Reklama

Reklama

Čínská ruleta

(festivalový název)
  • Západní Německo Chinesisches Roulette (více)

Obsahy(1)

Děj se odehrává během dlouhého víkendu na samotě franckého zámku. Ten je ve společném vlastnictví a jeho majitelé se zde překvapivě sejdou: manželé Ariane a Gerhard Christovi a jejich milenecké protějšky Irene a Kolbe. Všichni čtyři se totiž pod hlavičkou obchodní cesty údajně odebrali do nejrůznějších koutů světa, a místo toho dorazí sem. Zámek udržuje intrikánská domovnice Kastová a její syn Gabriel. Na zámek rovněž nečekaně dorazí pohybově postižená dcera Ariany a Gerharda Angela se svou němou vychovatelkou Traunitzovou. Sestava lidí je dílem absurdní náhody a atmosféra je pochopitelně výbušná, plná nenávisti, nedůvěry, žárlivosti, závisti a sadismu. Dcera ze zhrzené lásky a uražené ješitnosti žene situaci na ostří nože a přinutí zúčastněné zahrát si na pravdu neboli čínskou ruletu. Potlačené afekty a léty nastřádaná nespokojenost vyvřou na povrch a dojde i na střelbu. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (18)

MissJ 

všechny recenze uživatele

"Jste ochotni, když vstupujete do manželství, řídit se věrností a milovat se, dokud vás smrt nerozdělí?" Celkem poklidný začátek pozvedá v závěru samotná hra, která je dechberoucí. Po zamlžené závěrečné scéně si myslím, že pro plné docenění tohoto Fassbinderova díla ho musím vidět víckrát, napoprvé mám z něho dost rozporuplné dojmy. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Koho představovala chromá Angela, koho představoval slepý podvodník ani koho představovala němá učitelka jsem zatím nerozluštila. Vzhledem k tomu, že se ve filmu připomíná koncentrační tábor v Bergen-Belzenu, bude to asi něco z nedávné německé historie. Koho tedy vlastně na konci zastřelili, s čím Fassbinder účtoval? Něčemu v jeho soudobém Německu chyběl pohyb nebo spád. Něco v Německu se nevidělo nebo vidělo špatně. O něčem se nehovořilo nebo nesmělo hovořit. Tuto filmovou hádanku doporučuji náročnějším divákům. ()

Reklama

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Film zhruba z prostředku Fassbinderovy kariéry opět potvrzuje svou originalitu a hlavně schopnost neustálého vývoje svých filmů, v tomto případě snad nejvíce zaujme stránka formální. Jízdy kamery (zejména kruhové), nájezdy k tvářím herců jim dodávají to "něco", co herci pod režisérovým vedením nechali pod neprostupnými výrazy, skrývajícími pravé pocity (nejvýrazněji Ulli Lommel). Záběry v interiéru patří k tomu nejnápaditějšímu, co Fassbinder v tomto ohledu kdy předvedl. Hudba ve spojení s takovouto kamerou dodává atmosféře scén onu falešnou nádheru, jakou se pyšní krásný zámek, ve kterém se (snad už od nepaměti) odehrávají scény nevěr, úskoků a zakrývané nenávisti. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Rodina. Ako zo žurnálu. Otec klame mamu, mama otca. Obaja klamú dcéru. Každý z rodičov má bočný vzťah. Dcéra je postihnutá. Mama ju nenávidí, lebo má pocit, že s nimi manipuluje. A áno: manipuluje. Slúžka a kuchárka letného rodinného sídla má pohľad a výraz, ktorý prebodáva, nenávistne skúma, hodnotí. Ale to nič: varí skvostne. Odťažité interiéry plné presklených vitrín s alkoholovými fľašami, pohármi a spotrebnou elektronikou. Zábava za sklom izby a za sklom vitríny. Hranice takmer neviditeľné. Emócie skryté za vážnymi tvárami. odhalia sa len z času na čas. Ako keď syn kuchárky popri vynesení kufrov svojich pánov (rodiny) skontroluje prešacovaním ich obsah a s potešením z jedného vytiahne macatý vibrátor. Kamera krúti okolo slov vypúšťaných z tvárí. Snažia sa narýchlo pozliepať a napraviť to, čo sa deje. A deje sa zinscenované stretnutie manželského páru s ich milencami pod jednou strechou. Kto s kým bude spať? Ako si vyjadriť city? Len nestratiť masku. A zahrať si hru. Na čo? Na úprimnosť? Alebo na prebodávanie ochabnutých vášní. Jatrenie a rozdieranie emočných rán. Ale večným rozškrabávaním sa city tiež len otupia. A tak musí nevyhnutne dôjsť k posunu od psychického teroru k skutočnému násiliu. Ako? Kto koho? Prečo? Fassbinder opäť skvostne. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(LFŠ 2010) ČÍNSKÁ RULETA je datována rokem 1976, tj. ještě spadá do Fassbinderova druhého režijního období (1972-1976), které se vyznačuje inspirací sirkovskými melodramaty, jež jsou charakteristická jasnou typizací postav a přebujelým stylem způsobujícím odstup, aniž by se užívalo očividných brechtovských zcizovacích prvků ala promluvy do kamery apod. Zatímco u Douglase Sirka distanc způsobovaly přepísklé technicolorové barvy a okatě na odiv stavěné emoce, u Fassbindera je stejného efektu dosahováno mrtvolně nalíčenými postavami, které příliš neprojevují emoce a ve vyprávění se pohybují jako figurky na šachovnici. Jestli se zrovna neorientuje v nedávné historii německého národa, ke které se ČÍNSKÁ RULETA zjevně vyjadřuje, můžete film vnímat jako precizní studii moci a jejího zneužití, manipulaci a zlu. Za to je zodpovědná buržoazní společnost, která se není schopná vymanit ze svého prostředí a způsobu života, o čemž svědčí významotvorný styl, založený na interiérovosti, důsledné práci s odrazovými plochami a pohybující se kamerou, značící duševní pochody a vztahy mezi postavami. Samotná hra, nejsilnější pasáž snímku, je završena otevřeným závěrem, který vybízí k četným interpretacím, jež se alespoň napoprvé ztrácí pod perfekcionistickým stylem a snahou o pochopení jejího systému. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (1)

  • Fassbinder a jeho tým točili film i na základě vlastní zkušenosti během dovolené v Řecku, kde si čínskou ruletu zahráli, a pak si vše ještě před nástupem na plac nacvičovali, protože natáčeli v odloučení, bydleli v jednom domě a byli všichni pořád spolu. Neustále promýšleli choreografii pohybů kamery a postavení herců, aby vše vyjadřovalo momentální stupeň nenávisti postav vůči sobě. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama