Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 1

Anya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 30 lety ve velkofilmech o Šíleném Maxovi. Miller se nyní znovu vrací se zcela novým originálním, samostatným akčním dobrodružstvím, které odhalí původ mocné postavy z několikanásobně oscarového celosvětového trháku Šílený Max: Zběsilá cesta. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (243)

Adaamos21 

všechny recenze uživatele

George to dokázal a v jeho 79 letech se klidně může titulovat "Mastermind". To on stvořil Maxe a jeho svět a široko daleko tak založil tu nejlepší franšízu postapo akčních sci-fi filmů. Tentokrát tu máme mnohem košatější příběh než ve Fury Road, z které se Furiosa snaží vzít to nejlepší a klidně nám to ukázat znovu, protože to máme rádi. Vizuál je stejně opulentní, akce nápaditá, plná úžasných detailů. Po hudební stránce jsem dostal přesně to, co jsem očekával. JunkieXL nezklamal, ač už nemohl tak překvapit jako v prvním filmu. Výběr herců je perfektní a všichni do jednoho byli skvělí. Jako mnozí jiní, jsem se po traileru bál přílišného použití CGI, ale i když je ho o poznání víc, než ve Fury Road, tak to vůbec nevadí a nepůsobí to přehnaně. Mimochodem, moc mě potěšilo, že se zde objevily postavy a určité prvky z počítačové hry Mad Max z roku 2015, která tenkrát vyšla chvilku po uvedení Fury Road a kterou jsem jako jednu z mála za poslední roky hrál a dohrál (můžu doporučit, pokud je někdo fanda). Myslel, jsem si, že se Miller hrou inspiroval, ale pak jsem zjistil, že dělal vývojářům konzultanta a ty nápady byly už tehdy jeho. Prostě "Mastermind"....a já doufám, že nesundá nohu z plynu a co nejdřív nás vezme na další šílené dobrodružství do Wastelandu. 9/10 ()

salalala 

všechny recenze uživatele

George Miller je i ve značně pokročilém věku úplně jinde než většina filmařů a taktéž jeho prequel Fury Road je bezmála precizní. Tentokrát tolik neklade důraz na akci (ačkoli když ta se objeví, je fenomenální, skvěle nasnímaná, adrenalinová, nápaditá, má potřebné tempo a náboj a je vždy docela dlouhá), ale na vytvoření nehostinného prostředí a propracování postav, které jsou na žánr překvapivě zajímavé, mají velkou hloubku a jsou výborně napsané. Hodně zajímavé jsou i dialogy, které nejsou jen výplní děje, ale jeho plnohodnotnou součástí a fungování temného světa dost vysvětlují, přitom ale nejsou nijak zdlouhavé. Ocenit se musí i nápaditost při vymýšlení jmen zejména "záporáků" (Dementus, Šourkus). Vizuálně vše vypadá naprosto fantasticky a kamera je vskutku opojná a některé záběry nekonečné krajiny jsou až halucinogenní a takřka autentické, nesmí chybět ani správně potrhlé a "úchylné" kostýmy, ke všemu pak patří i výborná hudba Toma Holkenborga aka JXL. Anya Taylor-Joy v hlavní roli je výborná a svýma specifickýma očima toho uhraje hodně, ačkoli tu není zas tak dlouho, výborná je též její dětská kolegyně Alyla Browne, fantastický je i Chris Hemsworth, který si zápornou roli vysloveně užívá, aniž by sklouzával k přehrávání. Délka je tentokrát ale trochu znát, protože přece jen některé scény se trochu táhnou a občas nemá děj takový spád, méně závažné pak je chvílemi hodně viditelné CGI. Nic z toho ale nic nemění na tom, že Furiosa je naprosto unikátní počin, který si obhájí jednak dobu, jakou se na něj čekalo a také svůj význam v celém univerzu, protože rozhodně není zbytečný a doplňuje další střípky z viditelně hodně promyšleného světa. 85 % ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Never go full Lucas. "Furiosa" nezapře realizační ambice, obsahuje spoustu skvělých elementů a často dokáže brát dech i pohltit. Jenže projekt sám sobě podkopává nohy nejen až šokantně křiklavou CGI umělostí, ale především samotným konceptem prequelu. Všechny předchozí filmy z Millerovy franšízy nejsou toliko sequely, jako spíš odlišnými variacemi posapokalyptického mýtu. Každý "Šílený Max" obsahuje totožné elementy (od detailů typu dvouhlavňové krátké brokovnice a nábojů do ní, přes klíčové události jako bitvu o konvoj, až po přesahující poselství v motivu útěku a návratu). Ale nejen že po vzoru bájí různých starodávných kultur také Miller ony prvky alternuje, ale hlavně je vypráví v jiném kontextu odlišné kultury či kmene světa po zkáze. "Furiosa" sice fascinuje coby postapo opera, ale v hávu vizuálně pompézního spektáklu přináší jen opáčko dříve viděného světa vystavěné podle principu videoherních DLC, kde publikum pouze dostává další kousek známé mapy s novým bossem (a nesmí chybět doslovný franšízový easter egg). Jenže tento přívěšek nejen že má nulový přínos pro už proběhlé hlavní vyprávění, a spíš ho banalizuje, ale stěží obstojí sám o sobě. Letitý nářek, že současná franšízová popkultura postrádá drama, neboť publikum prequelů prostě ví, které postavy přežijí a které ne, tady dostává zrůdné zpřítomnění. Miller se po vzoru tvůrců fanartů rochní v tom, že před kameru vrací většinu výrazných vedlejších postav svého hitu, což z "Furiosy" dělá pouhý soubor životopisů známých figur. "Zběsilá cesta" se stala milníkem akčního žánru i moderní kinematografie, protože byla bravurně sevřenou, detailně promyšlenou a vypravěčsky vycizelovanou vizi, kterou Miller tříbil mnoho let. Tamní vyprávění diváky přivázalo na kapotu nařvané káry a nechávalo je v adrenalinovém oparu za pochodu vstřebávat celý svět a jeho mytologii. Tentokrát po stejné trase jedeme ve vyhlídkovém autobuse, jehož řidič sice občas pořádně dupne na plyn, ale většinu času jen posloucháme uondaného průvodce, jak nám sáhodlouze dovysvětluje dříve viděné. Navzdory všemu rozčarování ale pořád Miller dokáže uchvátit inscenační bravurou a neotřelostí, opulentností svých vizí i nadšením z toho, že si může znovu hrát s oblíbenými figurkami a novými zběsilými dopravními prostředky, které ale působí spíš jako komiksově nafouklé fantazie zbavené reálných rozměrů a fyzických proporcí. "Furiosa" pořád je řemeslně sofistikovanější, dramaturgicky funkčnější a celkově originálnější než většina soudobých blockbusterů, ale to je pramalá polehčující okolnost. V rámci Millerovy filmografie představuje ideální přemostění jeho postapokalyptických milníků s paralelní linií campově nesoudných a rozjařile nespoutaných divočin v čele s "Happy Feet" a "Čarodějkami z Eastwicku". _____ ještě si neodpustím jeden detailnější rant ____ Při pročítání recenzí a diváckých ohlasů mě až překvapuje, jak ochotně řada z nich papouškuje promo narativ, kterak má "Furiosa" údajně mít komplexnější postavy či propracovanější svět. Pravdou je při tom naprostý opak. Jen proto, že vidíme víc událostí, ještě neznamená, že postavy jsou vykresleny komplexněji. Že Furiosa byla jako malá odvlečena z idilické společnosti, vyrůstala v bolesti pustiny, adaptovala se na podmínky okolí, stala se uznávanou válečnicí a celou dobu plánovala svůj návrat, to vše už víme z předchozího filmu. Tady jen vidíme, za jakých okolností se tak stalo, ale při tom se o postavě samotné nedozvídáme nic navíc. Spíš se vyjevuje, že onou kýženou komplexností se vyznačovala naopak "Zběsilá cesta", kde každá postava měla promyšlený osobní příběh, jenž pouze rezonoval v aktuální situaci a podmiňoval její motivace. Tím, že nám prequel ony příběhy doslovně ukáže, tak spíš tyto postavy obírá o onu nekonkretizovanou vrstevnatost. Stejně tak je to i se tím, jak prequel pracuje s vlastním světem, což nejmarkantněji dokládá vyobrazení Ropanova a Brokovnic. "Zběsilá cesta" trávila v útrobách Citadely relativně málo času, ale přesto skrze výpravu, kostýmy, motivace postav a jejich role ve vyprávění dokázala podat kompletní obraz této společnosti, její hierarchie, mytologie i praktického fungování. "Furiosa" nám neukazuje nic, co bychom už neznali, jen opakuje to samé v jiném časovém období, nebo to tupě konkretizuje (jako když dějepisec říká, co znamená Valhalla). V řadě případů pak vyloženě staví na obeznámenosti publika s elementy z předchozího filmu. A o fungování ostatních dvou pevností se nedozvídáme naprosto nic, jen vidíme jak vypadají a kdo v určité chvíli byl jejich vůdcem. _____ PS: Český distributor by měl na hanbu do kouta, když vyplodil zhovadilý překlad původního názvu. Správný překlad zní "Furiosa: Sága ze světa Šíleného Maxe". () (méně) (více)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Po devíti letech spin-offový prequel čtvrtého dílu zavedené série od takřka osmdesátiletého důchodce... Nebýt tou sérií Mad Max a tím důchodcem Miller, tak by jeden čekal průser a nastavovanou kaši. Jenže tou sérií je Mad Max a tím důchodcem je vizionář Miller čili opět svébytné, našlapané, audio-vizuálně vypiplané, nápady překypující doslova v každém výjevu. Jedině stopáž je přepálená (speciálně v jedné konkrétní kapitole), což je výtka. Balancuje se na hraně "více téhož" (stylizace, akce) vs. "více prostoru charakterům a výstavbě světa čili nejde o více téhož" (není to zběsilá jízda tam a zase zpátky, ale na nějakých patnáct let roztažená historie jedné pomsty o několika dějstvích). Což není nutně výtka, ale výraznější příklon na jednu ze stran by nemusel být od věci. Každopádně jsou to larvy mušek a nikoli masařky snímku, který sice nebude (nad)žánrovou instant classic jako Fury Road, ale rozhodně neskončí ani v zapomnění. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

