Reklama

Reklama

Lady Macbeth Mcenského újezdu

  • Česko D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu (více)
všechny plakáty

Úchvatné filmové zpracování dramatické opery s kriminálním příběhem. Šostakovičova druhá opera, zkomponovaná 1934 podle stejnojmenné povídky Nikolaje Leskova, přináší naturalistický příběh z ruského venkova druhé poloviny 19. století. Katěrina (M. Hrubešová), provdaná do bohaté kupecké rodiny Izmailových, se cítí být osamělá. Její despotický tchán Boris (P. Haničinec) ji viní z toho, že její manželství se Zinovijem je bezdětné. Na dvoře se dělníci baví ponižováním služky Aksiny. Jejich necudnou hru přeruší až příchod Katěriny, která je plísní a svou sílu změří s novým, temperamentním dělníkem Sergejem (M. Dlouhý). Pod záminkou, že si jde půjčit knihu, přichází později Sergej do Katěrininy ložnice, svádí ji a ona mu nakonec podlehne. Tchán Boris také po Katěrině touží, při své noční obchůzce však spatří Sergeje, opouštějícího její ložnici. Nechá Sergeje zmlátit. Katěrina má obavy o život svého milence, a proto tchána otráví pokrmem z hub. Nečekaně se vrací Katěrinin manžel Zinovij a chce svou ženu potrestat za nevěru. V potyčce Katěrina spolu se Sergejem Zinovije zabijí. Sergej a Katěrina slaví svatbu. Opilci, pátrající po alkoholu, vypáčí dveře do sklepa a najdou Zinovijovu mrtvolu. Policisté si na stanici krátí dlouhou chvíli, nedostali totiž pozvání na svatbu. Hlášení o mrtvole je pro ně vítaný důvod k návštěvě. Novomanželé se snaží utéct, ale jsou zatčeni. Katěrina i Sergej jsou posláni na Sibiř. Sergej o Katěrinu už nestojí a během pochodu svádí mladou trestankyni Sonětku (S. Valentová). Zoufalá Katěrina ji ze žárlivosti strhne do proudu rozvodněné řeky a sama také zahyne. (Česká televize)

(více)

Recenze (16)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Cožpak o to, opera je to skvělá (zdravím do pekla Josifa Vissarionoviče!), proti zpěvu žádné výhrady. Herci se také snažili. Ale celou dobu jsem nebyl schopen vizuální a hudební složku vnímat jako jeden celek. Přestože herci trefovali slova libreta dobře, bylo zřetelné (zvlášť u vysokých tónů Katěriny), že je to jen kapří divadlo, pouhá ilustrace, kterou od fiaska zachraňuje především odvážné pojetí milostných a #MeToo scén. 3 a 1/2 * ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Další z filmových adaptacích oper v režii Petra Weigla /z jehož tvorby jsme již před nedávnem měli možnost na ČT art vidět unikátní koprodukční inscenace Evžen Oněgin a Marie Stuartovna/. Tentokrát přináší zpracování poněkud náročněji ztrávitelné moderní opery z 20. století, obsahově obohacenou o naturalisticky ztvárněné sexuální a pornografické scény... což bylo samo o sebe pro mě šokujícím spojením. Nicméně od scén, kde se začíná rozehrávát strhující příběh mezi Kateřinou a třema jejími partnery, mě to přesvědčilo, že se na tenhle snímek stálo za to podívat. Lady Macbeth je příběh ženy, která šla za svým cílem a vysněným partnerem i přes (skutečné) mrtvoly, ale trestu neujde, i když dokonalá spravedlnost to možná nebude. Stvárnění všech těch napínavých a vražedných scén ve spojení s operními áriemi bylo opravdu úchvatné, obzvlášť mě zaujal Petr Haničinec a s odstupem pár hodin navyšuju své hodnocení na 75% (Challenge Tour 2018: 30 dní so svetovou kinematografiou) ()

