, že hraje tak často záporáky ()
Galerie (147)
Zajímavosti (51)
- Ve scéně v obchodním domě je možné slyšet slavnou píseň "Moon River" z filmu Snídaně u Tiffanyho (1961). (Ištván87)
- Nakrúcanie trvalo od 22. marca do 18. júla 2001. (Greenpeacak)
- Steven Spielberg pred natáčaním zorganizoval trojdňovú konferenciu s vyše 20 futurológmi na tému architektúra, technika, doprava a lekárstvo v roku 2054. Animátori a grafici mali potom pomerne reálne zadania na zariadenia, ktoré by v budúcnosti nemuseli byť výmyslom. (Greenpeacak)
Reklama