Reklama

Reklama

Strach před strachem

(TV film)

Obsahy(1)

Manželství Margot (Margit Carstensenová) a Kurta (Ulrich Faulhaber) probíhá tiše a spořádaně bez velkých událostí - a tím pádem bez velkých emocí. Žijí v domě Margotiny matky ještě se sestrou a jejím mužem. Dochází k určitým třenicím, ale nejsou to žádná dramata. Vše funguje, ale nic se neděje. Margot je upnutá na dceru Bibi, a když čeká druhé dítě, začne propadat nevysvětlitelnému strachu. Lékaři nemohou odhalit příčinu, protože nejde o nemoc. Všichni kolem jsou bezradní a Margot nezbývá, než se naučit žít se strachem a smířit se s tím, že obsahem života je prázdnota. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (7)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Strach před strachem, televizní zpracování předlohy německé spisovatelky Asty Scheib, je působivým vykreslením otroctví lidského ducha. Strach před strachem je vrcholným stavem nejniternější úzkostí člověka po ztrátě posledních zbytků iluzí o životě. Rainer Werner Fassbinder si naučeným pohybem esteticky kompoziční skladbou výjevů a obrazů podmanil prostor a se staccatovým frázováním vstoupit do centra niterné rozechvělosti a rozpolcenosti v tlaku bolesti rozvratného procesu prohlédnutí, takto obratně stylizovaná kritika pokrytecké masky společenské ctihodnosti maloměšťácké morálky se dotýká nejintimnější podstaty člověka. Samozřejmě, jde o patriarchální konstrukci rodiny, ale současný vehementně prosazovaný individualismus má zase své vlastní extrémní dopady. Strach před strachem je katastrofální kolizí představ a skutečnosti, lidský duch tápe a hledá uspokojivé řešení z nedobrovolného uvěznění svobodné vůle. Hrdinkou sugestivního náhledu do rozervanosti lidského nitra je Margot (vynikající Margit Carstensen). Nevšímavý manžel, vyčítavě náročná tchyně a zlostně zahořklá švagrová jsou každodenním prostředím. Lehce sarkastické procházení únikových cest, od vaření, přes sportovní aktivity a tělesné smyslné dobrodružství až po rezignující stálý přísun tlumících a omamujících prostředků. Svobodná vůle v přísném maloměšťáckém morálním kodexu přestává existovat, potřeby jsou nahrazeny vírou v doživotní povinností, bez možnosti vyjádřit se. Hlavní mužskou postavou je Kurt (zajímavý Ulrich Faulhaber), Margotin manžel. Manželčiny potřeby jsou v tradičně patriarchálním pojetí omezeny na opravdu nezbytné minimum, a osamělost lidské duše pak postrádá teplou náruč. Výraznou postavou je tu Kurtova matka (velmi zajímavá Brigitte Mira), pohlížející na snachu kriticky přísným okem, pochopení pro nenaplněnost duše není přípustné, život má být ubíjející povinností. Výraznější postavou je Lore (dychtivá Irm Hermann), Kurtova sestra se zlobnou nenávistí k světu a náhle labilní švagrová je snadným cílem vlastních frustrací. K výraznějším postavám patří také Dr. Merck (příjemný Adrian Hoven), místní lékárník s tělesným pochopením té rozervané ženské duše. Z dalších rolí: manžel Lory s větší dávkou pochopení Karli (Armin Meier), neměnným výrazem melancholické pochmurnosti vždy děsící soused Bauer (Kurt Raab), apatická pacientka sanatoria Edda (Ingrid Caven), lékařka duševního sanatoria Dr. von Unruh (Helga Märthesheimer), schizofrenii určující Dr. Rozenbaum (Hark Bohm), rodinný lékař od naproti Dr. Auer (Herbert Steinmetz), či Margotina malá zvídavá dcerka Bibi (Constanze Haas). Strach před strachem se vyvaroval zuřivé touhy fyzické kontroverze a provokuje především svým úporným zaměřením se na intimní podstatu člověka. Zájem základní ochrany svobodné vůle je veden esteticky stylizovaným a niterně zvýrazňujícím filmovým protestem. Působivý to filmový zážitek! ()

Reklama

bassator 

všechny recenze uživatele

36. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ 2010 - INVENTURA - Neznámý Rainer Werner Fassbinder (Angst von der Angst / ANGST VON DER ANGST / Strach před strachem) - 26. 7. 2010 - kino Klub kultury - Uherské Hradiště - 30% ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Řemeslně dokonalý, jen o něco chladnější Fassbinder. Herectví není tak vyšponované jak je u něj zvykem, výprava je televizně uměřená, německý kýč z ní netryská a nekřičí o pomoc tak okatě; hudba působí dokonce trochu jak od Luboše Fišera; materiál hýří krásnými barvami - trochu to stylem připomíná i třeba Herzovu Morgianu, jen bez secese anebo Altmanovy Images. Carstensen je tu odbarvená na hodně světlý odstín a evokovala mi Ingrid Thulin, snad i Bibi Andersson anebo dokonce Faye Dunaway - vylézalo to, co v jiných jejích filmech bylo skryto pod líčením a přeháněním - že není jen hysterka a oběť až k smíchu, ale taky opravdu dobrá, citlivá herečka. Zdálo se mi to celé jako ideální spona režisérových období - prostředí bytu trochu jak z Obchodníka se zeleninou, kamera jak z Čínské rulety, snímání Kurta Raaba a jemně vychýlených Carstersenové stavů jak ze Zoufalství a celek taky trochu jak z Touhy Veroniky Voss - a to už byl docela jiný Fassbinder. Tam mi už přišlo, že ten zde na začátku zmíněný chlad převážil nad potřebu snímat - že ho to už tolik nebavilo. Stylová studie. Tady je příjemně rychlý a povzbudivý závěr - podle mě by to F. napsal jinak, tady je znát, že to je cizí scénář. Ostatně - Schroeterův Den idiotů je jak kdyby dořečení k tomuto - tam je to dovedeno do důsledku a to i esteticky, i hudbou, i logikou situace, bez rychlého závěru. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Kapitalismus... vytváří neustále se proměňující toky věcí a lidí, svou povahou typické pro schizofreniky, pro něž je pohyb mezi jednotlivými toky přirozeností. Schizofrenní tok, a nikoli schizofrenik jako osoba se pro Deleuze a Guattariho stává limitou a zároveň možností úniku z represivně založené společnosti (Charvát Martin: Gilles Deleuze a asignifikativní sémiotika). Takto vytržené ze souvislosti to asi není úplně srozumitelné. Myslím ale, že je v tom obsaženo vše, čím se tu filmový mág Rainer Werner Fassbinder zabývá. Kudy ale může schizofrenik uniknout ze schizofrenní společnosti? A hlavně kam? Možná nám pomůže deska, kterou si Margot pouští: I asked my father/ I said, "Father, change my name/ The one I'm using now it's covered up/ With fear and filth and cowardice and shame. (Leonard Cohen z LP "Nová kůže pro starý obřad")... Margot hledá únikovou cestu: v manželské lásce, akoholu, valiu, cizoložství; je v tom dojemná a statečná. ()

Galerie (35)

Reklama

Reklama