Režie:
Ivo TrajkovScénář:
Ivo TrajkovKamera:
Vladimír HolomekHudba:
Michal PenkHrají:
Karel Roden, Miroslav Táborský, Lucie Zedníčková, Marián Labuda st., Július Satinský, Milan Lasica, Ivana Chýlková, Miloš Kopecký, Martin Huba (více)Obsahy(1)
Manažer zpěváka Michala Penka Don Giovanni (Karel Roden) odjíždí se svým svěřencem natočit nový videoklip na Kanárské ostrovy, kde se oba zapletou do mezinárodního komplotu několika mafiánských band usilujících o vzácný recept na Becherovku. (J.Connor)
Recenze (96)
Před mnoha lety jsem to viděl a jediný co jsem si pamatoval byl recept na Becherovku schovaný v chlebu a Michala Penka. Byla to děsná píčovina a teď po letech je to pořád píčovina, ale celkem vtipná. Dobře jsem se bavil mnohdy jsem jen zíral co že to natočili. Asi stejný jako Divoké pivo, nebo Nahota na prodej filmy které propadly v zapomnění. To byl počátek 90 let. Za zmínku stojí dobrý Penk škoda že pak propadl drogám. Skvělý Roden či Táborský nebo Chýlková, ale jiní se snaží dělat co můžou aby ti nějak zachránili. Místy je to docela cynické viz dítě v letadle či sebevrah na mostě. Film není pro každého a musíte to brát s nadsázkou a mít ba to náladu, ale jako obraz doby dobré. ()
Česká komedie rozvíjející téma ukradení receptury na výrobu Becherovky a následné problémy podivné rodiny (španělských?) mafiánů s jejím převzetím. Kontrast mezi neuvěřitelně stupidním scénářem a velmi slušným obsazením je jasný důkaz nedostatečné promyšlenosti díla nezkušených autorů, jež však zřejmě disponovali silným finančním zabezpečením. Mezi největší herecké hvězdy, jež se v tomto naštěstí zapomenutém díle objevily, patřil K. Roden (jakožto manažer tehdejší hudební hvězdy M. Penka), I. Chýlková, vamp L. Zedníčková, boss M. Huba, toužící po karlovarském moku, nevtipně trapný M. Táborský a tejemný muž v pozadí M. Kopecký. Kromě těchto známých herců se ve snímku I. Trajkova, rodáka ze Skopje, ukázali i osobnosti z jiným oborů, konkrétně zmíněný M. Penk, jenž se podílel na hudební složce a J. Saudek, kteří však ke zkvalitnění díla nemohli přispět, stejně tak jako nepochopitelně zbytečné trio slovenských velikánů J. Satinského, M. Lasici a M. Labudy. Co se týče humoru, povedených scén či dialogů shledávám příliš málo a většinou se pohybují na velmi nízké úrovni. Kanárská spojka bezesporu patří do skupiny těžce nepovedených snímku počátku 90. let. V porovnání s filmy cca 4-5 let staršími, jež vznikaly za mnohem těžších podmínek, je rozdíl ve všech filmografických aspektech žalostný. ()
Bláznivá devadesátková krejzy komedie za soukromé peníze čili product placement ( v té době tomu asi tak ani neříkali ) v hlavní roli - všichni pátrají na Kanárských ostrovech po ukradené receptuře na Becherovku. Jako točilo se na Kanárech v době, kdy byly stejně exkluzivní jako točit dneska ve Francouzské Polynesii, je to obsazeno prvoligově ( dokonce legendy Satinský, Lasica, Kopecký , Vinklář...) a věřím, že herci se neskutečně vyblblli , ale výsledkem je něco hrozně nezábavného nevtipného až trapného, že já nevěřím, že to bavilo i to české devadesátkové publikum tehdy. ()