sator 

všechny recenze uživatele

To co mám asi na herectví nejvíc rád je dotek pravdivosti, když ale víte že herci své role nezpívají je všechna věrohodnost pryč...Markétce to ale sluší... ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Sex v opeře... Musím říct, že jsem chvíli maličko s hodnocením váhal, protože především první z erotických scén (hromadné sexuální obtěžování služebné) mi přišlo kapánek moc naturalistická. V těch následných scénách (milování Kateřiny s Sergejem) jsem si však uvědomil, že ta erotika je zde zcela v souladu se Šostakovičem a jeho hudbou. A i si pak přečetl o dobové kritice, která skladateli vyčítala, že jde o pornografii. Z tohoto pohledu by asi bylo spíše na škodu, kdyby ty scény zde byly nějak moc uhlazené. Pro samotnou atraktivní Markétu Hrubešovou to přitom v tomto směru tehdy asi nebylo nic tak úplně mimořádného či neobvyklého. Její celkový výkon však určitě stojí za zaznamenání. Líbil se mi moc i Petr Haničinec coby Kateřinin tchán, naopak Jiří Menzel v roli manžela moc nezaujal. Každopádně celkově toto filmové zpracování Šostakovičovi opery určitě stojí za zhlednutí. A už se moc těším do Ostravy, kde má být tato opera uvedena příští rok v březnu. Zvláště jsem zvědavý, jak si zde poradí s oněmi zmiňovanými sexuálními scénami. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Árie zakázané, zhrzené milostné melodie, tragédií rezonuje. Chtíč nemlčí, plamen zasyčí. Hříchy se vsakují do niter loží. Přitažlivý pramen se rozvlní, rozvodní...v potoky vášnivé erotiky. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

No ty kráso, vždycky si stěžuji na to, že česká kinematografie je hrozně prudérní ve srovnání třeba i s polskou co se týká nahoty a sexu a hle, potkal jsem tento kousek s odvážnou Markétou Hrubešovou a ikdyž jako čistě filmový zážitek je to bída, protože místo slova je operní zpěv ( krom toho to je bohatě kvalitně obsazené ) tak musím dát čtyři hvězdy za pravděpodobně nejodvážnější počin v českém filmu ( Michal Dlouhý vs. Markéta Hrubešová by se dalo v některých momentech definovat jako soft porno)... i jako příznivec filmové nahoty zapochybuji, zda tohle ještě patří do filmu, ale v takto ojedinělém výskytu přimhouřím oko a zatetelím se estetickým zážitkem. ()

quixote 

všechny recenze uživatele

Jedna ze slabších Weiglových filmových oper. Místy až příliš naturalistické, místy poněkud ploché. Ale stále je to v rámci zfilmovaných oper nadprůměr. ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

Nie som fanúšikom opery, takže moje hodnotenie bude značne subjektívne. V zásade ide o nemeckú opernú verziu známeho príbehu natočenú skôr takým inscenačným štýlom rozprávania a v podstate len v opernej póze, čo môže niekomu vyhovovať, inému zas nie. Vo všeobecnosti to nie je zle zahrané, dokonca aj so slušnou dávkou erotiky, ale mne jednoducho vadilo to operné prevedenie. 40 % ()

Repulsion 

všechny recenze uživatele

Když jsem to viděl poprvé, tak se mi to moc líbilo. Bylo to však dáno tím, že je to vynikající opera, a tak vydrží i tak sterilní zpracování. Navíc s činoherními herci. Že tato inscenace nestojí za nic, jsem velice rychle pochopil, když jsem shlédl jiná zpracování, při kterých člověku až vyskakuje husí kůže. quixote: ano, je to, bohužel, nadprůměr, pokud jde o české pokusy o zfilmování opery (téměř vždy z činoherními herci). V celosvětovém měřítku to samozřejmě neplatí. Stačí zmínit třeba cokoliv z Ponnelleho dílny. Nicméně - lze u těch českých pokusů z dob totality přimhouřit oko, neboť zpravidla nebylo dostatek vhodných pevkyň a pěvců. Tohle je ovšem z roku 1992, to už se dalo obsadit jinak. ()

evangelik 

všechny recenze uživatele

Myslím, že režisér neměl na výběr příliš velký počet hereček, které by byly s to, resp. ochotny zahrát takovou (eroticky náročnou) hlavní roli... ()

Reklama

Reklama