Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film je inspirovaný italskou kronikou. Vypráví příběh „profesora“ – podvodníka, který z vězení řídí své nelegální aktivity. Za pomoci své věrné sestry prchá z vězení, aby se krok po kroku stal šéfem všech místních podvodníků. Nechává za sebou velkou krvavou stopu, Italské orgány jsou proti němu bezmocné. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Monumentální a bohužel trochu rozvleklý epos o vzestupu a pádu Raffaela Cutola, jednoho z nejmocnějších šéfů kterého kdy Camorra měla. Giuseppe Tornatore nebyl žádný troškař a film pojal ve velkém stylu. Množství postav, spoustu syrové akce, velkorysá výprava a bohatý děj. Bylo to potřeba, snímek mapuje přes dvacet let Profesorova života, od samých počátků jeho vzestupu až do hořkého konce. Režisér vede svůj příběh nekompromisně, bez chvilky oddechu či poetiky. Zobrazování násilí se nevyhýbá a z mnoha scén doslova mrazí. To je působivější tím více, že předestřené události se odehrály pouze o pár let dříve než film přišel do kin a Italská veřejnost je ještě musela mít v živé paměti. Ze srovnání s Coppolovým Kmotrem Il Camorrista vyjde jako poražený, ale i tak jde o absolutní špičku v žánru mafiánských filmů. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s nascendim, že hlavný predstaviteľ je herecky dosť kamenný. Nie veľmi súhlasím s ostatnými, ktorí tvrdia, že prvá polovica je super a druhá je nudná. G. Tornatore je skúsený režisér a ponúka komplexný pohľad na vznik, vzostup i pád mafiánskej skupiny a jej vodcu. Prvá polovica je prevažne z väzenského prostredia, druhá poukazuje na prepojenosť mafie s politikmi, súdnictvom a čiastočne i políciou. Vrážd, spiknutí i zrady si tu užijeme dosť a v rámci žánru mafiánsky film ide o veľmi vydarený film. Samozrejme boli tu aj lepšie kúsky, ale myslím, že práve to prepojenie s významnými činiteľmi štátu je to, čo v iných filmoch tohto zamerania chýba, alebo sa tomu nevenuje veľká pozornosť. Tá pavučina prepojení a známostí, to je práve tá mafia. A prvé logo v úvode filmu to iba dokazuje! "Silvio Berlusconi presenta"...80%. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný a velkolepý mafiánský příběh z italské Neapole, kde nechybí napětí. Vzestup a rozmach člověka, odsouzeného na dlouhých třicet let do vězení za vraždu muže, který urazil jeho sestru. Vesuviánský profesor (dobrý Ben Gazzara) má dlouhý čas přemýšlet, jak zlepšit své životní postavení. Má odvahu se postavit starým zavedeným pořádkům a dané hierarchii. Má řečnické nadání, které mu pomáhá získávat na svou stranu stejné zatracence, jako je on sám. Navíc má i sociální cítění a dokáže potřebně pomoci lidem daleko účinněji, než stát, či kdokoliv jiný z původního mafiánského prostředí. Jím vedená reformovaná camorra získává postupem času významnějšího postavení, až zcela ovládne místní prostředí organizovaného zločinu a nelegálního podnikání. Jeho drzost, přemýšlivost a odvaha ho dostávají nejen na svobodu, ale vynáší ho na až na samotné výsluní, kdy se stává seriózním partnerem oficiálních představitelů moci. Ovšem jeho neukojitelná touha po dalších a dalších vrcholech ho sráží znova na zem, do vězení, do izolace, ke ztrátě všech spojenců, ke ztrátě zdravého rozumu. Z dalších rolí: profesorova sestra Rosaria (Laura del Sol), z níž okolnosti udělaly silnou a rozhodnou ženu, která měla rozhodující vliv ve zločinecké organizaci, policejní komisař Iervolino (Leo Gullotta), neúnavně se snažící dopadnout svého osudového muže, starosta Salvatore (Marzio Honorato), úzce spolupracující s reformovanou camorrou, protože byl i jejím členem, profesorův blízký přítel Ciro Perrella (Luciano Bartoli), kterého zločinecká organizace vynesla hodně vysoko, oddaný a všehoschopný Alfredo Canale (Nicola Di Pinto), jehož oddanost ho nakonec stála život, a jeho manželka Anna (Anita Zagaria), volající zoufale po pomstě po smrti svého chotě. Pozoruhodné a kvalitní dílo o vzestupu nebojácného muže ve sféře organizovaného zločinu, který ho dovádí až na samotný vrchol života a prestiže. Prostředí, kde se vše řeší násilnou cestou a kde poslušnost je nedílnou součástí života. Kde pomsta je životní cestou. Navíc se sociální tématikou, kde se zaobírá samou podstatou vzniku a fungování těchto mocných zločineckých uskupení. Zvolená cesta určuje život nejen nám, ale i ostatním. Navíc v daném prostředí je to přirozená cesta, která přeje nebojácným a připraveným. Obzvláště v případě, kdy nemáte už co ztratit, neboť o svobodu už jste dávno přišli. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ben Gazzara je v úlohe "Profesora" tak extrémne nesympatický, až je jediným dôvodom, prečo mi trochu vadila extrémna dĺžka filmu. Porovnajte napríklad s Pacinom v Scarface, v ktorom videl Tornatore určite svoj vzor. A nielen citáciou s Profesorom vo vani, komunikujúcim podráždene so svojim okolím. Profesor je film, ktorý sa viac sústredí na mafiu ako celok oproti americkým gangsterským filmom, ktoré berú viac do úvahy rodinné vzťahy a hlavne milenky a manželky hlavných "hrdinov". Od začiatku je jasné, kam film speje ale ťažko nazývať tento prístup ako gangsterské klišé, pretože iný koniec ako "koniec" by bol podrazom na diváka, ktorému z podstaty veci by mala byť hlavná postava nesympatická až odporná. Možno si v rámci nejakého (veľmi dlhého) tématického večera pustíte po sebe napríklad Scarface, Ill camorristu a Krstného otca a môžete tak aspoň veselo porovnávať a zároveň sa baviť kvalitnou kinematografiou. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Reforma Camorry a její cesta zpět na výsluní skrze jeden z nejlepších mafiánských filmů všech dob. To platí o první sevřené polovině, která stojí na vztazích a odehrává se v prostoru věznice a jednoho města a je především o Profesorovi (fenomenální Ben Gazzara, který tuto roli pojal vlastně stejně jako o třiadvacet let později Toni Servillo roli Andreottiho). Méně pak již o té druhé, která je již o organizaci jako takové a Camorra začne pronikat do globálního obchodu s drogami, začne se zaplétat do vysoké politiky, ovlivňovat státní stavitelské monstr zakázky... Četli-li jste Savianovu Gomoru, tak máte velmi dobrou i přesnou představu, o čem druhá polovina snímku vlastně je. Problém je, že díky tomu je rázem záběr tak široký a ambiciózní, že postavy ustupují do pozadí, začne to být velmi zkratkovité a dochází k mírnému poklesu divákova bezmezného nadšení. To je problém celovečerního sestřihu, věřím že původní televizní pětihodinová verze tímto netrpí, protože ty jednotlivé segmenty dokonalé jsou; jen nedrží moc pohromadě. Každopádně byť "pouhý" debut, tak hned první z mnoha Tornatoreho nadčasových majstrštyků. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Původní televizní verze měla pět hodin! (Kulmon)

Reklama

Reklama