Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo je, nebo co symbolizuje postava Otesánka? To je základní otázka po smyslu tohoto filmu. Je Otesánek personifikací přírody, která nemá humanistické zábrany, která je naší láskou, přítelem ale i vrahem? Nebo je Otesánek naše temné nevědomí, které nás ovládá, ale i ničí, a s kterým dokážou komunikovat pouze děti a blázni? Možná obojí dohromady. Režisér Jan Švankmajer o svém filmu říká: Jak víme, lidové pohádky jsou převyprávěné staré mýty. Jaký mýtus je ukryt v pohádce o Otesánkovi? Bezdětní manželé se vzepřou svému osudu a dítě si na přírodě vyvzdorují. Doslova jí vyrvou její tajemství zrození. Za tuto vzpouru proti přírodě pak hořce pykají, ale nejen oni, ale i jejich okolí. Jak vidíme, dostali jsme se do bezprostřední blízkosti jednomu ze základních mýtů této civilizace: mýtu o Adamovi a Evě nebo chcete-li analogickému mýtu o Faustovi. Myslím, že teď po přečtení lidského genomu tyto mýty nabývají na zvláštní aktuálnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (177)

kinej 

všechny recenze uživatele

Film by býval lepší, kdyby si Švankmajer odpustil pár minut. Vzhledem k banálnímu příběhu je totiž 120 minut dlouhá doba. Než se začne rozvíjet příběh uplyne alespoň půl hodiny. Nemám rád Tele Tele a tím pádem ani nemusím Žilkovou, ale tady sehrála svou roli matky poblázněné mateřským pudem neočekávaně dobře. Především ona a také výtvarná fantazie Švankmajera, jsou největším kladem filmu. ()

Mikah 

všechny recenze uživatele

Úžasný a nezapomenutelný zážitek. Celovečerních filmů od Jana Švankmajera jsem bohužel zatím neviděla mnoho, pouze Šílené a právě Otesánka a oba mě dostaly, i když každý něčím jiným. Otesánek je originální a u jiných režisérů (nejen) z našich končin nevídaný kousek, na který jsem po celou dobu trvání se zaujetím zírala a neskutečně se bavila. Film není pro každého, ale příznivkyně a příznivce pana Švankmajera a jiné lidi, kteří se nedrží zajetých kolejí a rádi přijmou něco netradičního a nerealistického, zcela jistě potěší. ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

švankmajerova poetika, zmysel pre "humor" a spôsob výberu tém i prístupu k nim mi je veľmi, naozaj veľmi blízky, je mi blízka jeho obsesia (či posesia či čo to vlastne je . . .) jedlom ako univerzálnym symbolom niečoho väčšieho a aktuálneho (a ničoho menšieho) a to konzumu . . . Otesánek je každopádne zvláštny film, je to niečo medzi psychologickou rozprávkou a rodinným hororom, je to každopádne veľmi ojedinelý pohľad na ľudskú prirodzenosť . . . inak - švankmajer je taký český gilliam, akurát je podľa mňa trochu viac filozof a trochu viac zvrhlý, čo v podstate so sebou nejako súvisí (kdežto gilliam je viac snílek a rozprávkár) ()

Tochal 

všechny recenze uživatele

Komediální horor o přesrostlém kusu dřeva, jež konzumuje lidi na počkání, klasická pohádka jako moderní podobenství. Nějak moc nevím, co bych měl napsat. Je jasné, že v rámci Švankamjerovy tvorby se jedná o atypický film, a to umenšením prostoru animace ve prospěch živých herců; přesto je hlavní hvězdou (ne)otesaný Otík. Filmu by asi prospěla o něco kratší stopáž, nebo rozvinutí vedlejších dějových linií - na stodvacetiminutový film se toho zas tak moc nestane a ani opulentní obrazové hody, které by takový prostor vyžadovaly, se tentokráte nekonají. Zajímavé je vypuštění pohádkového konce - je nám tím snad naznačeno, že na pohádkové konce není ve světě místo, a tak raději nevědět, než trpět? Tři hvězdy jsou málo, čtyři až příliš. V tomto případě se přikláním nahoru. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejsrozumitělnější a divácky nejpřístupnější (tydy je to diskutabilní) film Jana Švankmajera. Kde ubral na absurditě (i když té je tu stále dost), tam přidal prostoru hercům, kteří se svých rolí zhostilí skvěle, a to včetně Kristíny Adamcové, jejíž postava mě v první polovině několikrát přinutila k záchvatu smíchu. Ale ten se dostavil i při několika dalších absurdních a dost černěhumorných scénách... a takové já mám moc rád. Je sice pravda, že filmu by prospělo nějaké to zkrácení, aby byl trochu intenzivnější, ale i tak poskytuje dostatek zábavy a i zamyšlení. Mimochodem pan Žlábek je král:-p ()

Galerie (12)

Zajímavosti (8)

  • Samorost, který posloužil k tvorbě Otesánka, vybírali Švankmajeřovi obdivovatelé z celého světa. Vybralo se nakonec deset kusů o různých velikostech. (-bad-mad-wolf-)
  • Během závěrečných titulků hraje předehra opery „Čarostřelec“, kterou složil Carl Maria von Weber v letech 1817 až 1820. Její premiéry proběhly v Berlíně a později v Praze (obě roku 1821). (noelcoward73)

Reklama

Reklama