Režie:
Danny BoyleScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
John MurphyHrají:
Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston, Alex Palmer, Christopher Dunne, Luke Mably, Ricci Harnett, Noah Huntley (více)Obsahy(1)
Skupinka aktivistů, která bojuje za práva zvířat, vtrhne do laboratoře, kde vědci zkoumají opice infikované vzteklinou. Ochránci pustí opice z klecí ven, ty je okamžitě pokoušou a nakazí.
Pracovník kurýrní služby Jim (Cillian Murphy) se probudí v nemocnici z kómatu a zjistí, že budova zeje prázdnotou. Zděšený a osamělý mladý muž nemocnici opustí, aby objevil celou hrůzu. Londýn se naprosto vylidnil. Někde jsou vidět umírající. Pak potká Selenu (Naomie Harris) a Marka (Noah Huntley). Virus zlikvidoval téměř celé město. Selena pozná, že i Mark je infikován smrtelným virem, proti kterému není obrany, a v pudu sebezáchovy ho zabije. K malé výpravě se přidává Frank se svou dcerou Hannah. Zásoby pitné vody docházejí. Skupinka hledá východisko. Po vyslechnutí zpráv o počasí získají informaci o vojenské jednotce kdesi mimo město. To by mohla být záchrana. Ale deprimovaní trosečníci netuší, kde na ně číhá ještě větší hrozba.
Režisér Danny Boyle (např. Trainspotting, Pláž) předává prostřednictvím filmu divákům brutální vizi apokalypticky opuštěného Londýna a lidí, kteří se stávají tváří v tvář smrtelnému viru cyniky a ztrácejí emoce. Je to zároveň drsné poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (850)
Nad akcí a potoky krve, které by se apriorně v tomto specifickém sci-fi subžánru daly očekávat, převládá naštěstí Boylův zájem o jednání člověka v mezních situacích (ten je v podstatě leitmotivem všech jeho filmů) a jeho skvělá (až živočišná) filmařina. Danny Boyle disponuje úžasným filmovým cítěním, dovede namíchat ten správný mix videoklipu (akční scény s nakaženými), meditujících pasáží (apokalyptické vize liduprázdného Londýna) i nosných scén posunujících příběh a až na občasné zaskřípění scenáristické (likvidace vojenské posádky...) jeho film správně plyne... Není to sice umělecký předěl redefinující svůj subžánr, ale jsou to skoro 2 hodiny čiré zábavy...a to také není málo... Podobné filmy: 28 týdnů poté, Já, legenda, Soudný den ()
2008: Jeden z mála "novodobých" hororů, jež se mi líbí, a který mi paradoxně nepřijde jako horor. Ve 28 dnech vidím schématicky zobrazenou lidskou společnost se všemi jejími nedostatky. Cillian a Brendan svým civilním herectvím odpalují Dannyho hozený míček a to společně s fantastickým soundtrackem vytváří opravdu jedinečný filmový zážitek, který si ráda dopřávám znovu a znovu. Aneb film o tom, jak se lidé chovají, když všechno dosud samozřejmé přestává existovat. ♥♥♥ - Dodatek 2014: Ani s plynoucím časem se můj názor na film nemění, jenom si to sama pro sebe umím lépe představovat. Je to velmi krásná cesta hrdiny s působivými neoprimordiálními milníky - za vymyšlení tohoto slova jsem na sebe velmi pyšná. Vystihuje to můj názor, že film odpovídá současné moderní kultuře, ale zároveň se vyjadřuje k vnitřním základním stavebním kamenům lidskosti. Jeho promyšlenost a struktura film posouvá úplně někam jinam, než by člověk čekal od obvyklého survival/nákaza hororu. Ještě víc to vynikne při srovnání s "pokračováním" 28 týdnů poté, které představuje právě jenom žánrový produkt bez přidané hodnoty, kterou nalézám zde. Také se jedná o jeden z posledních filmů, kde jsem ochotna přiznat, že má Danny Boyle mozek v hlavě, a nejen to, dokonce vysoce funkční. Tady s poměrně nízkými náklady dosáhl něčeho, čemu se Marc Forster o jedenáct let později s mnohem vyšším rozpočtem, proslulou literární předlohou a Bradusem v roli herce i producenta ve Světové válce Z ani nepřiblížil. Například tu není ani jedno dítě s astmatem, zato je tu tak mocná anagnorize při pohledu na letadlo letící nahoře za větvemi stromů, že prostě nemůžu zůstat emocionálně neroztrhána. ()
Scénáristická zhovadilost, která nemá v mnoha ohledech hlavu ani patu, postavy se chovají naprosto iracionálně, dějová linka se mění podle potřeb a ani ten konec za moc nestojí. Obzvlášť posledních 30 minut je úlet mimo naši soustavu, kdy jsem si říkal, jak mohl někdo provést, s tak nadějnou zápletkou, takový humus. Jenomže Boyle umí točit velice působivě, intenzivně a Cillian Murphy je jako vždy nezapomenutelný. Tak co s tím. 50% ()
Zdlouhavá vykrádačka jak Romera, tak začínajícího Cronenberga, která má akorát zajímavé výtvarné zpracování. Film opravdu přímo vykrádá co se dá, konkrétní nápady z filmů již od dob "Shivers" a "Night of the Living Dead". Navíc příliš zdlouhavé, nevýrazné. Netvrdím, že je to špatný film (viz moje hodnocení), ale podle mne se o nic převratného ani příliš zábavného nejedná. Boyle měl přijít s něčím novým, nejen s novým a nezvyklým zpracováním obrazu a střihu... ()
Předně jsem se divil, že by se Boyle pouštěl do něčeho takového, jako je "zombie" (respektive zde "nakažení") horor. Ale jako takový jsem ho ze začátku chápal a proto se podivoval nad nevhodně zakomponovanými scénami, pro tenhle žánr se nehodící. I nezvyklý hudební doprovod dával tušit, že tady něco nehraje. A od druhé půle jsem měl jasno. Boyle se na pozadí boje o přežití snaží zobrazit chování lidí v mezní situaci, kdy mají na výběr, jestli si v sobě zachovají kouska lidskosti, anebo v nich převáží pudová touha za každou cenu přežít, i za cenu ublížení jiným. A Boyle opravdu lidem nevystavil to nejlepší vysvědčení. Jeden z vojáků ve filmu říká "Lidé se zabíjeli předtím a budou se zabíjet i potom." V tomhle se věru od těch "nakažených" moc neliší. Samotní "nakažení" pak hodně připomínají agresivní běhavé zombíky ze Snyderova remaku a občas dokážou přivodit pár ´infarktových situací´. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (57)
- Jima (Cillian Murphy) měl původně hrát Ewan McGregor, s nímž Danny Boyle spolupracoval už na Trainspottingu (1996), Mělkém hrobu (1994) a Extra životě (1997). Když to nevyšlo, nabídl roli Ryanu Goslingovi, který však musel odmítnout kvůli nabitému rozvrhu. (HellFire)
- Scenárista Alex Garland a režisér Danny Boyle se hodně zabývali sociálními nepokoji. Ve filmu se proto odrážejí např. i události z Rwandy a Sierry Leone (mrtvá těla v kostelech), aktuální záběry z těchto konfliktů nicméně chybí. (HellFire)
- Film utržil 45,1 milionu dolarů v Severní Americe a (v přepočtu) 11,7 mil. ve své domovině (Velká Británie). Celosvětový součet pak činil 82,7 milionu. (NIRO)
Reklama