Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Byli jako šelmy, které neznají slitování... Nevada, 1885. Kovbojové Gil Carter a Art Croft společně přijíždějí do malého města právě v okamžiku, kdy obyvatele vzruší zpráva, že někdo zabil farmáře Larryho Kinkaida a ukradl jeho dobytek. Protože šerif není přítomen, rozhodnou se někteří muži, že zákon vezmou do svých rukou. Jsou přitom přesvědčeni, že pachatelé činu nepatří mezi zdejší osadníky. Do čela skupiny pátrající v okolí po vrazích, se postaví bývalý vůdce jižanské armády, major Tetley, který nehodlá mít s nikým žádné slitování. K nim se nakonec připojují také Gil a Art, přestože mají odlišný názor… Příběh zpochybňující právo na lynčování plný emocí a násilí neopakovatelným způsobem natočil režisér William A. Wellman (Zrodila se hvězda, Žluté nebe). Jeho western je dodnes považován za mistrovské dílo, děj je doslova nabitý akcí, přitom nenabízí idylický pohled, zdůrazňuje morální otázky a odlišnost názorů jednotlivých postav. V uchopení tématu i jeho zpracování předběhl dobu, kdy vznikl. Velkou zásluhu na jeho působivosti a dynamičnosti nesporně má také legendární kameraman Arthur C. Miller. Postavu čestně a morálně uvažujícího Gila hraje Henry Fonda, Anthony Quinn ztvárnil roli nezkrotného Mexičana Juana Martíneze a Dana Andrews vytvořil nezapomenutelnou úlohu Donalda Martina. (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Lynčující dav se zaštítil tím, že je patrolou spravedlnosti a nic je nezastaví. Nezajímá je pravda chtějí si jenom najít svého viníka a pověsit ho bez ohledu na to jestli mají o jeho vině bezvýhradné důkazy nebo ne. Zajímavě psychologicky rozehraný film na téma, že takzvané právo a opravdová spravedlnost nejsou totéž. Musím se sice přiznat, že tu finální pointu jsem odhadnul dopředu, ale i tak je ten konec slušný maso a zanechává divákovi v hlavě hodně témat na přemýšlení. Tak jako tak kvalitní záležitost která ani na chvilku nenudí a opírá se o kvalitní herecké výkony i když to tu možná není ještě tak brilantně vybroušené jako v jiných filmech na podobné téma, ale i tak je to docela silný zážitek který v druhé polovině výborně graduje až do samotného znepokojivého konce. Takže pár rezerv se najde, ale i tak se jedná o velmi vydařenej film.85% ()

zlabus 

všechny recenze uživatele

28 rozhněvaných mužů. Tyhle filmy ze soudního prostředí mi hodně sedí. Inteligentní dialogy, úvahy o vině a nevině a morální přesah. Kvality 12 rozhněvaných mužů to, díky lehčí naivitě, nedosahuje. Ale s přihlédnutím k žánru a době vzniku filmu, byla určitá porce naivity asi nutností. Což se prokázalo tím, že film byl ve své době poměrně propadák. Pro mě však rozhodně skvělý film, který si imho místo v top 250 imdb zaslouží! I když jsem evidentně jediný kdo si to myslí. :) ()

Reklama

Zagros 

všechny recenze uživatele

Jízda do Ox-Bow je netradiční western, kde nejde o přestřelky, ale o morálku. Akci nahrazují dialogy a místo odpočinkového filmu na večer jde právě o silné morální poselství. Děj se odehrává v roce 1885, kdy se Divoký západ pokouší pomalu zcivilizovat a někteří lidé se snaží dodržovat pravidla a zákon. Když někdo něco ukradne a někoho zabije, měl by stanout před soudem, nebo je lépe ho rychle dopadnout a pověsit jako za starých časů? Film je o tom, jak je ošemetné vzít spravedlnost do svých rukou. Ještě pár dnů po filmu mi v hlavě rezonovaly zajímavé myšlenky. Drobná výtka je jen za slabší rozjezd, který by mohl někoho odradit. Odradit jsem se nenechal a dostal jsem výtečně gradovaný příběh se silným závěrem. ()

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Na pet hvezd to nebylo, ale v ramci lepsi/horsi 4* je to ta prvni varianta. Komercni propadak a pravdepodobne jeden z prvnich revizionarskych westernu vubec, The Ox-Bow Incident prezentuje naprosto odlisnou podobu divokeho zapadu, nez na jakou jsme z tehle doby zvykli... Jelikoz je film pomerne kratky, natahnul Wellman pribeh naprosto zbytecnou scenou s dostavnikem, kterou (a potazmou cely film) alespon trochu vylepsil cameem puvabne beckove herecky Mary Beth Hughes. Co se hercu tyce, tradicne kvalitni vykon podal Henry Fonda a v te dobe jeste neznamy Dana Andrews, pobavil i Anthony Quinn vymenujici si homopohledy s "Majorovym" synem. Zbytek nebyl spatny (Davenport, Darwell, Conroy), ale za zminku uz to nestoji. Zajimavost - naprosto stejny kulisy mesta Bridger's Wells pouzilo 20th Century v roce 1950 ve filmu The Gunfighter s Gregory Peckem a dokonce i v roce 1959 ve filmu Warlock s ... wait for it ... Henrym Fondou :) Je docela dost dobre mozny, ze jich bude i vic, ale tyhle dva jsem si podle mesta proste vybavil okamzite. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Poměrně krátký, přesto velmi výmluvný a emocionálně silný portrét americké touhy po lynčování, hledání obětních beránků a promítání vlastní zkaženosti do jiných lidí. Tedy snímek stejně aktuální dnes jako před těmi osmdesáti lety. A Henry Fonda je zde v netradičně odtažité, o to však ve finále působivější roli. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (16)

  • Když byl Henry Fonda malý kluk, vzal ho otec na náměstí do města Omaha, kde spatřil lynčovaného muže. Když se malý Henry ptal otce co to s ním má společného odpověděl: „Lynčování je záležitost kohokoliv, kdo jde kolem.“ Fonda se poté zasloužil o to, že tato věta byla napsána do scénáře. (Kulmon)
  • Henry Fonda si nedal počas natáčania nikdy dole svoje westernové oblečenie, dokonca v ňom spal, aby sprostredkoval autentický pocit. (westerns)

Reklama

Reklama