Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární americký režisér Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting) natočil v roce 1993 romantickou komedii, v níž Uma Thurmanová v roli světem protřelé modelky Sissy odchází na venkov, kde má nafotit sérii snímků. Kupodivu se jí zde ale natolik zalíbí, že se rozhodne zůstat a společně s novou kamarádkou Bonanzou bojuje proti bývalému agentovi, který chce půvabnou farmu zbourat... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (42)

jirkaslava 

všechny recenze uživatele

Docela dost dobře ujetej film, kde snad nikdo není normální. Na Umu mám slabost, ale tohle bylo dost i na mě, ty palce, ty teda byly fakt MAXI :-) Role Reevese byla celkem minimalistická což si myslím bylo škoda, ale jetej byl taky dobře. A Hraběnka - ON, tak to je role snad na oskara. Tenhle film snad ani komedií není, jen takovou bizardní schůzkou všech možnejch exotů. ()

3KAVKY 

všechny recenze uživatele

I bez těch bizardně velkých palců hlavní hrdinky, by to byl špatný snímek. Takhle to byl špatný bizardní snímek. Uma nám všem ukázala, že velké palce jsou nejen dobré ke stopování, ale i ke krácení dlouhých chvil mezi stopováními. Pokud jsem film sledoval (i když to bylo těžké) dobře, nic víc tam nebylo. ()

Reklama

Petike 

všechny recenze uživatele

Postavy sú všetky do jedného karikatúry. Dialógy sú adaptované štýlom Rozhovor s nepriateľom - ergo, nie sú adaptované vôbec, len prepísané do scenára, takže repliky postáv vyznievajú školovane, umelo a komicky. Akonáhle sa na scéne objaví celá zápletka so zdrogovanými žeriavmi (dáva to aký-taký zmysel v rámci kontextu), idú akékoľvek snahy filmu o serióznosť von oknom... ()

da-a 

všechny recenze uživatele

"Věřím ve vše a nic není svaté. Nevěřím v nic a všechno je svaté." (citát nadrženě uchechtlého sameččího mudrce Chinka) -- Feministická síla ráže 45 zasunutá proklatě nízko u pasu odjištěna v boji proti šovinismu mužského světa zalitého prorockým oparem mírotvorných oblbováků. Cease and peace, please? I na kovbojky občas padne smutek (netradičně dlouhý, přesto však původnímu názvu věrný překlad) je v jádru funkční film. Má odvážný záměr neubírat se prošlapanými cestami "obyčejných" komedií a nastupuje raději na stezku zarostlých končin, kde se pracuje s jedinečností charakterů, jejich vzájemných pout a bizardních vztahů, zdánlivě triviálním posláním a mnohem komplikovanějším světem uvnitř, kde toho tak moc k smíchu zase není. Pokud je tedy film vtipný, je to spíš stylem jeho pojetí a vybranou formou než konkrétními situacemi. Van Sant to celé dokonce stylizuje jako pohádku, když nechává přiběh vyprávět anonymním vypravěčem jako další z houpavých povídek pro lepší spaní. Tím se dostatečně ospravedlní jakákoli podivnost, kterou nám divákum v různých fázích hází pod postel. (už jen kvůli postavě tranzvestitní hraběnky a její ladné chůze - mimochodem výborný John Hurt - se párkrát na té své nervózně převalím). Je také dosti škodolibý a divácky ne vždy vstřícný, vždyť v titulcích na prvních místech uvedený Keanu Reeves se tu sotva jen mihne v silně dusivě rudé astmatické poloze a pak navždy zmizí, jakoby měl dokládat kontrolu a převahu jakožto artibuty, kterými sebevědomý režisér této story dominuje. Potud v pořádku. Stinné stránky nastoupí, když si uvědomím, že snímku tak nějak chybí hlavní tahoun a že film nedrží pohromadě víc, než by se dalo zařídit. Uma Thurman nabídne zajímavý úvodník a nádech k velkému sólu, ale Van Santův scénář s ní má trochu jiné plány - a sice s počínajícími minutami příštími sekundovat na lokalitě ranče revoltujícím a mírně zkouřeným kovbojkám/lesbičkám/idealistkám, které sice táhnou film ke konci větší silou, ale zase by zasloužili ještě větší prostor. Navíc filmu přeci jen schází tvrdší vyjádření se filmovým jazykem, který by obohatil zvolený postup o zasloužilou mezigradaci a jasnější dupnutí si (dočkal jsem se jen dvakrát: když to hraběnka schytala obřim palcem do xichtíku a když se mudrc Chink hurónsky valí z kopce dolů), protože samotné téma není příliš vyhřezlé na povrch, aby film samo zalícovalo. Tento film zkrátka trochu připomíná obálku se slovně bohatým, formálně dobře stavěným rukopisem, kterou někdo zapoměl zalepit a obsah trochu nevkusně čouhá ven. Smíme si ho prohlédnout, ne už však donést na místo určení - a jako takový správného cíle těžko včas dosáhne. ()

Akana 

všechny recenze uživatele

Ajajaj. Hůř to snad dopadnout nemohlo. Tom Robbins je můj guru, srdcovka, takže jsem mohl volit mezi shovívavostí k asi jedinému filmovému zpracování jeho knihy nebo být naopak tím kritičtější. Film sám mě ale dotlačil k druhému stanovisku. Robbinsovy ujeté příběhy rozhodně nepatří k těm snadno zfilmovatelným, ale dokážu si představit deset lepších pokusů. Jenže to by se jich musel chopit stejnej magor jako je Robbins sám, pak by mohlo vzniknout něco smysluplného. Ve Van Santově verzi nezbylo z Robbinse skoro nic. Z oslnivých slovních erupcí plných ztřeštěnosti i moudrosti zůstalo ve filmu pár útržků působících v okolní kreativní vyprahlosti nesmyslně a směšně. Nad charaktery postav se režisér moc nezamýšlel, takže třeba ze skvělého Číňáka vznikla trestuhodně okleštěná komická figurka. A kde zůstal sex, kterého je v Robbinsovi tolik a je podávaný s explicitností i poezií, nad kterou se tají dech? Byl jsem na ten film hodně zvědavý a přitom jsem nečekal zázraky. Ale tohle je opravdu hodně nepovedená práce. Jako návnada ke vstupu do Robbinsova literárního světa zcela nevhodné. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (9)

  • Film měl nesoutěžní premiéru na filmovém festivalu v Torontu roku 1993, ze kterého si odnesl negativní reakci, kvůli čemuž byl poté zdržen pro další editaci. (Terva)
  • Roli Delores Del Ruby měla původně hrát Madonna. (Terva)
  • Na krátký okamžik se ve filmu objevil i americký spisovatel W. S. Burroughs, autor kontroverzního díla "Nahý oběd". (alesecek93)

Reklama

Reklama