Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televizní přepis divadelní inscenace hry americké feministické autorky Clare Boothe Luce je sarkastickým vztahovým propletencem, jehož uzlovým bodem je postava Mary Haines (Christa Berndl). Ta se náhodou dozví o nevěře svého muže a prochází ve hře vývojem od šťastné ženy přes zhroucenou bytost až po pomstychtivou potvoru. Její figura je doplněna dalšími ženskými figurkami americké smetánky: nenávistnou psychopatkou Sylvií (Margit Carstensen), věčně těhotnou vulgární Edith (Eva Mattes), pětkrát provdanou hraběnkou (Gisela Uhlen), anebo ziskuchtivou milenkou manžela hlavní postavy (Barbara Sukowa). Fassbinder překračuje pouhou reflexi marnivosti a úpadku vztahů pomocí manýristického záznamu a ruchové složky. Film se tím posouvá směrem k zvláštně vymknutému experimentálnímu tvaru, esteticky plně zasazenému do 70. let 20. století. (garmon)

(více)

Recenze (2)

garmon 

všechny recenze uživatele

Vynikající konverzačka bez jediného muže. Nese se v podobném duchu jako Proč posedl amok pana R., Obchodník se zeleninou, anebo Martha (Margit Carstensen hraje geniálně krávy!); neskutečné je zde zacházení se zvukem (Raabenovy nepřestajné ruchy a klavír jak drcené sklo), ale i s kamerou - stále je něco v cestě (akvárium, kytka, voda tekoucí po "výloze"), záběry jsou snad pětiminutové, kamera švenkuje a zoomuje, jak kdyby to byl tanec. Co se týče záznamu divadla, je to pro mě vedle Brémské svobody kruciální věc - škoda, že v ČT by tohle dnes už neprošlo. Jinak je ta hra slušně napsané divadlo z prostředí té vrstvy, kdy se od ženy očekává, že za bílé SUV a nehty dvakrát týdně obstará fakany a bude reprezentovat - a kolik žen je za to dodneška rádo - hlavně když na ně starej neleze moc často-). A ty, co to Fassbinderovi hrály, si to neskutečně užívají - nutno zmínit totálně ohavnou Evu Mattes i hlavní roli Christy Berndl, jinak ne fassbinderovské herečky, která tu bezpečně předvádí rozpad od zářivé bytosti k hysterické trosce. Vůbec - na to, že Fassbinder byl pověstný tím, že bral první záběry, je to tu skvěle natajmované - asi to baby hrály někde na jevišti dlouho předtím. Kdyby to nebylo tak vykroucené a vymknuté (ženské opravdu předvádějí to nejhorší ze sebe), evokovalo by to snad i Bergmana - ale ten byl přeci jen moc vznešený i v těch spodních patrech zoufalství. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Ženy v New Yorku, televizní inscenace satirické divadelní hry, zvolily spektakulózní formu pohledu na hašteřivě štěbetající módní přehlídku. Rainer Werner Fassbinder dirigoval představení čtyřiceti dvou rolí pro osmnáct hereček ve svém životním poslání sarkastického škádlení maškarního chvění ctihodnosti tradičně vnímaných společenských a partnerských vztahů. Uspokojil tím svou neukojitelnou dychtivost po společenské provokaci. Ženská satirická hříčka vzlyká a vzdychá při rozporu ideálu s realitou, feministická tužba životní nezávislosti se dostává do úporného zápasnického klinče s pohodlím existenční závislosti a dobrovolně přijatého vydržování. Zápasnické vytržení se zmítá ve víru zuřivostí stupňujících se intrik a mstivých odplat, oddělené vášně vytvářejí společnou konzistentní hmotu, valí se zuřivě vpřed a do světa vyřvává své niterné emoce, pochyby a úzkosti. Atrakcí televizní inscenace je způsob vizuálního předávání, extravagantní scénografie podporuje výraz zhýčkanosti, a ve snaze přiblížit se šalbě přetvářky si odpírá přímý pohled na běh času. Hlavní postavou extravagantnější vizualizace škádlivé satiry je Mary Haines (zajímavá Christa Berndl), žena v náhlém zatajení dechu při odhalení rozpadu manželství. Vnitřní svět je zasažen pocitem zrady, a ta si vždy žádá exemplární trest, pokud se najde vhodný prostředek. Významnou postavou je Sylvia Fowler (přesvědčivá Margit Carstensen), zahořklá manipulátorka vztahů a intimních emocí. Hrátky jsou jediným upřímným zdrojem zábavy, byť se občas vymknou přímé kontrole. Důležitou postavou je Crystal Allen (příjemná Barbara Sukowa), mladá žena a nový sexuální objev Maryina manžela. Je cizorodým prvkem v lepší společnosti, přesto sebevědomě spřádá své plány k existenčnímu pohodlí. Z dalších rolí: z lehké manželské krize roztěkaná kamarádka Peggy Day (Anne-Marie Kuster), obvykle znuděná a zdatně plodná kamarádka a lačná roznašečka společensky pikantních informací Edith Potter (Eva Mattes), povzneseně přezíravá spisovatelka Nancy Blake (Angela Schmid, též v roli princezny Tamary), Maryina služka Jane (Heide Grübl, též v roli cvičitelky gymnastiky), věcná Maryina tajemnice Watts (Ehmi Bessel, též v roli Maryiny kuchařky Ingrid), bezelstně klevetivá manikérka Olga (Irm Hermann, též v roli kamarádky Miriam), stálá Maryina správkyně Fordyce (Andrea Grosske, též v roli uklízečky Lucy), ve svém pátém manželství bezstarostně poletující komtesa de Lage alias hraběnka Flora (Gisela Uhlen, též v roli Maryiny matky Morehead), či Maryino dítko Mary (Christina Prior). Televizní inscenace Ženy v New Yorku jsou vizuálně stylizovanou divadelní hrou v energicky proudícím karnevalu choreografie vzájemných vztahů. Svižné, vitální a sarkastické. ()

Reklama

Reklama