Režie:
François TruffautKamera:
Pierre-William GlennHudba:
Georges DelerueHrají:
Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Aumont, Jean-Pierre Léaud, François Truffaut, Nathalie Baye, Jean-François Stévenin (více)Obsahy(1)
Pohled do zákulisí jednoho natáčení a do lidských duší posedlých filmem. „Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli," říká Francois Truffaut v komentáři ve svém filmu Americká noc.
„Americká noc" je způsob natáčení, při níž se noční scény natáčejí s použitím speciálních filtrů na kameře ve dne. Film o filmu, přibližující práci od prvního dne natáčení do rozchodu filmového štábu, je především osobním vyznáním Truffautovy lásky a posedlosti tímto médiem. Jeho vášeň cítíme z každého dialogu, narážky, z každého metru filmu. Je to polyfonie lidských vztahů, skrytých vyznání, vědomí zodpovědnosti, lásky i žárlivosti. To vše jen potvrzuje jiná režisérova slova: „Filmy jsou harmoničtější než život."
Truffaut sám ztvárnil roli režiséra a přitom se při vlastním natáčení potýkal s mnoha technickými a organizačními problémy. Za svůj hold filmovému umění získal Oscara za nejlepší zahraniční film.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (250)
"Americká noc" je filmařský výraz, který označuje natáčení noční scény ve dne, za použití tmavého filtru. Že stejně tak všechny filmy nejsou opravdové a vytvářejí jen nádherné iluze nás přesvědčuje tenhle Truffautův pohled do vlasních řad. V hlavních rolích se objevují vedle opravdových legend například i režisérův oblíbenec J.-P. Léaud nebo krásná Jacqueline Bisset. Jedná se o herecký koncert, který trochu narušuje jen nevýrazná exhibice páně Truffautova, který si střihnul roli (koho jiného než) režiséra. Krásný film. ()
Príjemný film, ktorý sa celý točí okolo natáčania filmu. Zaujímavé osudy postáv, trochu jemný humor a krásna J. Bisset...to by malo na jeden film stačiť. Podľa mnohých nadšených recenzií som čakal skvost. Film nakoniec nebol sklamaním, je "iba" príjemným filmom o filme a filmovaní celkovo. Takých mnoho niet a možno aj preto je pre poniektorých srdcovou záležitosťou. U mňa to na plný počet nebude, trochu precenený film povedal by som, ale poctivé štyri si zaslúži. 80%. ()
Americká noc musí potěšit snad každého milovníka filmového umění a filmů minulého století. S lehkým nadhledem, mírně dokumentárním nádechem a zároveň s obrovskou vášní pro věc nabízí spleť různých situací, které běžně vznikají či mohou vzniknout při natáčení filmu. Vše pod vedením režiséra je zde sehrané natolik civilně, až má člověk pocit, jakoby sledoval autentický dokument, což mě vedle náhledu pod pokličku filmařské kuchyně dostalo nejvíc. Dvouhodinová pocta filmovému řemeslu v podání Françoise Truffauta možná nemá souvislejší příběh, spíše rozehrává spoustu epizodních linek slepených do jednoho celku v podobě natáčení filmu, ale ve všech scénách je natolik propracovaná, že to vůbec nevadí, a současně je ve všech scénách natolik fascinující, že bych se klidně vydržel dívat i dvakrát tolik dlouho.. už jen na toho slavného pana režiséra francouzské nové vlny v akci, který narozdíl od některých svých kolegů pochopil, že film má sloužit i pro diváka, nejen pro kritiky, analytiky a jiné intelektuální skupiny. Ač Americká noc představuje zrovna jeden z těch nádherných kousků, u něhož si na své může přijít prakticky jakýkoliv divák. Při kostýmové scéně se svíčkou bude pak dozajista potěšen i nejeden milovník hudby a výtvarné poezie. 95% ()
Vpravdě tuze zajímavá záležitost z prostředí natáčení filmu. Ukazuje běžné všední problémy filmového štábu, rozmary hvězd a touhu po ukončení filmu včas. Ne vždy se ale vše vyvíjí tak, jak by si všichni přáli. Scénář nepíše jen fantazie, ale i sám život. Postava Alfonse byla naprosto skvěle napsaná.:"Myslíte si, že ženy mají kouzlo?" ()
Rozhodně ne dokonalý film. Tempo místy drhne a i Truffaut občas šlápne trochu vedle, ale co naplat, když je tahle filigránská pocta kinematografii natočená s takovou láskou, že jí žádný filmový fanoušek nemůže odolat. Když Truffaut vyskládává na stůl knížky se jmény svých vzorů nebo krade fotosky z Občana Kanea, jako by mluvil za všechny osůbky na světě, které omámily roztodivné příběhy a zhmotněné sny na celuloidu. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (13)
- Názvy knih, které režisér Ferrand (François Truffaut) vybaluje, jsou: „Pour Bunuel: interview inédite“, „Carl Theodor Dreyer's Jesus: A Great Filmmaker's Final Masterwork“, „Anthologie du cinema no 23: Lubitsch, Premier Plan - Ingmar Bergman“, „The Films of Jean-Luc Godard“, „Hitchcock's Films by Robin Woods“, „Roberto Rossellini“, „Howard Hawks par Jean A. Gili“, „Bresson par Jean Sémolué“ a „Travelling: revue de cinéma“. Truffaut tím vzdává poctu jak svým oblíbeným režisérům, tak filmovým publicistům a teoretikům. (Volpe)
- Při udílení cen Akademie v roce 1975, když Ingrid Bergman přijímala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli ve filmu Vražda v Orient expresu (1974), oznámila divákům, že si velmi přála, aby cenu získala Valentina Cortese (Séverine) za svou roli ve snímku Americká noc. Dodala, že sama pro ni hlasovala. (Pavlínka9)
- První volbou pro roli Julie (Jacqueline Bisset) byla Jean Seberg, ale její angažmá nevyšlo. (ČSFD)
Reklama