Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 781)
Tak tohle je genialni Spielbergovo mistrovske dilo, ktere je pravem mezi deseti nej filmama. Behem tech trech hodin filmu, ktery ani na moment nenudi a klidne by moh bejt jeste delsi, Spielberg mistrovsky ukazuje jak hruzy, tak sceny plny nadeje. O tomhle filmu neni moc co psat, jeden z nejlepsich s podobnou tematikou, i kdyz mam mozna krapet radsi Pianistu. Vynikajici rezie, skvela kamera, pekna hudba a uzasny vykony Neesona, Fiennese a Kingsleyho. Nevim, jak moc film odpovida skutecnosti, ale je tak uchvatnej a realistickej, ze me to ani nejak zvlast nezajima. Jediny co bych tomuhle filmu vytknul, je barevnej zaver, s pokladanim kamenu, to bylo trapny. ()
Je to odpad? Alebo mám tomu dať najvyššie hodnotenie? Je to len ďalšia sionistická holokaustistická citová vydieračka či geniálne filmové dielo? Neviem sa rozhodnúť. Hmm! No ale keďže sme na internetovej filmovej databáze, budem to hodnotiť čiste z uhla pohľadu filmového spracovania. A v tom prípade musím uznať, že obrezaný pán režisér Steven Spielberg odviedol vysoko profesionálnu prácu. Natočil precízne filmárske dielo. A preto mu teda dávam päť hviezdičiek. ***** ()
Spilebergova (Žid) verze sio-židovské propagandy, husarský kousek, který sklidil velkou chválu ze strany Židy kontrolovaných médií, a získal mu cenu Oskara za nejlepší režii v rukou Židy ovládaného Hollywoodu. Jojo..pochopitelně, jak jinak že, to jsou fakta. Film podle skutečných událostí, ale jinak přetáhlá,dojemno-přeslazená limonáda, židohollywoodská pohádka, bajka, uměle vytvořená legenda, která neměla se skutečnou historickou realitou vůbec nic společného. Skutečný život narozdíl od Schindlerova seznamu, nebyl tak černobílý a titulní hrdina rozhodně nebyl takový lidumil-spasitel, jak se o něm tradovalo či treduje. Film byl natočený podle Keneallyho (*1935) stejnojmenného bestselleru. Schindler v tomto románu zachraňuje život 1200 Židům. Steven Spielberg si knihu vybírá jako předlohu pro svůj filmový opus(?) činí tak zřejmě s nejlepšími úmysly, dokonce věnuje svůj honorář pamětníkům holocaustu. A jelikož oba umělci (spisovatel i židovský filmař) jsou ve svých oborech machři, uchvacují miliardy lidí. Toto ožehavé téma a jeho zpracování, jako téměř povinná nutnost pro Spilberga něco podobného konečně už také natočit, vždycky už zabere. Bylo to jen z vypočítavosti? V Podstatě každý Žid je vypočítavý. I Spilbergovi to bylo často podsouváno, těžko říct. Rozčarování z filmu však u některých lidí na sebe nedalo dlouho čekat. Všem nezasvěceným, naivkům, hlupákům, stačí si přečíst něco se zápisků Emilie Schindler (1907 ? 2001), Schindlerovi manželky, Davida M. Croweho profesora historie nebo od Jitky Gruntovové (*1945) a především její knihu "Oskar Schindler, legenda a fakta". Obrázek si už jistě udělá každý z nás, tím však nechci tento film (především po historické stránce a co se týče fakt) jen shazovat, po filmařské stránce se jistě jedná o vyjímečné dílo. Půlmiliardový výdělek jistě mluví za vše! Zajímavé komentáře: Gemini, Jack.Pott, flanker.27. ()
Geniální. Výborný Fiennes (proč nedostal Oscara místo Jonese v Uprchlíkovi?!) a Kingsley. Ale hlavně je genialita filmu dána režisérem - mistrovské a náročné komponování některých scén je dechberoucí: likvidace krakowského ghetta (červená holčička), scény z Osvětimi, scény selekcí. Některé scény mám potíže i dnes dokoukat. I ta tak kritizovaná závěrečná scéna se dá přežít i když si ji mohl Steve odpustit. ()
Tenhle rok patřil Spielbergovi. Tým kolem Oskara Schindlera získal sedm Oscarů, Jurský park přidal další tři v technických kategoriích. Věčné dítě konečně začali brát všichni bez výjimky vážně, Spielberg natočil zřejmě nejpřesvědčivější filmové ztvárnění jedné z největších tragédií 20. století. Oběma snímky dokonale potvrdil, že umí být na jedné straně blockbusterový, a pak i velmi vážný. Jeden lámal rekordy, druhý získával ocenění. Moc dobře, že odmítl škrty a cenzurní zásahy, které dramatu německého šmelináře hrozily. Hlavní postava chce profitovat z měnících se politických poměrů. Zprvu respektuje zvrácený řád a je loajální komukoliv, kdo mu zajistí maximální výdělek a zřídí si továrnu na výrobu nádobí. Až nemilosrdný vůdce (šokující balkonová scéna vs. zápas s vlastní slabostí ve vztahu k židovské služebné) nově zřízeného pracovního tábora mu otevře oči. Židy, které využíval jako levnou pracovní sílu, nakonec zachrání před jistou smrtí. To, jak Spielberg pracuje s individuálním utrpením, které přerůstá do kolektivní katastrofy, je bravurní. Mnohokrát šokuje (barva kabátku dívenky, která ji vytrhne z anonymity), že by Spielberg zneužil genocidu pro účely Hollywoodu, si nemyslím. Vypráví s naléhavostí, zaujetím, přesvědčivě a se silnou výrazovou poetikou. Není tady tolik jednotlivých osudů jako spíš celistvý pohled na nemilosrdnou cestu za přežitím. Jeho spolupracovníci jsou dle očekávání bezchybní (Kahn, Kamiński, Williams). Herci jsou rovněž vynikající, a to i ti v těch nejmenších rolích, potěší tlumený Liam Neeson, masový vrah Ralpha Fiennese i Ben Kingsley, důstojně přijímající svůj úděl. Velký film. ()
Galerie (117)
Zajímavosti (144)
- Příjmy z úspěchu filmu vytvořily kapitálový základ pro americkou nadaci Survivors of the Shoah Visual History Foundation, kterou v roce 1994 založil Steven Spielberg. Jejím cílem je zaznamenat svěděctví přeživších a ostatních svědků šoa. Na videonahrávkách nadace shromažďuje nejenom výpovědi Židů, ale také homosexuálů, Svědků Jehovových, Romů, politických vězňů a dalších svědků hrůz druhé světové války. (Zdroj: ČSFD)
- Ve scéně, kdy vlak vjíždí do koncentračního tábora, jsou vidět připravené rampy. V následujícím záběru figurují jen vojáci a Židé s rampami chybí, zatímco v dalším záběru, kdy se otevřou dveře vagonů, jsou rampy zpět. (Hopkins)
- V jednom okamihu vidia ľudia idúci v transportoch do koncentračných táborov pri trati chlapca, ktorý ich varoval výrečným gestom (rukou si akoby podrezal krk). Čo on mohol vedieť o židovskej otázke, asi zostane záhadou, však postava chlapca je autentická a bola použitá na základe výpovede jedného z preživších (Abraháma Bombay), prezentovaná vo francúzskom dokumentárnom filme Shoah z polovice 80. rokov. (Raccoon.city)
Reklama