The question is, do you have it in you to make it epic?” A obávam sa, že George Miller vo veku 79 rokov už nemá na to natočiť tak epický film akým bol Fury Road. To, že sa vybral inou cestou než Fury Road by vôbec nevadilo. Predsa len zopakovať jeden z najlepších akčných fimov (a pre mňa jeden z najlepších kinozážitkov EVER) prakticky nejde. Ako už len tromfnúť dokonalosť, všakže? No tam, kde sme si pred deviatimi rokmi pri traileroch na Fury Road hovorili, že ten film ani náhodou nemôže dohnať tú zbesilosť trailerov a on ju nakoniec dohnal ešte 10x viac a lepšie, pri Furiouse to je presne opačne. Našlápnutý trailer skôr klamal telom a ten film by vo viacerých momentoch potreboval aspoň štvrtinu zbesilosti Fury Road, aby nakopol tempo a obhájil si tú dva a pol hodinovú stopáž. Tam kde si totiž Miller vo Fury Road vystačil s náznakmi toho ako okolitý svet funguje a nechal diváka si domýšľať zvyšok, vo Furiose dostávame priam až otrocké vysvetlenie každej jednej veci a udalosti, ktorá sa mihla vo Fury Road. Ako prišla Furiosa o ruku, ako sa škonštruoval War Rig, ako vyzerá Bullet Farm, ako to vyzeralo v Green Place,  ... a množstvo ďalších detailov, ktoré boli vo Fury Road zahalené tajomstvom. Vysvetlenie každého miesta Wastelandu, ktoré sme nikto ani veľmi nepotrebovali vidieť. Navyše to neponúka vôbec nič čo by si niekto nedomyslel sám už vo Fury Road (a vysvetlenia, ktoré ponúka občas nedávajú žiaden zmysel - viď keď Furiousu v Citadele polovicu filmu nikto nehľadá). Furiosa tak nakoniec pôsobí skôr ako datadisk k hlavnému (a lepšiemu) filmu, nežby si ako film obhájila svoju samostatnú existenciu. Odlišný prístup by sám o sebe nevadil, ale musel by to byť prístup akokoľvek zaujímavý. Furiosa je však o dve, až tri úrovne pod Fury Road, nielen čo sa týka postáv (Anya Taylor-Joy je pomerne nezaujímavá a Chris Hemsworth skôr vyhrotenou, zvrátenou paródiou zo štvrtého Thora), ale hlavne akcie. Väčšina ačkných scén sa odohráva v podivnom "tichu", úplne absentuje pompézny soundtrack, ale aj koherentnejší strih alebo akékoľvek napätie (keďže z Fury Road už vieme kto všetko sa dožije ďalšieho filmu). Chýba tomu správny drajv a keď už konečne k nejakej tej akcii dôjde, tak nevie vôbec strhnúť. Komentár síce vyznie negatívne, ale to zo mňa skôr hovorí sklamanie, že Miller sa nedokázal ani z časti priblížiť kvalitám predošlého filmu. Natočil si film pre seba, aby sa mohol piplať s každým detailom jeho vysneného Mad Max sveta, ale zabudol pri tom čo divákov tak ohúrilo na Fury Road. Zaoberá sa tak detailami na ktoré sa nikto nepýtal, ale neponúka film, ktorý sme si deväť rokov pýtali všetci. Zmena prístupu sama o sebe nevadí, ale keď už chcel Miller prísť s takto razantnou zmenu (tempa, žánru, akcie), tak musel by ponúknuť zaujímavejší príbeh než ten ktorý sme dostali (prakticky obyčajná cesta za pomstou bez čohokoľvek navyše). Jo, keď si jedenásty krát pustím Fury Road tak teraz už budem vedieť kedy a prečo sa Furiousa naučila šoférovať War Rig, ale je mi tá informácia k niečomu? Ťažko povedať. Nie zlý film a kreativita sa Millerovi nedá uprieť, ale po deviatich rokoch čakania na pokračovanie je pre mňa zároveň Furiousa najväčším tohtoročným filmovým sklamaním. Po dokonalom Fury Road sme totiž dostali skôr priemernejšiu Furiosu. CELKOVO: 6/10 () (méně) (více)

