Režie:
François TruffautKamera:
Pierre-William GlennHudba:
Georges DelerueHrají:
Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Aumont, Jean-Pierre Léaud, François Truffaut, Nathalie Baye, Jean-François Stévenin (více)Obsahy(1)
Pohled do zákulisí jednoho natáčení a do lidských duší posedlých filmem. „Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli," říká Francois Truffaut v komentáři ve svém filmu Americká noc.
„Americká noc" je způsob natáčení, při níž se noční scény natáčejí s použitím speciálních filtrů na kameře ve dne. Film o filmu, přibližující práci od prvního dne natáčení do rozchodu filmového štábu, je především osobním vyznáním Truffautovy lásky a posedlosti tímto médiem. Jeho vášeň cítíme z každého dialogu, narážky, z každého metru filmu. Je to polyfonie lidských vztahů, skrytých vyznání, vědomí zodpovědnosti, lásky i žárlivosti. To vše jen potvrzuje jiná režisérova slova: „Filmy jsou harmoničtější než život."
Truffaut sám ztvárnil roli režiséra a přitom se při vlastním natáčení potýkal s mnoha technickými a organizačními problémy. Za svůj hold filmovému umění získal Oscara za nejlepší zahraniční film.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (250)
V průběhu filmu jsem si říkal s podivným konferenciérem z Lynchova Mulholland Drive: "It is all an ilusion!" Oheň v krbu, cigaretové špačky v popelníku, déšť za okny, dokonce i světlo svíčky dopadající na člověka, který ji drží. Vše je jen iluze. Ale iluze tak krásná, že každý večer platí miliony lidí po celém světě nehorázné sumy za vstupné, jen aby se nechali dobrovolně napálit. Neskutečné. Americká noc je pro všechny cinefily zcela jistě filmem číslo jedna. ()
Konečne mi Truffaut sadol tak, ako som to od neho čakal od začiatku. Nemám je tvorbu v malíčku videl som pred tým pár jeho najslávnejších filmov, ale tentokrát si konečne zaslúži môj obdiv. Ukázať divákovi strastiplné natáčanie jedného filmu, ktoré je vlastne ešte väčším dobrodružstvom, ako výsledok, je z jeho pohľadu takmer dokonalá záležitosť. Prišlo mi to v mnohých scénach, skôr ako grotesktné divadlo, než reálny pohľad, ale takto láskavo vymaľovaný spôsob tvorby filmovania, je očarujúci. ()
Rozhodně ne dokonalý film. Tempo místy drhne a i Truffaut občas šlápne trochu vedle, ale co naplat, když je tahle filigránská pocta kinematografii natočená s takovou láskou, že jí žádný filmový fanoušek nemůže odolat. Když Truffaut vyskládává na stůl knížky se jmény svých vzorů nebo krade fotosky z Občana Kanea, jako by mluvil za všechny osůbky na světě, které omámily roztodivné příběhy a zhmotněné sny na celuloidu. ()
Srdečné dílo Françoise Truffauta o práci na filmu Françoise Truffauta, kde má François Truffaut prakticky hlavní roli a kde je prakticky každému ze členů štábu věnováno dost místa. Zprvu jsem myslel, že takový film o filmu nemůže být dostatečně zábavný či emocionální. Ale ke konci každému dojde, že jde o velmi pěknou podívanou, natočenou od srdce a z lásky k filmu. Místy je to vtipné, místy smutné, ale určitě to nezklame. Velmi povedená je hudba a charaktery jsou skvěle napsané. Zajímavé dílo, které by si nikdo neměl nechat ujít. ()
Chápem a rešpektujem, že tu išlo predovšetkým o poctu k filmárskemu remeslu, no ako celok ma to vôbec nebavilo. Nepopieram však vysokú informatívnu hodnotu snímku ohľadom výroby a produkcie takého filmu, to jediné považujem za výrazné plus. K tomu dobrému ešte možno prirátať aj J. Bisset, ktorá ma v niektorých scénach vyslovene nadchla svojou krásou. Kostra dejovej linky a všetko to, čo sa točilo okolo hercov pracujúcich na filme, ma však skoro unudilo. Keby nebolo tých pár excesov medzi hercami kde každý s každým a pod. tak by som určite zaspal. Veľmi slabý priemer. 50/100 ()
Galerie (78)
Zajímavosti (13)
- Film je věnován sestrám Gishovým, Dorothy a Lilian. (viperblade)
- Pri scénach o natáčaní hrá Vivaldiho hudba. (matobystro)
- V jedné scéně si režisér Ferrand (François Truffaut) a kameraman Walter (Walter Bal) prohlíží fotografie herečky Julie Baker (Jacqueline Bisset). Ferrand zmíní, že si ji pamatuje „z filmu s automobilovou honičkou“, čímž odkazuje na film Bullittův případ (1968), kde se Jacqueline Bisset objevila. (Baxt)
Reklama