Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Basil PoledourisHrají:
Peter Weller, Nancy Allen, Dan O'Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry, Paul McCrane, Calvin Jung (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Byl naprogramován tak, aby sloužil veřejnosti, udržoval pořádek, chránil nevinné, zneškodňoval zločince, kteří ovládli ulici. Napůl člověk, napůl stroj, ale celý policista - říkají mu RoboCop. Obří průmyslová společnost OCP převzala kontrolu nad policejním útvarem ve městě a od té chvíle přišlo o život 31 policistů. S rostoucí zločinností je třeba něco udělat. Vědcům a technikům se ale první pokus nezdaří - jejich robot zabije omylem nevinného člověka. Potřebují něco tak dokonalého, jako byl policista Murphy - než ho gangsteři rozstříleli na kousky - ale nezranitelného. Mladému vědci Mortonovi se podaří úžasná věc - spojí to, co zbylo z Murphyho s nejmodernější technikou a na světě je RoboCop - sen každého policejního náčelníka. RoboCop předčí ve své výkonnosti všechna očekávání - při jeho neuvěřitelných akcích se tají dech a naskakuje husí kůže. Jeho dokonalost má malou chybičku, která se stane osudnou těm, kdož pod záminkou ochrany veřejné bezpečnosti doufali, že totálně ovládnou město... (INTERAMA a.s.)
(více)Videa (2)
Recenze (667)
Verhoevenov hollywoodsky celovečerný debut. Pôvodne bol oslovený na Mlčanie jahniat, ale scenár považoval za priemerný (wtf) a myslel si, že taký pochmúrny film bude v kinách divákmi ignorovaný. Nakoniec filmová adaptácia bestselleru Thomasa Harrisa získala Oscar za scenár (!) a s celosvetovou tržbou 272 miliónov dolárov (pri trápnom 19-miliónovom rozpočte) sa o nej vážne nedá hovoriť ako o filme, ktorý bol divákmi ignorovaný. Verhoeven každopádne namiesto tohto natočil RoboCopa, čo je teda vážne bezstarostná úsmevná komédia, Paul, všakže. Tak či onak, ako pomerne čerstvý prisťahovalec (samozrejme z Holandska do USA) dospel k záveru, že preňho (najmä v začiatkoch) bude najlepšie neriskovať a vrhnúť sa na natáčanie sci-fi, kde môže robiť dá sa povedať "všetko". RoboCop bol film, ktorý nevznikal v ľahkých podmienkach, napokon ale všetko úsilie stálo za to, snímka sa stala fenoménom, názov poznal aj divák, ktorý nikdy nebol v kine a 13-miliónový film len za otvárací víkend zarobil v Amerike viac ako 8 miliónov. O tom, aký je dobrý, (ne)paradoxne vypovedajú strašné sequely a seriál, ktoré sa museli zaobísť bez Verhoevena, ktorý dobre vedel, do akých sračiek sa séria rúti a bolo mu jasné, že čosi také nezachráni ani jeho dravá, drsná, sebavedomo robotická réžia. Jednotka je každopádne skvelá, je to kult s radom nezameniteľných (a najmä nezabudnuteľných) scén, s geniálnou partou nechutných záporákov, sympatickými kladnými postavami v čele s herečkou Nancy Allen a do toho musíte vziať do úvahy perfektne ponurú, akoby až post-apokalyptickú atmosféru chudobného, zločinom prelezeného Detroitu, oproti ktorému mesto zo Stalloneho Cobry vyzerá ako rajská záhrada. Skvelý je i dizajn jednotlivých robotov, vrátane kultového "kuraťa" a legendárnej pištole uschovávanej v nohe (režisérov nápad). Verhoevenovi bolo prekvapivo umožnené riadne dupnúť na plyn, čo sa týka násilia, niektoré scény (kyselina, Murpyho poprav) sú ešte i na dnešnú dobu brutálne. ()
Verhoevenova příjemně brutální a cynická roboklasika 80. let satirizující zlé korporace a stupidní televizi. Efektní akce, hlavně RoboCopův první den v práci a finále v ocelárně (kde mají jako v každé správné ocelárně nádrž s toxickým odpadem), doprovázená monumentálním hudebním motivem. Skvělé padoušské duo Kurtwood Smith jako brutální gangster s brýlemi a uhlazený korporátní žralok Ronny Cox (který si později zazáporařil i ve Verhoevenově TOTAL RECALL), doplněné neméně odpudivým Miguelem Ferrerem. Vše podstatné o filmu už ve svém komentáři napsal Bluntman. ()
