Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hrabě Dracula na svém hradě v Karpatech děsí všechny vesničany až k smrti. Poté, co naivní realitní agent Renfield podléhá jeho vůli, vydávají se společně do Londýna, kde přes den odpočívají a v noci hledají své oběti, které by vysávali. (Bonton Home Entertainment)

Videa (1)

Trailer

Recenze (227)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

O triedu horšie od Frankensteina. Tentoraz to podám trochu subjektívnejšie, i keď hodnotenie je čisto objektívne, ale musím povedať, že začínam mať chuť s týmito hororovými klasikami z 30. rokov nadobro seknúť. Narozdiel od Frankieho má Browningov Dracula o jednu úroveň lepšie vyvedenú výpravu v celkoch, ale už má len jedného pomerne slušného herca, postráda tempo, chýba mu aspekt zábavnosti. Dej sa mimo aktívneho zapojenia Draculu vlečie paradoxne vzhľadom na to, aký je film po príbehovej stránke nadytočný kastrát. Expresionistické herectvo z nemej éry je ešte väčším negatívom - narozdiel od Murnauovho Upíra Nosferatu sú vraždy nechcene komické a herecké kreácie v detailných záberoch na tom nie sú omnoho lepšie. Tento Dracula má veľmi málo pozitív, ale môžem medzi ne zarátať práve Lugosiho (avšak taktiež nie každú scénu) a výpravu. Inak veľké sklamanie, tu už ani nijaký význam pre žáner filmu nepriznávam, pretože ho jednoducho nevidím. 30% ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Ač to podle hodnocení nemusí vypadat, jsem zklamán. Tod Browning má ohromné cítění pro detail: východy slunce a vůbec trocha poetiky kontrastují s nepříliš přitažlivým prostředím zatuchlého hradu, záběry na roztomilé myšky lezoucí ze svých děr a pak samozřejmě úžasné oči Bély Lugosiho, jejichž uhrančivá síla je využívána celkem často. Když hrabě Dracula schází se svítilnou ze schodů nebo bledá ruka otevírá rakev, to jsou malé drobnosti, které tvoří hororovou atmosféru filmu. Snímek ale nejvíc pokulhává v dramaturgii. Úvod je sice svižný – parádní cestu kočárem okopíroval Coppola sprostě celou – a divák se těší, co přijde dál, ale od půlky není výraznějšího místa, kdy stoupá či klesá napětí, a mě přepadá smutek, protože jsem od Draculy čekal trošku víc. ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Kousky jako Dracula s Bélou Lugosim jsou důvodem, proč většinu lidí těžko přesvědčíte, aby systematičtěji sledovali filmy starého Hollywoodu. "Povinná" chvála kanonizovaných kousků jim dělá medvědí službu. Má smysl někoho přesvědčovat, že takzvaná zlatá éra universalovských monster, začínající Draculou, je ve skutečnosti naopak odklonem studia k bezpečně konzervativním fantasy báchorkám pro masy? Že skutečnou zlatou érou horroru byla předešlá dekáda, v níž herci jako Lon Chaney nebo Conrad Veidt hráli rozmanité psychopaty, tedy "monstra", která mohla být reálná a právě proto jsou děsivá dodnes? Filmy jako Dracula a Mumie z velké části stavěly na xenofobii publika - na podvědomém strachu z jiné kultury na blízkém i dálném východě, na rozporu mezi přitažlivostí a odpudivostí čehokoli "odjinud". Béla Lugosi byl mizerný herec, jehož pro roli zjevně kvalifikoval jen maďarský původ, Todd Browning (režisér nekonečně lepších filmů Alonzo, muž bez rukou a Zrůdy) se tentokrát nejspíš řídil mantrou "Když něco nemá smysl dělat, nemá smysl dělat to dobře" a bezděčně komických míst není dostatek, aby filmu dodala novou kvalitu. 30% ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Film, který navždy změnil můj (filmový) život. "Ajem...Drakjula." První a suverénně nejlepší drákulovské zpracování, co kdy vzniklo. Bela Lugosi září v každé scéně a nemůžou za to jenom ty úžasně nasvícené oči. Jeho východoevropský přízvuk způsobuje, že se s každým slovem mazlí, jeho úsměv je hrozivej, Frye a Van Sloan se překonávají a atmosféra je stejně hustá jako mlha vyráběná ze suchého ledu. Tímto filmem jsem se zamiloval do Draculy, do černobílých hororů, do skvělých (nejen) universalovských pokladů této éry. Této perle se mohou blížit jen její španělský klon ze stejného roku, hammerovský Horror of Dracula a několika scénami pár dalších adaptací. Horor, který si po právu zaslouží zlatou pečeť s nápisem Classic. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Rozhodně nejde o první horror Universalu, ale právě Dracula odstartoval zlaté monster období tohoto studia. Nikterak objevně ani záživně. To se dá tvrdit až o jeho mladších bratříčcích z rodu Frankensteinů, vlkodlaků či Neviditelných mužů. Na druhou stranu je pravda, že jsem viděl pouze Browningovu verzi, která, ač je filmem mluveným, tak se ještě výrazně utápí ve formálních postupech němé éry kinematografie. To ta paralelně natáčená španělská verze by mi zřejmě sedla více. Zatím se naše cesty, bohužel, nepotkaly. Ale ono to přijde. Americká verze: 3/5, Španělská verze: ?/5 ()

Galerie (79)

Zajímavosti (63)

  • V jednom záběru se objeví vačice a v jiném zase pásovci. Obě zvířata žijí pouze v Americe a nemohou se tak vyskytovat v Transylvánii a Anglii, kde se děj filmu odehrává. (Mimesis)
  • Když Bela Lugosi v roce 1956 zemřel, byl pohřben ve svém oblíbeném černém hábitu hraběte Draculy. (Kulmon)
  • Oproti divadelní hře, kdy scénické poznámky stanoví, že Dracula oběti vášnivě políbí a pak se zakousne do hrdla, tak filmový scénář se omezil na líbaní ruky. (Zetwenka)

Související novinky

Chloé Zhao chystá Drákulu

Chloé Zhao chystá Drákulu

05.02.2021

Oceňovaná režisérka Země nomádů a nadcházející marvelovky Eternals Chloé Zhao má za sebou zatraceně povedený rok, a tak není divu, že o ni v budoucnu budeme jistě ještě hodně slýchat. Nově se… (více)

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

James Wan chystá něco monstrózního

James Wan chystá něco monstrózního

08.03.2020

Po úspěchu snímku Neviditelný od studia Universal se zdá, že remaky slavných monstr fláků tímto způsobem budou pokračovat i nadále. Spojený vesmír načrtnutý v nové Mumii letěl už před časem do koše a… (více)

Hellboy nemá rád klasiku

Hellboy nemá rád klasiku

18.10.2006

Guillermo del Toro je momentálně zřejmě nejšťastnější režisér na světě. Nejen že se jeho nejnovějšímu snímku Hellboy 2 nás už určitě nemine a co je nejlepší, díky tomu, že zakotvil právě v tom studio… (více)

Reklama

Reklama