Ve své době jsem byl ze snímku hodně zklamán a to hlavně vlivem americkými parodiemi, které se hrnuli do českých kin. Děj byl v různých epizodách nedotažený a mnohé parodované scénky mnohdy nesplňovali svůj účel. S konkurencí to prostě neobstálo. Ale řekl bych, že po tolika letech snímek uzrál a lze vidět i klady. Nejvíce tu vyčnívá Karel Roden, který tu svůj herecký komediální talent předvedl velmi precizně. V žádném jiném filmu ho takto řádit vidět nelze. Ale nejde samozřejmě jen o něj. Dnes již legenda Miloš Kopecký v roli 'Kmotra' vypadá prostě úžasně. Ano, párkrát jsem se tu už i zasmál. Parodie je složitá hlavně v tom, že ne každému ony scénky padnou. Tady je však příznačné, že se tu nijak netlačilo na pilu a tak tu nic nepadá do ztřeštěnosti. Zajímavostí je, že již na začátku můžeme ve scéně, kdy Michal Penk sedí ve své kabince po svém výstupu na koncertě poslouchající televizi a kdy za ním přijde Karel Roden coby jeho manažér, slyšet recenzi právě na sebe sama. Tedy na film 'Kanárská spojka' a lichotivé to opravdu není. Že by už předem tvůrci věděli, jak to celé dopadne? Já dnes na celý snímek pohlížím okem shovívavým. Do dnešní doby je to stále jediná parodie v americkém stylu a i přes mnohou nepovedenost má své určité kouzlo. Počátkem 90. let vznikli daleko horší české snímky. ()
Zatímco lokální hvězda pop-music Michal Penk točí na Kanárských ostrovech videoklip, jeho manažer Don Giovanni (Karel Roden) se připlete do plánu na loupež století. Kmotr zdejší mafie Don Padre (Miloš Kopecký) chce získat přísně tajný recept na becherovku a ten je po nepřehledně složitém transportu z Karlových Varů k nenalezení. Každý, kdo si chce kmotra z nějakého důvodu naklonit, po receptuře pátrá... Dobová propagace vsadila na slogan "Proč chodit na jiné filmy, když v tomhle je všechno?" Zní to sice podobně nabubřele jako naivní zlatokopecké pokusy o instantní kasaštyk typu Nahota na prodej nebo Trhala fialky dynamitem, ale to je klam. Jmenované filmy byly pochybné od samotného začátku, kdežto na Kanárské spojce jsou znát prvotní dobré úmysly i značné množství tvůrčí invence, kterým okolnosti nedopřály dotáhnout věc do konce. Film se sice točil v exotických lokacích, ale v polních podmínkách a s viditelně nedostatečným produkčním zázemím. Přesto má vtipný scénář, neurážlivý humor i solidní herecké výkony. Pokud někdo v komentáři teatrálně běduje nad vulgaritou nebo přehráváním, buďte si jistí, že film neviděl. Protože právě tyto dvě obvyklé ingredience českých filmových hurápodniků ze začátku devadesátých let Kanárská spojka vynechala. Gagy jsou lepší a horší, ale téměř vždycky podané civilně. Navíc nejsou takzvaně "lidové", alespoň ne ve smyslu přízemní pivní legrace soudobé konkurence. Jestli mi něco skutečně vadilo, byly to spíš některé technické nedostatky (obraz je neustále buď přehnaně temný nebo naopak přesvícený, vyloženě strašlivá je hudba Michala Penka), ale nemohl bych říct, že jsem se nudil nebo nedejbože propadal hanbou, jak je to trapné. Vůbec ne. Film patří mezi nedotažené kousky jako Buldoci a třešně nebo Každá koruna dobrá a mezi odpad ho neřadím. 40% ()
Galerie (12)
Photo © JAM Media, s.r.o.
Zajímavosti (2)
- Když na začátku Don Omar (Miroslav Táborský) říká seznam jmen otci, říká jména jdoucí v (českém) kalendáři od Čestmíra po Marcelu. Občas vynechává, například obden. (griph)
- První oficiálně udělená cena za nejhorší film roku - Plyšový lev. (cariada)
Reklama