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film od Paula Verhoevena. Má vydarený príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy je polícia proti neustále narastejúcemu zločinu takmer bezmocná a hlavný vplyv v krajine má spoločnosť, ktorá už vlastní takmer všetko, aj políciu. Schopný policajt sa počas svojho prvého dňa na novom oddelení stane obeťou vplyvného gangu, ale využije sa pre prototyp novej zbrane proti zločinu, policajného kyborga. No spomienky sa mu nečakane vrátia a chce dostať tých, ktorí môžu za jeho smrť. Spracovanie je na tom pomerne dosť, ale dalo sa z toho získať aj o niečo viac. Určite musím pochváliť výbornú atmosféru mesta, v ktorom vládne zločin, nájde sa tu niekoľko skutočne vydarených scén, celý čas si to udržuje príjemne svižné tempo, takže nudiť sa tu rozhodne nedá, ale zároveň film obsahuje niekoľko výrazných prvkov, ktoré sa mi páčia, ale pôsobia dosť nedotiahnuto, napríklad psychológia hlavnej postavy po premene na kyborga. Jednoducho pri sledovaní sa nemôžem zbaviť pocitu, že takmer všetky zásadné prvky majú omnoho menej priestoru na úkor celkovej dynamiky a to je vlastne aj hlavný zápor filmu. Akcie je tu dosť a je aj celkom slušná, no aj tak sa nezbavím trochu rozporuplných pocitov. Na jednu stranu chválim, že je výborne natočená a pôsobí nadmieru nekompromisne a drsne, čo mám veľmi rád, takže sa tu nájde niekoľko skvelých momentov, ale zároveň pôsobí dosť staticky, keďže postava Robocopa svojim pojatím neumožňuje väčšiu rozmanitosť a nápaditosť. Jednoducho stále strieľa zločincov tou istou zbraňou a tým istým spôsobom a navyše sa nepotrebuje ani kryť. A tak sa tu vlastne ani nenájde nejaká dlhšia akčná sekvencia, ktorá by ma skutočne bavila, ale zase na tých pár scén, ako vražda policajta, smrť kyselinou alebo prezentácia policajného robota sa len tak nezabúda. Herecké obsadenie je na tom pomerne dobre, síce Peter Weller mi nepríde dostatočne zaujímavý, ale zase pre potreby filmu aj tak stačí, skôr ma bavila jeho partnerka Nancy Allen alebo plno známych záporákov. Réžia a technická stránka sú výborné, čo ale nie je žiadne prekvapenie, keďže Paul Verhoeven patrí vo svojej kategórii medzi najlepších. Tu sa dá vytknúť iba pár horších efektov s policajným strojom, inak vôbec nič, páči sa mi vizuálna stránka, atmosféra a aj veľmi dobré krvavé efekty. Robocop je klasika, ktorú poznám už od útleho detstva a videl som vlastne všetko, čo s touto postavou súvisí, ale napriek tomu kvôli spomenutým záporom nemôžem dať tomuto kultu lepšie hodnotenie. Ale aj tak patrí medzi filmy, ktoré sa dajú pozerať opakovane. 65% ()
Robocop je krásnou ukázkou, kterak dokáže být typické osmdesátkové béčko pozdvihnuto na vcelku kultovní záležitost jen díky schopnému režisérovi. Paul Verhoeven rád chodí do extrémů, na jedné straně zvýraznil obrysy sociální kritiky (politické intriky apod.), jakoby chtěl z filmu udělat neco víc, ale přitom zůstal věrný žánru, když podtrhl brutalitu jednotlivých akčních scén. Robocop má stále své mouchy, je pevně zakořeněn v béčkovém filmu a co se týče dramatičnosti, tempa a zábavnosti není ani tak konzistentní jako třeba Terminátor, avšak má své dětské kouzlo schopné oslovit i po několika dekádách... 7/10 ()
Ve Verhoevenových rukou se béčkový námět proměnil v ne zcela béčkový výsledek, v němž občas problikne i nějaká ta satira, přesto se nemůžu rozhodnout, jestli se mi RoboCop spíše líbil, nebo nelíbil. Myslím, že by se to dalo udělat ještě mnohem lépe a chytřeji. Remake z dílny Aronofskyho, o němž se jeden čas mluvilo, bych bral všemi deseti. ()
Galerie (122)
Photo © Orion Pictures Corporation
Zajímavosti (109)
- Automobil 6000 SUX, na který je ve filmu reklama a který si pak následně opatří jeden člen Boddickerova (Kurtwood Smith) gangu, je přemaskovaný Oldsmobile Cutlass Supreme, ročník 1977. Pro film byla vyrobena tři auta. Dvě byla zničena, jedno se dochovalo. Nyní se nachází ve značně zbědovaném stavu na pozemku úpravce Winfield Rod & Custom v mohavské poušti. (Stejšn)
- Ve scénáři byla i scéna, v níž RoboCop (Peter Weller) navštíví hrob Alexe Murphyho. K jejímu natočení ale nakonec nedošlo. (Dinsberg)
- Paul Verhoeven byl natolik přísný a nekompromisní režisér, že ho mnoho členů štábu nesnášelo. (cariada)
Reklama