Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)VOD (5)
Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (1 298)
Ewan McGregor - (Renton) +++ Robert Carlyle - (Begbie) +++ Ewen Bremner - (Spud) +++ Jonny Lee Miller - (Sick Boy) +++ Kevin McKidd - (Tommy) +++ Kelly MacDonald - (Diane) +++ Peter Mullan - (Swanney) +++ James Cosmo - (Renton) +++ Eileen Nicholas - (Rentonová) +++ Hudba: Underworld, Blur, New Order, Iggy Pop, Lou Reed a další +++ Producent: Andrew Macdonald +++ ()
Před Trainspottingem měl Danny Boyle za sebou pár tuctových televizních projektů a svou celovečerní filmovou prvotinu Mělký hrob, kterou sice považuju za celkem zábavnou černohumornou hříčku, ale rozhodně ne za nějaký zásadní nebo dokonce výjimečný film. Trainspotting jsem viděl v kině při jeho premiéře a bylo to jako by si začátečník dal pořádnou heroinovou šlehu. Boyle mě dokonale dostal, jen jsem tiše zíral, jak někdo může natočit tak zábavný provokativní film, aniž by přitom ztrácel hloubu pohledu a kritický pohled na feťáckou komunitu. Boyle zvolil v zásadě styl punkového ironického šklebu, kde si dělá nepokrytě srandu z tehdejší yuppiesácké atmosféry thatcherovské Británie a britské střední třídy. Místo kariéry, rodiny a luxusního hnízdečka si Renton volí drogový trip, bezstarostné poflakování a život na cizí účet. Boyle už tehdy ukázal, proč je jedním z nejzajímavějších britských režisérů a ukázal širokou paletu záběrů plných zajímavých poloh kamery, střídání rychlosti záběrů a spoustu efektů převzatých ze světa videoklipů a reklam. Soundtrack založený na punku a tehdy nesmírně populární produkci skupin Blur a Pulp mě oslovil, protože jsem na téhle muzice dost ulítával a dodneška na YouTube rád zkouknu jejich videoklipy. Boyle natočil nekorektní film plný jízlivých sarkasmů, ironie a zesměšňování měšťáckého životního stylu, zároveň ale ukazuje i tu odvrácenou tvář závislosti a bloudění v kruhu u lidí, kteří tak nějak neumí žít a nemají žádný smysluplný cíl. Trainspotting se může opřít o výbornou předlohu hodně poučeného znalce britské drogové scény Irvina Welshe a zároveň o skvělé herecké obsazení. Stál na začátku kariéry hned tří jmen, které se později zapsaly do povědomí filmových fanoušků. Vedle Ewana McGregora, který se stal hvězdou první velikosti, otevřel Trainspotting brány velké kinematografie i Robertu Carlylemu a sympatické Kelly Macdonald. Z filmu jsem byl uchvácený nejen já, ale i britská filmová kritika, která Trainspotting označila za nejlepší snímek desetiletí. Každopádně tenhle film stál na začátku úspěšného hnutí New British Cinema, které kombinuje snahu ukázat palčivé sociální problémy a zároveň diváky bavit. Je pro ně typická komediální poloha, nekonvenčnost, nadsázka a odmítání přímočarého mentorování. Divák by si měl cestu k problému a východiska najít sám, nevodí se zkrátka za ručičku. Celkový dojem: 95 %. ()
"Naší jedinou odpovědí bylo jít dál a srát na všechno." A mojí odpovědí je, že bych nikoho z této feťácké bandy nikdy ve svém životě nechtěl potkat. Snad Spuda, kdyby nás oddělovaly mříže. Takže trávit čas mezi těmito idioty mi připadalo zbytečné, ale několik vydařených fórků se tam našlo a soundtrack taky duněl ve svižném rytmu. Nicméně celoživotní absence heroinu v mé krvi patrně bude důvodem, proč mi naprosto uniká kultovnost tohoto snímku. ()
Perfektní emocionální i myšlenkové působení v drogové tématice zachovávající si neskutečnou svižnost, spád a všechny možné atributy stylového nářezu, jemuž není rovno. Postavy prochází velkým vývojem (+ úžasní McGregor s Carlylem), humor střídá akci, ta se mísí s čistým potěšením vyobrazení mladického života a do něj občas udeří nějaká ta opravdu silná scéna způsobující efekt otevřené huby, či naopak lítostného a moudře přitakávajícího kývnutí hlavou... Danny Boyle má navíc v arzenálu své bravurní režie spoustu vynikajících vizuálních vychytávek a nejen výbornou hudbu samu o sobě, ale hlavně její geniální využití k vymačkání maximální úrovně právě chtěného diváckého pocitu u klíčových scén. 10/10 ()
Pecka po celu dobu 96 minut.Neda nam vydychnut a v kuse srsi neosuchanym humorom a vybornymi hereckymi vykonmi hlavnych predstavitelov.Exceluje najma Ewan McGregor a Robert Carlyle.Soundtrack k filmu je kapitola sama o sebe.Urcite nebude nudit ani pri desatnasobnom pozerani ;-)...drogy su holt zaujimava tema... ()
Galerie (161)
Zajímavosti (70)
- Scéna z konce filmu, kdy Spud (Ewen Bremner) bere peníze ze skříňky, je téměř totožná se scénou z filmu Tenkrát v Americe (1984). (Kulmon)
- Pred nakrúcaním filmu oslovil Danny Boyle Noela Gallaghera, aby zložil pieseň k soundtracku filmu. Noel Gallagher to odmietol, pretože si doslova myslel, že film bude o ľuďoch, ktorí sledujú vlaky. (MarekTA)
- Během Rentonových (Ewan McGregor) představ, kterak plave ve vodě a posléze vylézá ze záchodu (kde lovil spadlé tabletky), hraje úryvek z opery Georgese Bizeta "Carmen“. (Idée_fixe)
Reklama