Režie:
David A. PriorScénář:
David A. PriorKamera:
Stephen Ashley BlakeHrají:
Ted Prior, Cameron Mitchell, Troy Donahue, Fritz Matthews, William Zipp, David Campbell, Andrew Parke, Jack MarinoObsahy(2)
Brutální skupina žoldnéřů unese lidi, které chce použít jako živé terče při výcviku svých jednotek. Ovšem únosem Michaela Dantona udělali velkou chybu, role se obrací... (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (147)
Tajná žoldácká armáda se přece nebude cvičit na cvičných terčích a hrát si na vojáky s painballkama. Plukovník John Hogan na to jde zcela jinou cestou, nechá zajmout nějakýho chudáka, který je vypuštěn do lesa nedaleko tajné základny (asi 75mil od Los Angeles) a loven začínajícími žoldáky jak to divoký prase. Tak tomu bylo nespočetněkrát, než byl zajmutej a vypuštěnej do lesa ještě rozespalej týpek v šortkách a navíc bosej!!! Vojáčci se vydali na hon jako vždy, ale tentokrát tvrdě narazili. Ona nebohá oběť totiž nebyl nikdo jiný, než Mike Danton, kterého kdysi vytrénoval sám Hogan a byl to jeho nejlepší žák. Neozbrojen se Mike vydá na svou krvežíznivou pouť za svobodou (a také za svou přítelkyní). Kdo se mu postaví, toho jednoduše sejme. Nechybí ani takové lahůdky, jako umlácení týpka jeho vlastní useknutou rukou. Žoldáci tu padaj jako hrušky, že by se za to nestyděl ani Arnie v Komandu. Hlášek zde padá, že je člověk jen těžko spočítá a záporák Hogen je zralej na oskara :D Film je krásně přehnanej se a ani po těch letech co to vyšlo na VHS neztratil nic ze svého kouzla. Škoda jen, že to u nás nevydali na DVD, ale zas kdoví, jak by to dopadlo s dabingem, kterej už je zažitej a bez kterýho by to byl těžko ten samej film. Hold zvyk je zvyk. Za mě jasných 100% protože je to pro mě klasika všech klasik :) ()
K této záležitosti není možné přistupovat jako filmu. Zaprvé se jedná o zástupce třídy D, tedy ani akční béčko, ale rovnou úplná undergroundová perla, ve které se jede vše na první dobrou. V jednom záběru máme 5 vojáků, pak jeden umře a v dalším je jich třeba 6, zkrátka nikdo si tady neláme s ničím hlavu. Běhá se po lese, hlavní hrdina je takový John Rambo Matrix. ()
Proč bych měl zapomínat na Ramba a Norrise, když je tenhle film ve všem vykrádá a nepřichází s ničím originálním. Maximálně tak s levným zpracováním. Prior si mě nikdy nezíská jelikož točí trashe, který prostě nejsou ničim vyjímečný ani zabávný. Kdyby to bylo aspon gore, pochopím jeho fanoušky, ale tohle je jen obyčejná levná vykrádačka jako všechno dneska. Jedna hvězda ASPON za to skalpování a pár směšných scén. ()
Tak tohle jsem sledoval někde ve čtyřech letech. Je pravda,že slovům jako. "Kurva." "Ty zkurvisinu." Jsem nijak nerozumněl,ale brutální scény mi zůstaly v hlavě. Skvělý Rambo a Comando do hromady a i teď v dospělosti,když se na to podívám má to stejný účinek,takže hodnotím bez nostalgie. Na lásku tu není místo,manželka hlavního hrdiny zařve na konci v rukách hlavního zabijáka,který si uštědří poznámku. "Kurvo". Pochybuju,že by tohle by šlo natočit s nějakým Bradem Pittem nebo podobným manekínem. ()
David A. Prior předběhl svou dobu a může dnes být nahlížen jako jeden z průkopníků jednak amerického nezávislého filmu, potažmo i fenoménu "švédování". "Smrtelná kořist" představuje pádný doklad přesvědčení, že aby se kdokoli stal filmařem, stačí vzít do ruky kameru. David se takto spolu s bratrem Tedem vydal do lesů za domem a dali vzniknout vpravdě legendárnímu snímku. Jejich parafráze na osmdesátkové akčňáky s nezdolnými stroji na zabíjení z vietnamské džungle zaujme především revolučním formálním konceptem, který lze nazvat jako absolutní rám. Zatímco jiné filmy se zpravidla snaží navozovat dojem, že rám divákům prezentuje pouze výřez z mnohem většího diegetického světa, zde naopak hranou rámu celá fikce končí; jinými slovy dokud se něco neobjeví v obraze, tak to neexistuje, což v praxi vede k tomu, že postavy jsou náhle atakován protivníky, kteří se doslova před jejich zraky náhle objevují v obraze. "Smrtelná kořist" tento formální postup, převzatý z grotesek Bustera Keatona, využívá k navození krajně klaustrofobní a zneklidňující atmosféry neustálého ohrožení, která utváří nosnou paralelu vůči paranoii a strachu v době konce studené války. Tuto významovou rovinu dále podporuje samotný děj, či chcete-li obsah snímku, kde hrdina navzdory své nezdolnosti, manifestované jeho permanentně napnutým svalstvem, a schopnosti přežít i zabíjet, manifestované nekonečnými haldami padlých nepřátel, ve výsledku stejně nemůže odvrátit utrpení a tragédii svých blízkých. Jeho bolestný závěrečný výkřik pak představuje výmluvnou existenciální tečku za celým vyprávěním. Když ponecháme žerty stranou, představuje "Smrtelná kořist" výmluvný doklad faktu, že bez ohledu na to, co hlásaly piktogramy přístupnosti na kazetách, videotrh a celá direct-to-video žánrová produkce v prvé řadě cílily na dospívající chlapce kolem deseti let. Prior coby trashový Peter Pan skvostně evokuje dětské hry na akční hrdiny či válku, kde se také na prostoru malého lesíka za sídlištěm může odehrát válečný konflikt celosvětového rozsahu, je vypáleno nekonečné množství nábojů a padají zástupy nepřátel, ale stejně jako v dětských hrách i zde je možné si prostě na chvilku jen tak odskočit zase domů, přezbrojit a vrátit se zpět do vřavy. V dnešní kinematografii se těžko najde takováto ohromující podívaná. Inu, opravdová od Priora. Navíc ve vydání na VHS v ČR s nezaměnitelným bonusem dabingu režírovaném příznačně nikým menším než Zdeňkem Troškou. ()
Galerie (20)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
Reklama