Galerie (32)

Zajímavosti (27)

  • Anya Taylor-Joy prezradila, že bola nadšená si nechať oholiť hlavu pre stvárnenie Furiosi. Avšak v momente, kedy ju režisér George Miller stretol naživo, taký drastický krok zamietol. (drake31)
  • Lachy Hulme loboval u George Millera, aby se ujal role Nesmrtelného Joea, protože chtěl uctít ztvárnění postavy Hughem Keays-Byrnem a také věděl, že dokáže napodobit Hughův hlas a oční herectví pro Joea. Miller nakonec souhlasil s jeho obsazením. (Johnny.ARN)

Související novinky

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

29.05.2024

Pohled na celosvětové tržby kinařů je tento rok týden od týdne smutnější. O potenciální blížící se krizi kin i velkých filmových studií se mluví už poměrně dlouho a důvody jsou nasnadě. Vzestup… (více)

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

25.05.2024

Večer v sobotu 25. května proběhl ceremoniál slavnostního zakončení 77. ročníku prestižního mezinárodního Filmového festivalu v Cannes. Na prosluněné francouzské riviéře tak skončil dvanáctidenní… (více)

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

21.05.2024

Vyjma hokejových komentátorů jsou v těchto dnech nejzaměstnanějšími pracovníky v celé Evropě nejspíš ti šťastlivci, kteří v Cannes drží stopky a měří, jak dlouho po skončení filmu trvají které ovace… (více)

Reklama

Reklama