Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film je inspirovaný italskou kronikou. Vypráví příběh „profesora“ – podvodníka, který z vězení řídí své nelegální aktivity. Za pomoci své věrné sestry prchá z vězení, aby se krok po kroku stal šéfem všech místních podvodníků. Nechává za sebou velkou krvavou stopu, Italské orgány jsou proti němu bezmocné. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Monumentální a bohužel trochu rozvleklý epos o vzestupu a pádu Raffaela Cutola, jednoho z nejmocnějších šéfů kterého kdy Camorra měla. Giuseppe Tornatore nebyl žádný troškař a film pojal ve velkém stylu. Množství postav, spoustu syrové akce, velkorysá výprava a bohatý děj. Bylo to potřeba, snímek mapuje přes dvacet let Profesorova života, od samých počátků jeho vzestupu až do hořkého konce. Režisér vede svůj příběh nekompromisně, bez chvilky oddechu či poetiky. Zobrazování násilí se nevyhýbá a z mnoha scén doslova mrazí. To je působivější tím více, že předestřené události se odehrály pouze o pár let dříve než film přišel do kin a Italská veřejnost je ještě musela mít v živé paměti. Ze srovnání s Coppolovým Kmotrem Il Camorrista vyjde jako poražený, ale i tak jde o absolutní špičku v žánru mafiánských filmů. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ben Gazzara je v úlohe "Profesora" tak extrémne nesympatický, až je jediným dôvodom, prečo mi trochu vadila extrémna dĺžka filmu. Porovnajte napríklad s Pacinom v Scarface, v ktorom videl Tornatore určite svoj vzor. A nielen citáciou s Profesorom vo vani, komunikujúcim podráždene so svojim okolím. Profesor je film, ktorý sa viac sústredí na mafiu ako celok oproti americkým gangsterským filmom, ktoré berú viac do úvahy rodinné vzťahy a hlavne milenky a manželky hlavných "hrdinov". Od začiatku je jasné, kam film speje ale ťažko nazývať tento prístup ako gangsterské klišé, pretože iný koniec ako "koniec" by bol podrazom na diváka, ktorému z podstaty veci by mala byť hlavná postava nesympatická až odporná. Možno si v rámci nejakého (veľmi dlhého) tématického večera pustíte po sebe napríklad Scarface, Ill camorristu a Krstného otca a môžete tak aspoň veselo porovnávať a zároveň sa baviť kvalitnou kinematografiou. ()

Reklama

Aky 

všechny recenze uživatele

Filmy z mafiánského prostředí budou mít asi už navždy handicap srovnávávání s Kmotrem. Při vzpomínce na něj nelze dát víc *, i čtyři je možná trošku moc. Nicméně je to pěkné, byť trošku dlouhé drama se zajímavými herci a ne vždy předvídatelným příběhem, které mohlo být možná o poznání lepší, kdyby se více zabralo do hloubky deformované povahy hlavního hrdiny. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Reforma Camorry a její cesta zpět na výsluní skrze jeden z nejlepších mafiánských filmů všech dob. To platí o první sevřené polovině, která stojí na vztazích a odehrává se v prostoru věznice a jednoho města a je především o Profesorovi (fenomenální Ben Gazzara, který tuto roli pojal vlastně stejně jako o třiadvacet let později Toni Servillo roli Andreottiho). Méně pak již o té druhé, která je již o organizaci jako takové a Camorra začne pronikat do globálního obchodu s drogami, začne se zaplétat do vysoké politiky, ovlivňovat státní stavitelské monstr zakázky... Četli-li jste Savianovu Gomoru, tak máte velmi dobrou i přesnou představu, o čem druhá polovina snímku vlastně je. Problém je, že díky tomu je rázem záběr tak široký a ambiciózní, že postavy ustupují do pozadí, začne to být velmi zkratkovité a dochází k mírnému poklesu divákova bezmezného nadšení. To je problém celovečerního sestřihu, věřím že původní televizní pětihodinová verze tímto netrpí, protože ty jednotlivé segmenty dokonalé jsou; jen nedrží moc pohromadě. Každopádně byť "pouhý" debut, tak hned první z mnoha Tornatoreho nadčasových majstrštyků. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Při dotazu na nejlepší filmy s mafiánskou tématikou si nejspíš tento titul nevybavíte a jméno režiséra jakbysmet. Ostatně spojovat Tornatora s krvavým příběhem o vzestupu outsidera do jedné z nejčelnějších pozic italského organizovaného zločinu může být na první pohled opravdu překvapivé. Bývá totiž obvykle spojován s výrazně komornějšími projekty. Přesto to zvláštním způsobem funguje, navzdory některým teatrálním scénám a nešťastnému castingu. Obsazení poměrně známého amerického herce mělo určitě význam pro producenta, který doufal v příznivé přijetí snímku v zámoří, a mělo konec konců i logiku ve vztahu k námětu. Ben Gazzara se nikdy netajil svým původem a pozitivním vztahem k Sicílii a účast na projektu nepochybně bral jako poctu a životní příležitost. Potíž je v tom, že na tak exponovanou roli potřebujete skutečného hereckého chameleona, kdežto Gazzarův herecký rejstřík byl bohužel omezený. Herecky tento složitý part zkrátka nezvládl. Laura del Sol představující profesorovu sestru byla obsazena kvůli svému typu - na křehce a nevinně vyhlížející dívce se dá dobře demonstrovat, jak prostředí mění její chování a posun hodnot. Mezi věkem Laury del Sol a Bena Gazzary je ale šokujících 31 let - stěží jim uvěříte sourozenecký vztah. Na druhou stranu síla příběhu o vzestupu a pádu mafiánského bosse funguje, intenzivní scény, konfrontace uvnitř vězení a soupeření mezi gangy mají nezanedbatelnou sílu a Tornatore už ve svém raném období předvádí, proč bude o pár let později považován za jednoho z největších italských režisérů. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Původní televizní verze měla pět hodin! (Kulmon)

Reklama

Reklama