Reklama

Reklama

Nevěsta byla v černém

  • Francie La Mariée était en noir (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nevěsta byla v černém je první Truffautův "černý" film. Scénář napsal spolu s Jeanem-Louisem Richardem podle knihy Williama Irishe zrovna v době, kdy psal svou knihu rozhovorů s Alfredem Hitchcockem. Osudová náhoda svede dohromady pětici mužů a jeden novomanželský pár. Ve chvíli, kdy manželé vycházejí z kostela, si v blízkém domě hraje pětice mužů s ostře nabitou zbraní. Nechtěně vystřelená kulka udělala rázem z nevěsty vdovu. V ten den se nevěsta z bílých šatů převlékla rovnou do černého. Jediné, co ji od této chvíle na světě zajímá, je pomsta. Pět mužů postupně umírá zvláštním, rafinovaným způsobem daným jejich charaktery a prostředím, ve kterém žijí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (91)

genetique 

všechny recenze uživatele

Stále čakám, kedy mi François Truffaut ukáže svoju genialitu, no v poradí štvrtý film, ktorý som od pána 'červeného' videl, mi stále nestihol vypáliť zrak. Prvá klamná hodinka speje do momentu, ktorý mal viditeľne a definitívne položiť diváka na lopatky. Tomu momentu však predchádza nudná séria vrážd pomätenej ženskej, ktorej charakteristickú rolu hrá Jeanne Moreau práve bez náznaku charakteru. Tým pádom môže byť nápad akýkoľvek sľubný (a veru, že tu bol skvelý), ale premáhanie zo strany hereckej sa prejavilo aj v premáhaní z mojej strany - v snahe diváckej. Po rozlúštení mysteriózna sa film dostal do oveľa lepšieho tempa, všetko to dalo filmu nový rozmer a keby sa prebudila aj Jeanne Moreau, uvažujem aj o vyššom hodnotení. 70%. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Jeanne Moreau jsem si docela oblíbil v jinejch filmech a tady je její účast asi jedinym důvodem, proč má smysl se na tuhle Truffautovu blbinu dívat. Možná byla Jeanne Moreau na tu roli už asi trochu stará, ale mě ta její postava chladnokrevně vykonávající pomstu docela bavila. Problém je v tom, že to její konání působí poněkud naivně. Respektive on celej ten film působí naivně, často vyloženě hloupě. Třeba stokilovej chlap nedokáže vyrazit dvířka z nějakejch tenoučkejch latí, který drží petlice jak od králíkárny. Nebo je normální, že ve vězení jsou pohromadě ženský s chlapama. A ještě ženská, která má na krku 4 vraždy tam sedí pomalu ve stejný cele s chlapem, kterej tam je snad za nějaký ukradený auto. Nebo dítě nepozná svou učitelku ze školy a na základě výpovědi toho dítěte tu učitelku prostě zavřou za vraždu. A takovejch blbostí je ve filmu mnohem víc. Nevim, jakej dojem z filmu měli lidi v roce 1968, ale tohle muselo působit zastarale už tenkrát, když to srovám s tim, co v tý době točil třeba Chabrol nebo Melville. Slaboučký 2 hvězdy hlavně teda za Jeanne Moreau. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Poměrně dost monotónní a chvílemi i naivní příběh bez nějaké zásadnější pointy nebo zvratu, ale napínavé a poutavé je to od začátku až do konce. Filmy odkazující na Hitchcocka cíleně vyhledávám a Truffaut se zde očividně hodně snažil, ale do rafinovanosti a dokonalosti Hitchových nejlepších děl má 'Nevěsta' přeci jen ještě trochu daleko. Jako stylová žánrovka bez větších ambicí však rozhodně nezklame. I když ten morální rozpor (chladnokrevné likvidování nechtěných vrahů) nutí k zamyšlení i dlouho po skončení... 80 % ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Uma Thurman nebyla první nevěstou, která se mstila za svoji tragicky zakončenou svatbu. Zábavná kriminální hříčka, kde po chvíli nejistoty divák čeká, jak komplikovaným způsobem hlavní hrdinka zprovodí ze světa dalšího z pětice mužů, kterým přísahala smrt. A autor jí staví do cesty vskutku složité překážky. Výsledek se sice nedá brát vážně, ale jako noirová zábava funguje velmi dobře. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Tak já si z této staré  revenge kriminálky zas až tolik na prdel nesedl. Není to špatný film, mělo to pár slibných momentů, ovšem logika tu dostala pořádně přes držku. Nechci spoilerovat, ale musím:  docela by mě zajímalo a ve filmu to objasněno nebylo – jak hlavní hrdinka zjistila jména a počet lidí, kteří mohli za smrt jejího manžela – když to policie nevyřešila, nikoho neobvinila a ona se pak jen nasrala a tradá…Njn ono je někdy potřeba dát mozek do ledničky a tupě čumět na nabízenou podívanou. Jeanne Moreau měla kreativní představivost a sakra kliku, že se jí každého podařilo zabít tak rozmanitým způsobem a všichni jí skočili na lep…To ale nic nemění na tom, že byla dobrou herečkou. V určitých momentech to mělo i zajímavou atmosféru a hudební podtext. Jako celek to ovšem beru jen jako průměrný počin, nic víc… ()

Galerie (50)

Zajímavosti (5)

  • Truffaut kladie dôraz na motív lásky až tak, že zločin presahuje rámec sujetu filmu. V ranom diele Strieľajte na pianistu (1960) ukazuje len dôsledky z nerozdeleného lupu, v snímke Konečně neděle! (1983) dáva zločin hneď do prológu diela, prípravy nie sú ukázané a jeho motívy sú následne odhaľované. Na pozadí zločinu sa rozvíja milostný vzťah. V tomto diele je zločin dôkazom lásky. Zosúladenie muža a ženy sa nedeje na základe princípu deľby činností, ale naopak, ich simultánnym zdieľaním. (Biopler)
  • François Truffaut měl vždy jasnou představu o podobě filmu a byl přesvědčen, že k určitým žánrům se naprosto nehodí provedení v barvách. Je to právě případ filmu Nevěsta byla v černém, u něhož Truffaut až do smrti litoval, že jej natočil jako barevný. (argenson)
  • Vzťah motívu lásky k zločinu prehĺbil Truffaut v snímke Strieľajte na pianistu (1960) a neskôr v diele Konečně neděle! (1983), ale najviac v tomto filme. V spomínaných snímkach čerpal schému z filmografie Gillesa Grangiera. Láska sa rozvíja na pozadí zločinu, ale na rozdiel od Grangiera je s ním viac prepletená a skĺbená, aby sa napokon v tomto diele stala jeho príčinou v takom zmysle, že veľkosť lásky bude meraná počtom vrážd na konte milovníka. (Biopler)

Reklama

Reklama